Het doet me deugd dat er voldoende amusementswaarde in mijn gefröbel zit.
Wat klein spul vandaag. De bank is toch niet helemaal zoals ie moet zijn.
Dus een lichte correctie is op zijn plaats. Ook de bestuurdersstoel moet nog wat detail hebben.
Dus:
Het ligt een beetje op zijn rug, maar dat is een kwestie van zwaartepunt.
Dan de flaps. Basis is een profieltje van 0,5 x 0,7 mm op huidplaat van 0,25 mm dik.
Links en recht zijn verschillend (ene vleugel langer dan de andere). Dan het detail.
De flaps zaten met een pianoscharnier vast aan de achterligger en werden via een trek-duw stang bediend. Brackets voor de kleine stangetjes van 0,25 mm plastic gemaakt en ribbetjes van 0,17 x 0,7 mm plastic. Eerst gelijmd met dunne Tamyia lijm, daarna vetsrekt met dunne secondelijm. De ruwbouw:
Ik heb iets minder ribbetjes aangebracht dan op tekening, vond dit wel voldoende. Daarna voorzichtig schuin afschuren op een schuurplankje.
Een een schaalfotootje:
Omdat de kleppen 50 graden uit kunnen slaan, ontkom ik er niet aan om ook het trek-duw mechanisme te modelleren. Wordt waarschijnlijk gewoon messing metaaldraad, misschien gesoldeerd.
De rolroeren moeten ook een beetje aangepast worden. Die scharnieren namelijk aan de bovenkant.
En op deze tekening is te zien dat er dus bij 0 graden uitslag een spleet tussen roer en vleugel aan de onderkant zit.
Dus heb ik de voorkant van de rolroeren eerst recht afgeschuurd, er een stripje van 0,2 mm plastic op gelijmd en de voorkant daarna schuin afgeschuurd.
De maximum uitslag van 25 graden naar beneden kan nu bereikt worden.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.