Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij ligt al een tijdje op de plank, maar het wordt nu maar eens tijd om aan de McDonnell Douglas MD-11 van Authentic Airliners te gaan beginnen.

De MD-11 was de opvolger van de DC-10. De grootste verschillen zijn dat de MD-11 langer is, een kleiner staartvlak, winglets en een andere vorm van de staartmotor heeft. In de cockpit zelf zijn er ook grote verschillen, maar dat is uiteraard niet te zien bij dit model :P. Nadat Boeing McDonnell Douglas over nam werd de productie in 2000 gestaakt na 200 gebouwde toestellen. De MD-11 zal bij velen wel bekend zijn, aangezien KLM de laatste maatschappij was die er passagiersvluchten mee uitvoerde (als vrachtvliegtuig wordt de MD-11 nog wel gebruikt, o.a. door Martinair). Helaas heb ik er nooit in mogen vliegen (de afscheidsvluchten waren binnen no-time uitverkocht en dat was de laatste kans). KLM vloog de MD-11 van 1993 tot en met 2014. Doordat er nog tot zo recent mee gevlogen is zijn er bergen foto's beschikbaar, dus dat is super als referentie materiaal. Een geweldig boek over dit onderwerp is trouwens "Farewell MD-11" in welke trouwens ook veel (detail) foto's staan.

Goed, dit gaat hem dus worden:
photo 359096

Het model is van Authentic Airliners. De enige andere die een MD-11 heeft in 1:144 is Welsh maar daar ben ik niet zo'n fan van, plus het feit dat het qua geld niet eens zo veel uit maakt.

De onderdelen zien er weer uitstekend uit:
photo 359083

De decals zijn van Draw Decals....
photo 359084

...de cockpit en passagiers ramen van Authentic Airliners....
photo 359085

...de detail decal set is van Nazca Decals. Eigenlijk is deze detail set voor de DC-10, maar veel details zijn voor de MD-11 ook bruikbaar (met uitzondering van de cargo door aan de achterzijde, dus daar moet ik iets anders voor verzinnen)...
photo 359086

...en het Coroguard decal is ook van Nazca Decals. Wederom voor de DC-10, maar met een paar kleine aanpassingen ook te gebruiken voor de MD-11.
photo 359088

Het eerste werk is inmiddels begonnen door de lijn aan de bovenkant (overblijfsel van het casting proces) weg te polijsten. Ook zijn de onderdelen van hun resin resten verwijderd (op deze foto nog niet zichtbaar).
photo 359087

Nu eerst alle onderdelen maar eens goed wassen.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op vr 06 mei, 2016 18:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Nice!

Ik had het geluk mee te vliegen op de laatste vlucht. Op zoveel manieren een bijzondere vlucht. Natuurlijk de lage vlucht zelf. De laatste passagiers vlucht van een driemotorig Douglas toestel (de laatste dc-10 ging ook in 2014 met pensioen) Het laatste Douglas vliegtuig van KLM. KLM die als enige maatschappij met alle Douglas types heeft gevlogen. Captain Valette die naar de incheck balie komt om een praatje te maken en op de foto te gaan. Alle goodies, tv-ploegen aan boord..

Ik heb daarvoor overigens nooit met een MD-11 mogen vliegen. Wel heel lang geleden in een DC-10 van world.

Je begrijpt dat mijn versie (ooit) de farewell livery krijgt. Heb je het boek in je bezit? Je mag het mijne uiteraard lenen mocht je dat willen.

Veel plezier, Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuke anekdote Lex. Ik ben jaloers hoor!

Het boek heb ik gelukkig in mijn bezit (haha, ik heb inmiddels al een aardige bibliotheek!), maar bedankt voor het aanbod!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waw, deze ga ik volgen!!
Zijn echt knappe toestellen en sinds mijn DC10 ben ik een nog grotere fan geworden van tri-jets. Ik ga dit verslagje zeker volgen voor de toekomst :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2016 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Prachtig onderwerp! Met recht een prachtige vintage jet. Ik heb er veel als passagier mee gevlogen en het was altijd een groot plezier. Hele fijne en mooie kist. Momenteel ben ik MP mannen aan het omscholen van de MD-11 naar de B737 en ze spreken allemaal vol liefde over 'hun' MD-11. Of MD-Ellende, zoals de TD het toestel wel eens noemde.
Welke KLM livery gaat het toestel krijgen? Mag ik een voorstel doen? De PH-KCA 'Amy Johnson' bij haar aflevering. Mooie klassieke KLM beschildering en de enige MD-11 met een gepolijste aluminium buik. Prachtig!
http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 392634.jpg

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 1:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Vintage Jet schreef:
Momenteel ben ik MP mannen aan het omscholen van de MD-11 naar de B737 en ze spreken allemaal vol liefde over 'hun' MD-11. Of MD-Ellende, zoals de TD het toestel wel eens noemde.

Ook wel Megadeath II of Maintenance Delay 11 hours :mrgreen:
Doe, namens de voormalige MP-TD, de groeten aan die vliegers......we missen de hele operatie.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Haha leuke woordspelingen! Mooi te horen dat er zo met lof over de MD-11 gesproken wordt, dat kwam ook wel in het boek naar voren.
Vintage Jet schreef:
Welke KLM livery gaat het toestel krijgen?
Helaas VJ, het wordt de livery zoals hij op de eerste foto staat. De reden hiervoor is dat de MD-11 meer gekend is met deze livery en ik daar de decals voor heb. Maar de belangrijkste reden is dat er zo een groter onderscheid is tussen de KLM DC-10 en de KLM MD-11. Civiele luchtvaart liefhebbers zien natuurlijk meteen het verschil, maar niet liefhebbers (lees: mijn vriendin) denkt dan straks nog dat ik twee keer dezelfde gemaakt heb! Overigens denk ik dat ik pas ergens volgend jaar de Authentic Airliners DC-10 in KLM kleuren ga maken. Die laatste is toch wel meer werk aangezien de cheatline gespoten moet worden en de onderkant metaalkleurig is (en dat is altijd meer werk). Maar ik ben het met je eens dat die livery wel veel mooier (klassieker) is.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Arjan Ouwendijk schreef:
Doe, namens de voormalige MP-TD, de groeten aan die vliegers......we missen de hele operatie

Ik zie er morgen weer een, dus dat zal ik zeker doen!

De laatste livery is natuurlijk ook prachtig. Het is meer mijn hang naar nostalgie. Maar dat zal hoe dan ook prima aanbod komen bij dit model. Ik kijk er weer naar uit! Succes.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Deze ga ik volgen. Vroeger toen je nog kon staan langs de kaagbaan was het altijd een race wie als eerste de md11 of de dc10 herkende. Jaaaa tis de md11 ik zie de winglets :lol:
Succes en ik ga weer genieten :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 19:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
De ruitenwissers zijn ook een mooi herkenningspunt: DC10 - horizontaal, MD11 - verticaal :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement