Scale72Modelking1984 schreef:
Voor zover ik weet kreeg Fokker inderdaad de verkoop- en bouwrechten van Douglas om ze in West-Europa te leveren..
Klopt.
Scale72Modelking1984 schreef:
De Tsjechische luchtvaart maatschappy ČSA bestelde de kisten echter bij het Tsjechische Avia, die de vliegtuigen kon leveren via de bouwlicentie van Lisunov omdat Avia een van de fabrieken was die Lisunov gebruikte om de kisten te bouwen. Lisunov kreeg de bouwlicentie van Douglas voor de Sovjet-Unie waar toen Tjsecho-Slowakije onder viel.
Helemaal correct.
Alleen waren de DC3's (DC3-220)met de registratie AIE,AIF,AIH,AIG in Amerika gebouwde machines en aan CLS geleverd, de CSA kisten waren inderdaad Li2's.
Ik heb ook een leuke foto van de AIF die door een frans straatje word gesleept.
De door Fokker geleverde kisten gingen ook via de haven van Cherbourg.
Dat deze dan ook door Fokker zijn geleverd en mischien ook via Avia is heel aannemelijk.
Lisunov's hebben ook geen amerikaanse constructie nummers gehad wat deze 4 kisten wel hebben.
Scale72Modelking1984 schreef:
Dat de het op de ene foto grijs lijkt en op de ander zilver is te danken aan de kwaliteit van het Sovjet-Duraluminium, dat redelijk snel dof werd, vandaar ook dat ik de tip gaf om voor mat aluminium te gaan, die zou ook grijzig over moeten komen.
Ook helemaal waar.
SMK Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neem dat ik er nog wat over schrijf, ik plaats de info alleen maar voor de mensen die het leuk of interessant vinden en daar hun eigen bevindingen mee doen.
Wat iedereen ook bouwt het is zijn eigen project en interpretatie dus alles kan.
Zelf heb ik eens de mogelijkheid gehad om met de HA-LIX te vliegen, als je ooit een keer de kans krijgt moet je dat zeker doen.
Wat een gave machine met zijn Russische 9 cylinder stermotoren, het is net wat rauwer dan een Dakota met 14 cylinders.
Groetjes en nog een fijne dag, Jan