Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik me enigszins koortsig voelde, heb ik afgelopen zaterdag een model die ik niet zou gaan bouwen geruild met deze 1:72 Antonov An-2 van Trumpeter.

photo 346276 Samen met deze kit kreeg ik ook de PE setjes mee.

De man, waarvan ik hem heb overgenomen was in het verleden al een beetje begonnen.

photo 346269 photo 346274

photo 346270 photo 346271

photo 346272 photo 346273

photo 346275 photo 346277

Ik ga er uiteindelijk deze uitvoering van de An-2 maken.

photo 346462

En moet alleen nog deze decals van HAD bestellen.

photo 346283

In het nieuwe jaar zal ik met dit vliegtuig beginnen. In de tussentijd verdiep ik me in wat ik allemaal van deze kit heb en maak ik een PVA alvorens ik het model ga bouwen.



Wordt vervolgd... (Volgen jaar.) 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Toevoegsel:



Na inspectie van de PE delen, is het me duidelijk dat sommige onderdelen niet gebruikt hoeven te worden. Maar ik zal zo veel mogelijk van de PE-setjes gebruiken.

photo 346515 Op het internet vond ik deze foto van een civiele versie van de An-2.

Als ik de informatie van Wikipedia kan vertrouwen, hebben civiele versie van de An-2, 10, 12 of 14 zitplaatsen.
Aangezien ik het vermoeden heb dat de MALÉV An-2 een ex-Aerovlot toestel zal zijn zal ik hem waarschijnlijk uit gaan voeren met 10 zitplaatsen. De foto hierboven zal waarschijnlijk een Poolse An-2 zijn met 12 zitplaatsen.
Bij de bouw zal de zitplaatsen omdraaien, dus 3 rijen van 2 zitplaatsen links plus 1 rechts, en ter hoogte van de deur 1 rechts.

Ik denk dat ik dan redelijk in de buurt zit van wat het was.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Ik heb hier ook nog een tweetal liggen, precies dezelfde doos die jij hebt. Eén daarvan heb ik in een modelbouwwinkel in Peking gekocht voor omgerekend 2,50 euro :shock: (niet dat hij hier duur is ofzo). Bij eentje heb ik ook PE van Eduard, maar niet zo uitgebreid als de set die jij hier laat zien.
Ik heb hier nog een waardebon liggen voor een rondvlucht met de An-2 van Classic Wings. Zodra het vliegseizoen aanbreekt ga ik die maar eens verzilveren :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Van het weekend heb ik een paar kleine dingetjes aan de An-2 gedaan. Wanneer het iets lichter is zal ik een paar foto's maken.

Ik zit te piekeren over de PE setjes.

Vroeger lijmde ik deze met UHU plus endfest twee-komponenten lijm, alleen zou ik dan nieuwe lijm moeten bestellen. Nu denk ik aan Zap-a-gap of Loctite om de PE delen vast te lijmen.
Ik weet nog niet welke lijm ik voor dit klusje zal bestellen. Ik heb een filmpje op youtube gevonden waar een modelbouwer met Zap-a-gap en accelerator, ruitjes mooi laat aansluiten op de romp. Ik heb nog een aantal andere lijmen gevonden die metaal aan verschillende materialen hecht, het één is goedkoper dan de ander. Persoonlijke ervaring zegt me dat je niet teveel naar de prijs moet kijken, soms doen de goedkopere lijmen het veel beter dan de dure die speciaal alleen maar voor een bepaalde taak zijn gemaakt.

Mocht iemand een tip willen geven, graag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hier dan een paar foto's.

photo 348303 photo 348302

De ondervleugels, heb ik zo ver als mogelijk klaar.


photo 348301 photo 348304

Ik heb de wielhelften gedaan, en zijn klaar voor de PE deeltjes wanneer ik lijm heb. Van de romp heb ik van de linker helft de ramen weg gefreesd en nog een aantal dingen die in de weg zitten. Ik heb het met de handvijl afgewerkt. Deze kant is ook klaar voor de vervangende PE ramen, en PE interieur.


photo 348299 photo 348300

De propeller heb ik al het bekende oostblok blauw geschilderd.
De puntjes op de i komen later wel.



Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik laat de Loctite zitten, het spul is mij veeeeeel te duur.
Ik weet dat het metaal aan metaal goed lijmt, maar 20 tot 40 euro voor een beetje lijm. (In bulk is de lijm goedkoper maar zoveel lijm krijg ik in twee levens niet eens op. :lol:) Dat geld kan ik beter stoppen in een fijne soldeerbout. Heb je meer plezier van dan deze speciale lijm. In plaats daarvan zal ik wel een vullende twee componenten alleslijm kopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De propellor ziet er netjes uit. Kan je de PE niet gewoon met secondelijm vastplakken dan? Volgens mij heb ik dat in het verleden wel eens gedaan. Maar verder ben ik het met je eens dat je voor die prijs net zo goed een soldeerbout kan kopen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2015 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vandaag heb ik een tubetje alleslijm voor 4,39 euro gekocht.

photo 350111

Ik denk dat het lijmen van de PE deeltjes aan het plastic wel gaat lukken. Voor de messing delen onderling ga ik een dezer maanden een soldeerboutje aanschaffen.



Wordt vervolgd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Gisteravond ben ik weer een stukje verder gegaan aan de Antonov. :)

Ik heb een paar Photo Etched delen die op de bovenvleugel zitten gelijmd, vanavond ga ik daar mee verder.
Wanneer alle PE delen er voor de vleugels erop zitten ga ik het na 48 uur ontvetten, en een dunne grijze primerlaag geven. De volledige hechtsterkte heeft deze lijm na 24 uur,
voor de zekerheid tel ik er nog 24 uur bij, voordat er Motip primer op gaat.

Wanneer dit alles erop zit zal ik er een paar foto's van maken, en bij dit verslag zetten. :brouw:

De eerste dunne laag doe ik met grijs. De uiteindelijke primerlagen, wanneer het model in elkaar zit, doe ik met wit. Gevolgd door een witte satingloss lak.
Maar zover zijn we nog niet.

Daarnaast heb ik vandaag ook de decals besteld en gereserveerd, eind - of begin volgende maand zal ik ze ophalen.




Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Helaas, de eerste laag primer kan ik niet aanbrengen. De spuitbus is leeg. :(
De bouw van de An-2 komt helaas weer even stil te liggen.

Kijk of ik vandaag een stukje verder kan gaan aan de CRJ-200.
Maar ben bang dat alles even stil komt te liggen. Heb helaas geen centjes meer om spullen te kopen die ik nodig heb om de kits verder te bouwen.
Ik moet echt mijn voorraad bijvullen. Primers zijn op, filler die ik van vroeger had, is helaas uitgedroogd. Zo kan ik nog wel even verdergaan.

Zucht. :cry:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement