Correctie van de staartvlakken. De omtrek van het kartonnen malletje overgenomen op vin en richtingsroer.
Ook de ingegraveerde onderkant van het roer is onjuist; die ligt te hoog. Ook is er duidelijk verschil tussen links en rechts (ongeveer een milimeter hoogteverschil).
Links is veel "hoger". Een achteraanzicht laat mogelijk zien waarom.
Het stabilo is links dikker dan rechts. Kennelijk heeft de mal aan die kan minder druk uitgeoefend dan aan de andere kant (of de mal heeft afgeweken).
Ik heb de verticale staartvlakken bijgewerkt, de horizontale aan de linkerkant dunner gemaakt, en van de onderkant van de linker staartboom een kleine millimeter afgehaald.
Ook het hoogteroer losgemaakt en alvast de boven- en onderkant van de richtingsroeren ingezaagd.
Ben lelijk uitgeschoten met de scriber, zo te zien. Daar is putty goed voor.
Daarna ben ik begonnen met de vleugel, te beginnen met de onderkant. De rolroeren zijn iets te kort (of beter: de vleugeltippen zijn iets te breed). Ook de flaps zijn te kort, en daar scheelt het meer.
En er is nog wat anders aan de hand. De getrokken streepjes zijn links en rechts neergezet op dezelfde afstand (67 mm, overgenomen uit de tekening) van het begin van de rolroeren, maar t.o.v. de wielbakken komen ze niet op dezelfde plaats uit.
Het blijkt dat de linkervleugel bijna 2 mm langer is dan de rechter.
De getrokken lijn ligt op links en rechts even grote afstand van het begin van de rolroeren, de stip-streep lijn is het midden van de uitsparing voor de cabine vloer. Dat verklaart ook waarom de vleugel naar links valt: hij is daar gewoon langer, dus zwaarder
Een andere constatering: de wielbakken liggen te dicht bij elkaar, en de plaats van de landingspoten ook (tekening resp. 22,5 mm en 44 mm, model 17,8 mm en 38,2 mm). De poten moeten recht onder de staartbomen staan, en dat doen ze nu absoluut niet. Ook liggen de wielbakken te dicht bij de achterrand van de vleugel (5,5 mm i.p.v. 7,5 mm). Hier moet dus het nodige gecorrigeerd worden (behalve de asymmetrie van de vleugel, die laat ik gewoon zo). En als we toch aan het verbouwen gaan, dan ook meteen maar echte uitgeslagen vleugelkleppen maken.
Rob
PS Voor degenen die de F.25 gewoon sob willen bouwen: gewoon doen hoor
Niet iedereen is zo gek als ik ben. En als je het prototype wilt bouwen: ook gewoon doen. De romp is voldoende accuraat voor het prototype, nadat dat verbouwd was voor de verbeterde aerodynamische vorm van de romp en de daarvoor benodigde verlenging van de motoras.
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.