Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Hallo allemaal,

allereerst zal ik mij even voorstellen, mijn naam is Nick wonend in zuid-holland en net 26 geworden. Na een kleine 10 jaar niet meer aan het model bouwen te zijn geweest is het virus weer terug. Na al veel op het forum gelezen te hebben en m'n eerste model afgerond te hebben vond ik het een mooi moment om zelf een verslag te schrijven.

Ik had de EC145 1/32 gekocht als 'leuk model om weer in te komen', hier heb ik mij behoorlijk in vergist. De bouw begon in september 2014 en is net een week geleden afgerond (begin april 2015). Mijn vaardigheden, kennis en ervaring met acrylverf lieten nog wel eens te wens over. Eventuele tips zijn natuurlijk van harte welkom.

Het begon nog makkelijk met het interieur, positief begonnen met de aquacolor lijn van Revell, aangezien ik in een appartement woon leek me dit een beter plan aangezien ik ook wou airbrushen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het afronden van het interieur verliep redelijk, veel tijd gestoken in de details (die helaas nog amper zichtbaar zijn na het afronden). De matte laken van Revell aquacolor gingen nog aardig al vond ik dat er veel verduren nodig was om de verf te kunnen hanteren. Ook waren sommige kleuren bijna niet dekkend te krijgen en hadden veel lagen nodig. De glanzende lakken was ik een heel stuk minder over te spreken, deze kreeg ik met het penseel niet mooi strak.
De echte lol begon toen ik de airbrush uit het stof haalde om wat te proberen op een oud model, ik kreeg het niet voor elkaar de lak ook maar enigszins mooi uit de airbrush te krijgen. Veel gelezen en geprobeerd met verdunnen en luchtdruk maar het ging niet naar mijn zin. Toevallig had ik nog wat airbrush verf van Hansa liggen, even proberen en dit ging een heel stuk beter. Na veel googelen uitgekomen op Vallejo model air en dit ging een stuk beter af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het monteren van de romp was een uitdaging opzich, na veel 'dry fitting' en schuren kreeg ik het voor elkaar het interieur in de romp te krijgen. Vervolgens in etappes de romp moeten lijmen om te voorkomen dat deze weer uit elkaar viel.

Afbeelding

Na de romp klaargemaakt te hebben voor het spuiten begon ik vol goede moet aan de grondlak. Hiervoor heb ik Vallejo polyurethaan primer gebruikt, echter begon hier een echte nachtmerrie. Na het aanhouden van drie dagen drogen begon ik met schuren en tot mijn grote schrik kwamen grote stukken van de grondlagen los. Ik had het model goed ontvet, maar dit mocht helaas niet baten. Mijn vermoeden teveel lucht waardoor de laag te droog op de ondergrond kwam, maar misschien zijn er anderen die bekend zijn met dit fenomeen?
Uiteindelijk het model professorisch gestript en gedeeltelijk opnieuw in de grondverf gezet, dit keer met minder druk en 50% verdunning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rode laklaag dekte voor geen meter, twee middagen en 10 lagen waren nodig voor een goede dekking van het model. Het 'vuurrood' van vallejo viel donkerder uit dan de Revell versie, dit vond ik eigenlijk niet erg. Het maakt het model net iets echter naar mijn mening.

helaas wat overspray, koste wat moeite om te herstellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende feest was de blanke lak, deze bleek erg lastig te verspuiten en gaf erg veel sinaasappel effect. Gelukkig nog een set schuurpapier van 320 tot 12000 grid. Vervolgens besloten om de deals te doen en daarna weer af te lakken. Blijkbaar was goed voorvertonen van de blanke lak de oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

altijd spannend om de making te verwijderen, op wat vuile ramen na gelukkig geen verf erop.

Afbeelding

Afbeelding

einde komt in zicht

Afbeelding

Alle decals aangebracht, alleen nog de laatste laklaag over de raam decals.

Afbeelding

Eindelijk klaar na bijna 9 maanden werk:

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze de foto's van het eindresultaat, helaas was de grote vriend stof ook al bezig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen mening:
Ondanks de tegenslagen toch redelijk tevreden, lak niet overal mooi strak maar dat is de uitdaging. Vooral veel oefenen is natuurlijk de kunst (en de hobby). Lees wel meer negatieve verhalen over de Vallejo prethaan primer, ben erg benieuwd hoe anderen dit ervaren. Verder wel veel tip dry met Vallejo model air, maar dit is naar mijn mening beter te doen dan met Revell aqua color (al lees ik dat er velen zijn die dit met succes door de airbrush halen).
Kleur van het model had misschien iets lichter gemogen al misstaat deze niet.
Volgende keer wil me bezig houden met pre-sharing en washes, hier heb ik me nog niet aan durven wagen bij dit model.

De kit:
Erg mooie kit met veel details al klopt niet alles met de realiteit. Passen van de romp en ramen was hier en daar echt een ramp. Verder waren de decals erg fijn m.u.v. de zwarte raamomlijsting deze zijn niet helemaal naar m'n zin. Het viel me wel op dat erg vrij weinig helicopters gebouwd worden, kon weinig andere bouwers van dit model vinden.

