Na de Dornier 228 is het even stil geweest. Ik was bezig met een Citroen Xantia voor m'n vader voor vaderdag.................juist en hij is nu net af eindelijk. Erg veel tegenslagen gehad met de verf. Maar goed die is klaar en kan ik eindelijk verder met een nieuw model.
Wij zijn in mei op vakantie geweest naar Canada. Daar vlogen we met een Airbus 310 van Air Transat. Idee gelijk geboren om hem na te maken. Alleen was een Airbus moeilijk te vinden of schrikbarend duur
Na lang marktplaats afstruinen en blijven kijken eentje gevonden. Oude kit van Revell uit 1984. Veel sinkmarks vooral op de vleugel en opliggende lijnen. Geen wingtips. Maar dat was gelukkig geen probleem. Even Internet afstruinen naar winglets voor de 310. Mailtje naar contrailsmodels.com en hij had ze nog gelukkig.
Ook even reviews gelezen over dit model. Blijkt dat de neus niet correct is. Deze gehaald bij Luchtvaarthobbyshop. Van Braz-models.
Tja als je er toch bent in Aalsmeer dan is een PE-setje van extra-tech voor de details zo gekocht.
En dan komen we bij de decals. 8Adecs had ze alleen voor de A330. Verder was er geen leverancier die ze had of wilde maken. Even wikipedia erbij gepakt en nog wat andere websites. Blijkt dat de A330 een verlengde A310 is. Klaar.....
Decals besteld. Alleen zal de oplettende lezer gelijk denken, ja maar die A330 heeft toch andere registratie..........klopt
Als jullie nou niets zeggen valt het ook niet op
Bij Authentic Decals de raampjes besteld om het af te maken.
Even de historie via Wikipedia
Na het oprichten van Airbus Industrie begin jaren zeventig was duidelijk dat het consortium op termijn niet kon overleven met alleen de A300. Daarom werd er al vanaf het begin een reeks modellen voorzien. Een van de voorgestelde toekomstprojecten was de A300B10, een ingekorte versie van de A300. Airbus besloot in 1978 dit vliegtuigtype, inmiddels aangeduid als A310, daadwerkelijk te gaan ontwikkelen en produceren.
Voor de A310 gebruikte Airbus dezelfde rompsegmenten als voor de A300. Wel kreeg de A310 een nieuwe, kleinere vleugel en een kleiner stabilo. Latere toestellen zijn voorzien van kleine winglets aan de vleugeltips ter verbetering van de aerodynamische eigenschappen.
Een belangrijke ontwikkeling met de komst van de A310 was de introductie van de digitale cockpit. De wijzerplaatjes van allerlei instrumenten maakten plaats voor beeldschermen, waarop de piloten de vlieggegevens aflezen. De toenemende automatisering had tot gevolg dat er voor de boordwerktuigkundige geen werk meer was. De boordwerktuigkundigen lieten zich echter niet zonder slag of stoot uit de cockpit zetten. Zij vonden een zo groot vliegtuig met een cockpitbemanning van slechts twee vliegers niet veilig. Hun protesten leidden ertoe dat een aantal A310-toestellen, onder andere bij Air France, toch nog enige tijd vloog met drie man in de cockpit.
De Airbus A310 maakte de eerste vlucht op 3 april 1982 en kwam in april 1983 in dienst bij Swissair en Lufthansa. De standaardversie van de Airbus A310 werd de A310-200. Later kwam er een uitvoering voor langere afstanden, de A310-300, met voldoende vliegbereik om bijvoorbeeld de Atlantische Oceaan over te steken. Ruimte voor extra brandstof werd onder meer gevonden in het horizontale staartvlak.
Technische gegevens:
Lengte: 46,66 m
Spanwijdte: 43,90 m
Hoogte: 15,80 m
Aantal motoren: 2
Soort motoren: Pratt & Whitney JT9D, Pratt & Whitney PW4152, General Electric CF-6-80
Plafond: FL350 / 10 700 m
Kruissnelheid: Mach 0,84
Zo en dan nu eindelijk de foto's
Het model en de echte.
De neus en het PE
De decals
En de Winglets