Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2015 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik sluit me in de hoofdlijn aan bij TheFlyingDutchman.

Toen ik in het verleden met Humbrol enamel verftte, maakte ik de verf ook melkdikte. In mijn geval was dat dezelfde dikte als waarmee ik airbrushte. Maar in plaats van terpentine gebruikte ik wasbenzine.
Het voordeel is dat wasbenzine wat sneller verdampt, dus dan kun je het zelfs met de de penseel doen. Na een laagje te hebben opgebracht wacht je één á anderhalf uur, voordat je een tweede laag aanbrengt.
Het maakt niet uit dat bij de eerste twee lagen de primerlaag doorschijnt. Het belangrijkste is dat het een zo egaal mogelijke laag is, hoe egaler en dunner de laagjes, hoe mooier het eindresultaat.

Daarnaast is het soort penseel ook belangrijk. Voor grote oppervlakte gebruik je een platte kwast, meestal zal dat een maat 12 of hoger zijn.

Voordat ik een goede verftechniek had was ik ook al z'on vijf modelletjes verder, gelukkig waren dat allemaal van die goedkope 5 of 10 gulden Matchbox modellen. Ja mensen mijn eerste modellen waren nog in het mooie gulden-tijdperk. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2015 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
nog even een paar fotootjes: jeetje wat onnetjes. de 787 waar ik nu mee bezig ben krijgt meer aandacht hoor :lol: :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
heb nog even een andere raamdecal erover heen geplakt... ziet er nu meteen beter uit!
er zitten nog details op, maaar die un je door de flits niet zien... Ach ja... op een foto die zo erg is ingezoomd kun je altijd wel iets op aanmerken
Afbeelding
oeij, die weathering is wel heel erg..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
inspectie~!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door KOEN2 op vr 04 dec, 2015 21:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Die weathering uit de wielbakken is heel goed gelukt!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
TheFlyingDutchman schreef:
Die weathering uit de wielbakken is heel goed gelukt!!


Dat vind ik stiekem ook. Ik vind vooral de kleur daarvan erg goed gekozen. Koen, hij is erg leuk geworden. Niet perfect, maar ik kan er wel van genieten als ik dit zie. Er zit wel wat ruimte voor verbetering, maar dat is lekker voor de volgende. Je hebt een goed ook voor het gebruik van kleuren dus dat beloofd wat voor de toekomst. Op naar de volgende.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
Sebooo schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Die weathering uit de wielbakken is heel goed gelukt!!


Dat vind ik stiekem ook. Ik vind vooral de kleur daarvan erg goed gekozen. Koen, hij is erg leuk geworden. Niet perfect, maar ik kan er wel van genieten als ik dit zie. Er zit wel wat ruimte voor verbetering, maar dat is lekker voor de volgende. Je hebt een goed ook voor het gebruik van kleuren dus dat beloofd wat voor de toekomst. Op naar de volgende.


wauw, super bedankt!het was natuurlijk ook mijn eerste! de kleur is niet helemaal goed, als je kijkt naar de 737 op 1:200!
TheFlyingDutchman schreef:
Die weathering uit de wielbakken is heel goed gelukt!!

zeg, had de weathering niet wat zwarter gemoeten? je hoeft denk ik maar een keer te raden waar ik het mee gedaan heb... terpentine en natuurlijk.... :roll: Nou?!
en als ik me niet vergis moest er ook nog een beetje goorheid bij een van de twee gaten boven de wielbakken??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Tsja, het ligt er een beetje aan. Ik zou het inderdaad zelf net wat zwarter hebben gedaan, maar het ziet er zo ook al prima uit. De strepen die je er nu op hebt gezet is vuil dat door het landingsgestel op de buik geslingerd wordt. Vooral bij het intrekken van de gear na de start vanaf een vieze natte runway wordt de buik vies.
De twee ronde gaatjes voor de wielbak zijn, als ik me niet vergis, uitstroomopeningen van de airco units. Die zitten achter de rechthoekige luiken die op het model zijn ingegraveerd. Daar zal wat meer zwartig vuil uit komen, maar maak het niet te zwaar.
Het beste kun je wat witte en zwarte olie- of waterverf mengen tot het grijzig is en het daarmee doen. Ik gebruik een doosje verf uit de Intertoys met een stuk of tien tubetjes erin. Kosten: €2,- en ik doe er nu al bijna tien jaar mee :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
TheFlyingDutchman schreef:
Tsja, het ligt er een beetje aan. Ik zou het inderdaad zelf net wat zwarter hebben gedaan, maar het ziet er zo ook al prima uit. De strepen die je er nu op hebt gezet is vuil dat door het landingsgestel op de buik geslingerd wordt. Vooral bij het intrekken van de gear na de start vanaf een vieze natte runway wordt de buik vies.
De twee ronde gaatjes voor de wielbak zijn, als ik me niet vergis, uitstroomopeningen van de airco units. Die zitten achter de rechthoekige luiken die op het model zijn ingegraveerd. Daar zal wat meer zwartig vuil uit komen, maar maak het niet te zwaar.
Het beste kun je wat witte en zwarte olie- of waterverf mengen tot het grijzig is en het daarmee doen. Ik gebruik een doosje verf uit de Intertoys met een stuk of tien tubetjes erin. Kosten: €2,- en ik doe er nu al bijna tien jaar mee :shock:


ah, okay, die zal ik nog even toevoegen! het is mascara verdund met terpentine :lol: :lol: 8)
das lang, voor de wash gebruikte ik verdunde van gogh olieverf(ja, dat staat hier dan wel weer standaard in de kast :lol: )


Laatst bijgewerkt door KOEN2 op vr 04 dec, 2015 23:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Die olieverf is ook prima hoor! Ik gebruik dat nu zelf ook. Enige nadeel is wel dat foutjes moeilijker weg te halen zijn, omdat je dan met terpentine moet poetsen en dat vindt de omliggende verf soms niet zo leuk. En het droog heel langzaam, waardoor je (ik wel althans :oops: ) al snel je vingerafdruk erin plempt. Waterverf kun je altijd wel weer weghalen totdat je tevreden bent en met een laagje blanke lak eroverheen blijft ook dat prima zitten.

Je kunt met die olieverf ook nog proberen wat dunne vuilstreepjes bovenop de vleugels te zetten. Je zet met een cocktailprikker wat kleine puntjes op strategische plaatsen, laat die tien minuutjes indrogen en dan veeg je met een droge zachte kwast de stipjes uit naar achteren. Hier gebruik ik dan wel weer zwart voor, omdat het vaak gaat om smering van de slats en flaps, en vuil van regenstrepen.
Wel heel goed van tevoren foto's bekijken van het specifieke type vliegtuig en hou het subtiel!
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: boeing 737 800 klm
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 17:03 pm
Berichten: 66
dat ziet er inderdaad er goed uit! waow! heb eerst met waterverf en een beetje zeep de vleugels proberen te doen, neit tevreden en toen dacht ik:ja, te groot risico dat ik m verpest. Dankje voor de tips! had je een bouwverslag van jou A380? Foto-album?


Laatst bijgewerkt door KOEN2 op za 05 dec, 2015 11:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement