Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
photo 351865

Naast de Azerbeidzjaanse Dreamliner ben ik ook met dit projectje bezig: een Boeing 717 in de kleuren van het Australische QantasLink, en wel met speciale promotiestickers voor het eiland Tasmanië. Dit eiland behoort ook bij Australië, en is bekend om een aantal unieke soorten buideldieren die nergens anders ter wereld voorkomen. De bekendste hiervan is natuurlijk de Tasmaanse Duivel, dat helaas in haar voortbestaan wordt bedreigd door een besmettelijke en enorm agressieve vorm van mondkanker.

De Boeing 717 is een doorontwikkeling van de succesvolle DC-9 en MD-80 lijn van (McDonnell) Douglas. Na de overname door Boeing hebben zij de productie nog een tijdje voortgezet als Boeing 717. Deze heeft grofweg dezelfde romplengte als de DC-9-32, maar heeft grotere turbofan-motoren die in grootte vergelijkbaar zijn met de motoren van de MD-80.
Verder is de Boeing 717 uiterlijk behoorlijk identiek aan de DC-9 en MD-80, al zijn bij de latere exemplaren de 'eyebrow' ruitjes boven de cockpitramen weggelaten.

Het toestel is qua ruwbouw al af, ik heb helaas geen foto's gemaakt van de inhoud van de kit zoals deze uit het doosje kwam.
De eerste laag grondverf zit erop en verklikte een hoop kiertjes en oneffenheden, dus die moeten worden aangepakt voordat ik ermee verder ga.
photo 351861

De resin kit heeft een holle romp dus in theorie en met veel moeite zou het mogelijk moeten zijn om de raampjes uit te frezen, maar ik ga er lekker van die mooie fotorealistische decals van Authentic Airliners op plakken.
photo 351863

Voor veel 1:144 airliners zijn voor een paar euro gegoten metalen landingsgestelletjes te koop. Aangezien dit gewoon afgietsels zijn van de onderdelen uit de kit en dus niet per se gedetailleerder zijn zie ik hier normaal gesproken het nut niet van in, maar de resin wielpootjes uit de bouwdoos waren wel heel erg fragiel. Daarom heb ik in dit geval wel een setje gekocht, ik weet alleen niet meer van welk merk, ik heb ze uit de luchtvaart hobbyshop.
photo 351866

De decals maken dit project natuurlijk bijzonder, ik heb ze zelf ontworpen en laten printen door een Amerikaan met een ALPS-printer (http://www.fireballmodels.info" onclick="window.open(this.href);return false;). Niet duur en snel geleverd, en een stuk mooier dan ik met mijn inkjet printertje voor elkaar krijg. En uiteraard is het grote pluspunt dat je hier witte decals mee kan laten printen. Je tekent ze niet zomaar even in paint of photoshop aangezien het echt vector based moet zijn, maar als je het eenmaal door hebt gaat er een wereld open!

Het moeilijkste aan deze decals was het vinden van het juiste lettertype van de 'Discover Tasmania' teksten. Na een hoop online font-recognizers te hebben geprobeerd vond ik uiteindelijk zowaar de juiste! Voor de meeste airlines kun je de logo's gewoon in vector based formaat van internet halen (bijv. http://www.brandsoftheworld.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook de kangoeroe is lastig, aangezien deze om de rondingen van de staart valt en daardoor een veel langere achterpoot nodig had om er vanaf de zijkant goed uit te zien. Ik had even geen zin meer om hier heel moeilijk over te gaan doen, dus ik heb gewoon wat losse langere achterpoten mee laten printen en dan vogel ik later wel uit hoe ik het in elkaar schuif. :lol:
photo 351862

De ALPS printer heeft ook zo zijn beperkingen, zo worden gemengde kleuren net als bij een gewone printer ook gewoon opgebouwd uit afzonderlijke puntjes. Van dichtbij is dat wel te zien, maar aangezien deze duiveltjes maar 15 mm lang zijn ziet het er echt prima uit om te gebruiken op een model.
photo 351864


Ik hoop deze tegelijkertijd met de 787 spuitklaar te hebben!

groetjes,
Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op zo 05 feb, 2017 23:45 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Font recognizer! http://www.brandsoftheworld.com/!

1 post en een weer wat hele leuke dingen geleerd. Wil je ons wat meer vertellen over je eigen ontwerpen? Welk programma gebruik je hiervoor?

Mooi toestel trouwens die 717.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het programma dat ik gebruik is CorelDRAW X7. Een erg duur programma om aan te schaffen, maar ik heb via legale weg (mijn vader zit in het onderwijs) een goedkopere versie gekocht (ca. 70 euro).
Verder is het vooral heel veel geduld en avonden lang tot diep in de nacht klooien tot je de basistechnieken onder de knie hebt, geholpen door tutorials op youtube etc. Ook is het heel belangrijk om goed te snappen welke print- en druktechnieken er bestaan, en waarom het zo belangrijk is om je ontwerpen 'vector based' te hebben en een JPG of PNG (photoshop) dus niet volstaat.
Ik heb er veel tijd in geïnvesteerd om het mezelf aan te leren en kan daardoor nu eindelijk in beperkte mate zelf ontworpen decalvellen verkopen, wat ik al wilde doen sinds ik begon met bouwen (toen was ik 14) :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Leuk onderwerp Jelle! Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Dit toestel was in 2003 betrokken bij een geruchtmakend incident toen de psychisch gestoorde passagier David Mark Robinson de beide cabin attendants neerstak met twee meegebrachte scherpe houten pennen (waarmee hij zonder probleem door de metaaldetectiepoortjes kwam). Zijn doel: het vliegtuig kapen, controle in de cockpit overnemen en het toestel laten neerstorten in een national park in Tasmania. Dit 'Walls of Jerusalem National Park' heeft tal van bijbelse verwijzingen en zijn hogere doel was dan ook "...om de duivel uit zijn hol te bevrijden om zo het armageddon te laten beginnen..." Kom er maar op :wink:
Passagiers hebben de man overmeesterd en beide CA's zijn na hun herstel weer gaan vliegen voor Quantas Airlink (en ontvingen onderscheidingen voor getoonde moed). En Robinson? Die is vrijgesproken omdat hij ontoerekeningsvatbaar was en loopt sindsdien bij een psychiater.

Zomaar een anekdote bij een exotisch vliegtuig vliegen in de kleuren één van de coolste maatschappijen ter wereld (uitgevoerd door Cobham Aviation Services).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
[quote="TheFlyingDutchman
De Boeing 717 is een doorontwikkeling van de succesvolle DC-9 en MD-80 lijn van (McDonnell) Douglas. Na de overname door Boeing hebben zij de productie nog een tijdje voortgezet als Boeing 717. Deze heeft grofweg dezelfde romplengte als de DC-9-32, maar heeft grotere turbofan-motoren die in grootte vergelijkbaar zijn met de motoren van de MD-80.
Verder is de Boeing 717 uiterlijk behoorlijk identiek aan de DC-9 en MD-80, al zijn bij de latere exemplaren de 'eyebrow' ruitjes boven de cockpitramen weggelaten.

groetjes,
Jelle[/quote]

Jelle wist je ook dat de 717 oorspronkelijk bij Mcdonnel-Douglas als MD95 al op de ontwerp tafel lag.
Het is dat Boeing de boel had overgenomen voor dat deze al onder deze aanduiding kon vliegen.
In Europa vliegt alleen Volotea er nog mee en die zie ik gelukkig met enige regelmaat want ik vind het echt een gave bak en het is het laatste stukje MD geschiedenis wat geproduceerd is door de concurent!!
Je decals zien er trouwens ook strak uit ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van deze DC9 on steroids :lol:

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Hey Jelle wat een leuke verrassing zo die Boeing 717. Ik ben een heel aantal jaar geleden met de school waar ik op zat (NLC te Hoofddorp) naar Le Bourget luchtvaartshow geweest en daar zag ik die 717 voor het eerst. Al die jaren vroeg ik me eigenlijk af of dat type wel verkocht werd. Je hoort/leest er weinig tot niets over. Ben benieuwd hoe je eigen decals gaan worden op je toestel. Succes ermee.

Nog ff een plaatje die ik heb geschoten op Le Bourget. Als je het niets vind haal ik hem zo weer weg :wink:

photo 352497

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
subbuster schreef:
Al die jaren vroeg ik me eigenlijk af of dat type wel verkocht werd. Je hoort/leest er weinig tot niets over.

Altijd leuk om je eigen foto's te posten Sander. Je hebt gelijk: De B717 was geen groot succes. De eerste tekeningen voor deze laatste versie van de beroemde DC-9 werden al in de jaren '80 gemaakt als DC-9-series-90. Later, tijdens de rebranding naar 'MD' ging deze versie verder als MD-90, die in kleine aantallen is gebouwd. Een verkorte versie, gepositioneerd als 100 zitter in de zelfde markt als de F100, werd ontwikkeld onder de naam MD-95 met meer toepassing van fly-by-wire en zeer zuinige Rolls-Royce BR715 motoren. Voor het toestel af was, nam The Boeing Company haar concurrent Mcdonnell Douglas over. Tegen alle verwachtingen in werd het programma niet gecanceld maar ging het verder onder de merknaam Boeing 717.
Daar gaf Boeing niet veel commercieel ruchtbaarheid aan om twee redenen: er bestond al een model B717 (KC-135 Stratotanker) en men wilde de mogelijkheid openhouden om terug te kunnen vallen op de (toen nog sterke) merknaam MD-95. En toen kwam 9/11 en stortte de luchtvaartmarkt in. Het opkrabbelen uit het dal kwam vooral ten gunste van de veel goedkoper geproduceerde Embraer Regional Jets en de succesvolle Bombardier series. Daarom heeft Boeing in 2006 de stekker uit het project getrokken, met slechts 155 afgebouwde airframes. Een goed vliegtuig; lage operationele kosten (onderander commonality met alle DC-9 type-ratings), zeer betrouwbaar (nog nooit een fataal ongeluk mee gebeurt), goede performance, maar toch geen succes.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Een leuk project weer Jelle! Mag ik je vragen wie de fabrikant van de kit is? Ik heb namelijk nog een 717 kit liggen van Contrails. Komt deze daar ook vandaan?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Gaaf die foto's van het prototype! Je mag ze laten staan hoor 8)

Ik ben inderdaad helemaal vergeten de fabrikant van de kit te vermelden, dat is namelijk PAS Models. De motoren van de Contrails kit schijnen veel te groot te zijn en daarbij ben ik helemaal geen fan van Contrails producten. Veel te wollig en lomp gegoten, luchtbellen, niet kloppende vormen..

Hier nog een leuk verhaal over hoeveel voeten het in de aarde had om deze kit te bemachtigen:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 16&t=45008


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik heb er één van Contrails, maar dat is inderdaad niet één van de beste kits die ik heb nee....

Ik heb al regelmatig modellen bij PAS besteld (PAS Models, AWM, Eastern Express, Zvezda), dus toch maar eens de 717 van PAS models overwegen dan...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement