Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Decals zien er moeilijker uit dan ze zijn. Je moet vooral niet in paniek raken als er een decal niet doet wat je wilt: veel water eroverheen gooien werkt meestal wel.

Het aflakken zoals hierboven wordt genoemd is inderdaad aan te raden, maar ik moet zeggen dat ik ongelakte modellen heb uit mijn 'begintijd' (10 jaar geleden alweer :shock: ) waar de decals er nog perfect op zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 okt, 2015 20:11 pm
Berichten: 123
Goh, mijn eeste vliegtuig heb ik enkel gelijmt, omdat ik wou weten of ik het leuk vindt.
Dan heb ik nog een snap kit gedaan omdat ik eerst niet zo uitkeek naar het schilderen.

Maar die snap kits waren echt geen uitdaging.

Dus deze is ook alles met lijm, en eerste keer dat ik verf (leuk) maar ook de eerste keer met decals. En ben nerveus dat ik ze misschien stuk maak


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hier een tip voordat je met de decals de decals gaat aanbrengen.

Bestel of haal bij Modelbouw Dordrecht, Humbrol Decalfix. Kost 4,50 euro.

Voor zover ik kan zien is de lak van het model al glans, dus een vernislaag onder de decal is op zich niet nodig.

Als het een satin of mat ondergrond is zou je wel eerst een dunne glans coating moeten aanbrengen.
Hiervoor gebruik ik Humbrol Clear, dat ik altijd samen met de Humbrol Acrylic verven bestel bij Modelbouwverf.nl.
Humbrol is een goed merk voor een schappelijke prijs.

Wanneer ik een decal wil aanbrengen, pak ik een klein schoteltje, een klein mesje (bijvoorbeeld een stanley).
Ik snij de decal die ik wil aanbrengen uit. Ik druppel een paar druppels Humbrol decalfix op het schoteltje en leg daar de decal, met de
papierkant naar beneden, op. Wanneer er te weinig druppels decalfix waren, druppel ik er een paar dicht rond de decal bij.

Ik wacht een minuutjes totdat de decal los komt van het papier. Dan strijk ik met een penseel op de plek waar de decal moet komen met decalfix, vervolgen pak ik
met een pincet of klein tangetje het papier met de decal op en schuif de decal op de plek waar je de decal wil hebben.

Een eventueel te veel aan decalfix kun je met een wattenstaafje of een stukje keukenpapier op laten zuigen. Daarna is het de kunst om er gedurende
6 a 8 uur niet aan te zitten. En dit herhaal je zo bij iedere decal. (Je moet vooral geduldig zijn, en goed opletten bij het aanbrengen van decals)

Wanneer alle decals erop zitten kun je het met een aantal dunne lagen Humbrol clear te sealen. Hierdoor zullen de decals ook bijna niet meer zichtbaar zijn.

Op YouTube en op de site van Humbrol kun je een filmpje vinden genaamd How to use Humbol Decalfix.

Ik hoop dat dit je helpt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ziet er al goed uit, op die schaal is het zeker niet makkelijk.
Voor de decals kan je hier best op het forum eens kijken, hier staat een topic volledig gewijd aan het aanbrengen van decals met Micro Set en Micro Sol.
Ikzelf heb er in ieder geval veel van opgestoken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoe goed de tips hierboven ook zijn: laat dat hele set/sol/decalfix gebeuren lekker zitten.. Sommige merken leveren inderdaad lastige decals mee maar die van Revell doen het prima en vaak merk ik het verschil niet eens met Revell decals (sol maakt de decal zachter, set verhoogt de kleefkracht). Niet teveel technieken gelijk proberen, maar elke keer een stapje verder gaan.

De tip om decals niet aan te brengen op een matte onderlaag is voor jou wel een goede, want op een echt matte verflaag plakken ook Revell decals niet geweldig, en de kans op silvering (een witachtig randje rondom de afbeelding, doordat de decal niet mooi glad ligt) erg groot. Maar zo op de foto lijken de blauwe delen redelijk glanzend, en op metaalverf valt silvering een stuk minder op.

Succes!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er netjes uit voor een eerste keer schilderen. Ik zou de tips van TheFlyingDutchman ter harte nemen. Doe het stap voor stap. Oefening baart kunst!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
TheFlyingDutchman schreef:
Hoe goed de tips hierboven ook zijn: laat dat hele set/sol/decalfix gebeuren lekker zitten.. Sommige merken leveren inderdaad lastige decals mee maar die van Revell doen het prima en vaak merk ik het verschil niet eens met Revell decals (sol maakt de decal zachter, set verhoogt de kleefkracht). Niet teveel technieken gelijk proberen, maar elke keer een stapje verder gaan.

De tip om decals niet aan te brengen op een matte onderlaag is voor jou wel een goede, want op een echt matte verflaag plakken ook Revell decals niet geweldig, en de kans op silvering (een witachtig randje rondom de afbeelding, doordat de decal niet mooi glad ligt) erg groot. Maar zo op de foto lijken de blauwe delen redelijk glanzend, en op metaalverf valt silvering een stuk minder op.

Succes!!


Helemaal mee eens. Daarom had ik in mijn verhaaltje ook niet gerept over set en sol. Eerst de basis techniek dan de rest. Dan blijft het leuk :D :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
:cry: Leuk hoor, ik geef een inkijk hoe ik decals op mijn modellen aanbreng met goedkope middelen. Wordt ik afgezeken. :cry:

:| Kunnen we het leuk houden op het forum. Naar mijn mening mag je zelf bepalen hoe je het doet ik heb een handreiking proberen te doen.
Ik haalde Humbrol aan omdat dat goedkoper is dan 12 euro voor de potjes/flesjes van Microscale. Voortaan zal ik vooral geen welgemeende tipjes meer geven. Ik hou me wel bij mijn verslagen voortaan. :cry:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
We zeiken niemand af toch maar soms is het zonde om al heel veel spullen te kopen terwijl je nog niet weet of je het leuk blijft vinden. Zeker als je pas begint. Ik vond, toen ik pas begon, ook fijn om te horen dat je niet teveel moet willen in 1x. Maar goed je hebt wel een punt. 1 vraag van de topic starter geeft toch behoorlijk wat meningen. Sorry als ik overkom als een afzeiker. Was niet de bedoeling. Wel bedankt voor de tip over de goedkope oplossing :brouw:
Hopelijk blijf je wel je meningen geven. :wink: daar leren weer allemaal weer van.

En back on topic.
Lukt het met de decals Chaser?

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2015 7:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Scale72Modelking1984 schreef:
:cry: Leuk hoor, ik geef een inkijk hoe ik decals op mijn modellen aanbreng met goedkope middelen. Wordt ik afgezeken. :cry:

:| Kunnen we het leuk houden op het forum. Naar mijn mening mag je zelf bepalen hoe je het doet ik heb een handreiking proberen te doen.
Ik haalde Humbrol aan omdat dat goedkoper is dan 12 euro voor de potjes/flesjes van Microscale. Voortaan zal ik vooral geen welgemeende tipjes meer geven. Ik hou me wel bij mijn verslagen voortaan. :cry:


Er wordt hier helemaal niemand afgezeken, ik geef alleen mijn mening op het gebruik van fancy spulletjes (ik vind ze dus meestal onnodig, al helemaal voor een beginner). Lees berichtjes op internet voortaan even twee keer door als je je op je tenen getrapt voelt, de manier waarop je het zelf interpreteert maakt een hele hoop uit. Als ik écht iemand probeer af te zeiken dan zie je dat vanzelf wel :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement