Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Leuk onderwerp. Interessante break ook na een rijtje Hollands glorie uit onze jonge jaren.
Zelf ben ik niet thuis in Russisch materieel, dus ik en heel benieuwd. Toen ik op de NLS zat, eind jaren '90, stond daar drie jaar lang een AN-124 aan de ketting te roesten in de Hollandse regen. Het toestel was in beslag genomen door de luchthaven omdat de eigenaar niet meer te achterhalen was. Het toestel is openbaar geveild en daarom mochten alle geïnteresseerden een kijkje komen nemen. In drie jaar was er niets meer aan het toestel gedaan. Zelfs de toiletten en de koelkast waren nooit meer schoon gemaakt nadat de voormalige bemanning er nog een paar weken in had gekampeerd (het stonk... :shock: ).
Een Britse maatschappij kocht het toestel en heeft er twee weekeinden aan geklust. Thats it. Daarna heeft een Volga-Dnepr crew het toestel zonder problemen naar Manston gevlogen voor overhaul.
Leuke anekdote VJ! Ik kan me dit voorval zelfs nog goed herinneren (was in '97 volgens mij).

Vintage Jet schreef:
Dat is typisch Russisch; starten-lopen. Niet heel efficiënt maar oer en oer degelijk.
Ja, dat mag inderdaad wel eens gezegd worden. Russische vliegtuigen komen vaak negatief in het nieuws (zeker vroeger) alsof het barrels zijn, maar ik vind dat niet terecht. Ik bedoel, de Tu-134 vliegtuigen zijn minstens 31 jaar oud, maar vliegen nog steeds rond. Dat er wellicht meer incidenten zijn dan normaal heeft meer met de kwaliteit van de verschillende luchtvaartmaatschappijen te maken die ze gebruiken, dan met de toestellen zelf. Maar wat zeker waar is dat ze niet bepaald efficiënt, zuinig of stil te noemen zijn.

TheFlyingDutchman schreef:
Nouu.. Omdat je het vraagt wil ik wel enige nuance aanbrengen. De modellen van AA zijn inderdaad prachtig en mooier kun je het qua airliners niet krijgen in resin, maar ik vind de godheids-status die de man online gekregen heeft niet altijd even terecht. Zo heb ik nogal moeite met de winglets van zijn 757 en 737 (te klein), voor die laatste heb ik overigens binnenkort mooie split scimitars te koop (gegoten door Arjan de Vreugt). Ook vind ik resin minder prettig bouwen dan gewoon plastic, ik heb bijvoorbeeld op de ESM weer een Airfix 737-200'tje gekocht in plaats van de AA-kit die vast vele malen accurater is. Het enige dat ik wil hebben zijn resin 737-200 motortjes van AA. Resin airliners beschadigen door hun zware massieve romp gewoon sneller, vooral aan het landingsgestel.
Ik ben ook een Minicraft 757 aan het bouwen waar ik de motoren van een AA 757 onder hang (de AA-kit bevat beide types en ik vond het zonde om maar één set te gebruiken). Ik heb beide kits eens naast elkaar gelegd en qua vorm is de Minicraft echt zo gek nog niet. Het is gewoon een draak om te bouwen.
Bedankt voor de Nuance. Hier ben ik het zeker mee eens (ik heb tenslotte ook jullie winglets aangeschaft!). Ik heb overigens zelf nog nooit schade gehad aan het landingsgestel.

Veleno schreef:
De kwaliteit van AA is enorm goed.
Ik ben zelf aan het experimenteren met mijn DC-10, het is immers de eerste keer dat ik een resinmodel maak...
Binnenkort een verslagje Veleno?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik ga er zeker werk van maken.
Herinneren jullie ook die AN-124 die een tijdje in Brussel (Melsbroek) heeft gestaan?
Ik dacht een toestel van Antonov Design Bureau...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ja dat weet ik ook nog wel. Dat was in 2004 of zo toch? Had iets te maken met met een boete voor het schenden van een contract door Oekraïne of zoiets.

Ja, ja, een bewogen historie hebben die AN-124 toestellen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Weer een beetje vooruitgang kunnen boeken.

De leading edges van de vleugels zijn geschuurd en zijn nu mooi glad.
photo 345681

De romp is geplamuurd!
photo 345679

Aangezien ik toch moest wachten totdat de plamuur goed droog is kon ik mooi dit klusje even doen: de vleugels moeten namelijk bovenaan de romp bevestigd worden, maar alleen lijm is niet stevig genoeg. Daarom moeten er gaatjes inkomen, waar met een ijzerdraadje een pinnetje in gelijmd kan worden. RusAir heeft de gaatjes al voorgeboord. Ik hoef ze dus alleen wat dieper te maken.
photo 345676

photo 345674

Zie hier het resultaat na het boren. Ik heb een dremeltje gebruikt met een heel klein boortje.
photo 345677

Sorry voor de wazige foto, maar zie hier het resultaat met de ijzeren pinnetjes.
photo 345678

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op di 01 dec, 2015 15:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
En weer een mooie kit Martijn :shock:
Toch wel een knap vliegtuigje, er zijn meerdere filmpjes van te vinden en ook binnenin zien ze er goed uit.
Ik zou toch eens graag in zo een typische Russische bak meevliegen :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ja, anders ik wel! De grootste kans zal met de Superjet100 zijn als VLM er (hopelijk) mee gaat vliegen.

Weer wat voortgang.

De romp en stabilo's zijn geschuurd en kunnen dus (net als de motoren) in de primer gezet worden.
photo 346302

Zoals altijd weer wat kleine spleetjes zichtbaar, dus de tweede plamuur ronde dient zich aan.
photo 346303

Hier het resultaat na de tweede schuur en primer ronde. Nog minimale spleetjes zichtbaar, maar die werk ik later wel weg. Het is in ieder geval goed genoeg om het verticale staartvlak en stabilo's te bevestigen. Zoals te zien op de foto moet ook dit wat bijgeschuurd gaan worden.
photo 346305

De vleugels kunnen er nu ook aan! De spleetjes tussen de vleugels en de romp zijn geplamuurd. Dit gedeelte moet ik voorzichtig schuren, want als er te veel druk gezet wordt heb je kans dat de vleugels afbreken denk ik. Tevens op de bovenkant van de romp ook nog wat opvulling.
photo 346306

En dit is de status van het moment. Schiet al aardig op. Zien jullie trouwens wat een behoorlijke sweep de vleugels hebben?
photo 346304

Nog één plamuur-, schuur- en primer-ronde dan kan het spuiten beginnen!

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hij wordt gaaf!! Het is echt net alsof ze een BAe 146 en An-124 in de blender hebben gegooid.

Wat VLM betreft, ze schijnen momenteel in zware turbulentie te zitten. Ik moet die Superjets nog maar zien..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
strak schuur en plamuurwerk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Mooi modelletje Martijn. Toch de nijging om een bae146 te halen. Lijkt er een beetje op :mrgreen:
Succes met deze, maar zoals ik dat nu al zie gaat dat goed komen. Nog bedankt voor de tip over hf antenne :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2015 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt heren!

Ondanks een druk weekend toch wat uurtjes gevonden om weer verder te gaan.

Het schuren en plamuren is eindelijk voltooid, dus hij kan nu in zijn geheel in de (Mr. Hobby Resin-) primer.
photo 347069

photo 347070

Tijdens het drogen meteen maar even de wielen gedaan.
photo 347071

Omdat het hele vliegtuig wit wordt, wil ik een witte onderlaag hebben. Deze heb ik hier aangebracht. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar een probleem is dat er een paar puntjes zijn op het model waar de verf gewoon niet blijft zitten! De resin primer niet, de gewone primer niet en de lak niet. Geen idee hoe dit komt, ik heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat zelfs de primers niet blijven zitten. Het enige wat wel blijft zitten is verf op waterbasis. Ik denk dat ik de onderdelen niet goed genoeg schoon gemaakt heb en er wat olie van de mal aan is blijven zitten.
photo 347075

Ik heb het uiteindelijk "opgelost" door de puntjes aan te tippen met een verf op waterbasis en er dan met lak overheen te spuiten. Dat werkte goed, maar omdat de verf om de puntjes heen wat is weggetrokken zit er een paar kuiltjes op de bovenkant. Als lapmiddel heb ik daarom aan de bovenkant maar wat extra weathering gedaan (in het echt werd dit vliegtuig niet heel erg vies). Hopelijk ziet het er nog een beetje redelijk uit.

Na het drogen van de verf meteen ook maar even het cockpit decal aangebracht :P
photo 347081

photo 347083

De motoren zijn erg prettig om te maken. Nadat ook deze in de witte lak zitten kunnen de exhausts aangebracht worden.
photo 347077

Deze kunnen aan de achterkant gelijmd worden. Zoals je ziet is deze dicht maar door deze zwart te schilderen creëer je het effect van diepte.

photo 347076

photo 347078

Voor het schilderen van de leading edge van de motoren heb ik het deze keer eens anders aangepakt. Iets ronds afplakken is lastig en daarom schilderde ik de leading edges van de motoren normaal gesproken uit de losse pols (niet altijd even gemakkelijk of mooi). Echter deze keer heb ik een stuk tape gepakt en deze met een boog afgesneden met een scherp mesje.
photo 347080

Dit afgesneden stuk is dan veel gemakkelijker om de motor heen te krijgen:
photo 347079

Zie hier het resultaat. Tevens de weathering om de motoren aangebracht. De laatste lijn wat dikker, aangezien dit stuk wat viezer wordt omdat dit gedeelte naar achteren schuift voor de thrust reverser. De achterkant van de pylon is waar de wasknijper zodat ik de motor gemakkelijk kon spuiten en wordt later uiteraard nog even netjes wit gespoten
photo 347073

De motoren zijn inmiddels ook bevestigd.
photo 347084

photo 347085

Het decal werk kan beginnen! Als eerste de leading edge van de stabilo's. Deze zitten op het decal sheet er bij. Sommige mensen willen dat liever spuiten, maar ik vind decals eigenlijk wel mooi.
photo 347089

En hier de status op het moment.
photo 347090

Schiet al lekker op. Voor het eind van het jaar moet hij toch wel af zijn.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement