Alle maatschappijen lieten de DC-2, -3 en -4 kaal, maar de tekst is bij de verschillende maatschappijen toch of rood, blauw, groen, geel. Bijvoorbeeld AA (American Airlines) Gekleurde tekst op een kale ondergrond; PAA, Blauwe tekst op een kale ondergrond; Delta idem Swissair (rood), TWA (rood). En zo kun je wel een tijdje doorgaan.
Hoewel ik op het internet zoek, ben ik wel kritisch hoe het met de bron-ondersteuning zit.
H.Dekker heeft naast een uitgebreid luchtvaart register ook een aantal briefen ingescand op zijn site staan aangaande de DC-2 uiver.
http://www.hdekker.info/UIVER/uiverleven.html Dit is een voorbeeld dat je begrijpt, dat ik wat internetbronnen ook kritisch ben. Net zo kritisch als met boeken.
Voordat het zover is zijn we al weer maanden verder, en wie weet vindt ik tegen die tijd iets van een brief van KLM aan Douglas waarin wordt gesproken over de tekst en tekskleur op het toestel.
Een veel gebruikte kleur in de jaren 30 is o.a. RAL 5004 bij ons bekend als oud-hollands- of zwartblauw.
Wat het ontwerp van Joop van Heusden betreft, daar introduceerde hij inderdaad een nieuwe frissere uiterlijk voor de C-47 met driekleur op de staart en frissere blauwe KLM letters en logo's.
Dit is ook de tijd dat langzamerhand de tekst "The Flying Dutchman" op de romp werd geschilderd.
@VJ: Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, zo bedoel ik het niet. Ben blij dat je me blijft volgen, en steunt met informatie van jou kant. Ik heb het ook zeker genoteerd en zal de boeken binnenkort opzoeken in de stads-bibliotheek. Misschien dat ik daarna nog langs ga bij het Noord-Hollands Archief, misschien weten zij waar ik bronmatriaal (briefen en zo) vinden kan.
Ik ben blij met iedereen die me steunt met de bouw van mooie modellen.