Het volgende project ligt al klaar, wel een stuk simpeler (airbus A319 van Britisch Airways). hopelijk gaat dit sneller dan de 9 maanden die ik voor deze nodig had.

bedankt voor het lezen.

met vriendelijke groet,
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooie binnenkomer, het model ziet er erg goed uit!
Misschien is de nieuwe EC-135 van Revell ook wel iets voor jou. Deze lijkt in de verste verte niet meer op het oude 1:32 EC-135 model en is erg gedetailleerd. Let er wel op dat je de goede neemt:
http://www.aviationmegastore.com/euroco ... art=118361


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke binnenkomer hoor. Puntjes zijn altijd wel te vinden, maar die geef je zelf al aan en al doende leert men. De volgende wordt beter en de volgende wordt beter en .....

Ik gebruik sinds kort ook de acrylpolyurethaan primer en ben erg tevreden. Ik spuit op ca. 1,5 bar en heb nog geen problemen ondervonden. Voorheen gebruikte ik spuitbusprimer van de Action, maar als je af moet plakken dan heb je kans dat je stukken lostrekt.

Ik ontvet het plastic met verfreiniger van de HEMA.

Ik ben ook fan van Vallejo-air. Sinds kort pas ik ook een flow-improver bij, ook van Vallejo. 1 drupie per 5 druppies verf, waardoor het iets beter vloeit en je eerder nat-op-nat spuit. Een reducer (4010 of nieuwe formule 4012) wil ook nog wel eens helpen.

Betreffende verwering, dat zie je eigenlijk niet bij Civiele bakken. Die kunnen best mooi glimmend in de kast staan. Uiteraard wat verlevebdigen door paneellijnen wat te benadrukken, kan altijd wel natuurlijk, maar hoeft niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
tsjopper bob schreef:
Betreffende verwering, dat zie je eigenlijk niet bij Civiele bakken.


Waar dat misverstand toch steeds vandaan komt is mij een raadsel, maar als je dit nog één keer durft te zeggen bombardeer ik jullie met een topic vol vieze civiele vliegtuigen :twisted: :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik geloof je helemaal Jelle, natuurlijk worden ze smerig. Maar bij mijn weten worden zulke beestjes flink vertroeteld door de civiele eigenaren. Als er even niks te doen is... poets de heli maar even. Aan het materiaal mag het niet liggen. 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 20:22 pm
Berichten: 81
Prachtmodel! Een voor dit forum ook nog eens bijzondere verschijning, heli's zijn ver in de minderheid. Ik heb met veel plezier je verslag gelezen en zal je verdere projecten zeker gaan volgen!

_________________
KLAAR!!! 1:24 MB Atego Schlingmann TS: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 32&t=23527
KLAAR!!! 1:25 ALF Eagle: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 32&t=23526
1:24 HVII Mercedes-Unimog U1300L Haagsche brandweer: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 32&t=26733
1:144 Airbus A320 Alitalia: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 46&t=41589
1:25 American La France 1000 Engine: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 32&t=43098


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2015 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Het is een leuk model geworden. Ook al zie je het achter af misschien niet zo goed, vind ik het toch leuk om te zien hoeveel aandacht je aan het interieur hebt besteed.

Het afplakken van de heli ramen lijkt mij een lastig karwei, zeker met die ronde hoeken. Ik zie dat je de raampjes in banen afgeplakt hebt. Ik vind het zelf makkelijker om met maskeertape een contour te blijven volgen om zoveel mogelijk overgangen te voorkomen.

Om scherpe bochten te kunnen maken, moet je echter wel de maskeertape in hele dunne reepjes snijden. De tape wordt dan veel flexibeler om door een bocht te kunnen gaan. Voor de rondingen van de raampjes in dit model zal je waarschijnlijk wel moeten denken aan reepjes van hooguit 1 mm. Gebruik dan ook een saté prikkertje om de rand van de tape goed aan te drukken, om te voorkomen dat de verf niet onder de tape loopt tijdens het spuiten.

Als je een dun reepje hebt aangebracht moet je er wel een aantal dikker reepjes achter plakken, zodat je later met een breder stuk tape je afplakpapier/plastic kan vast zetten. Hierbij gebruik ik ook altijd weer een saté prikker om de randen van de tape na te lopen. Net voordat ik het model ga spuiten, loop ik de randen voor de zekerheid nog een keer langs om er zeker van te zijn dat de tape overal goed vast zit.

Succes met je volgende model :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2015 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk model Nick,

En ondanks alle tegenslagen heb je je er goed doorheen geslagen.
Er zijn er die een model dan allang in hoek hadden gekieperd dus hulde voor je geduld.

Ben zelf wel tevreden over Vallejo, ook over de surface primers. Maar je eerste laagjes moeten wel heel dunne laagjes zijn.
Echte mistlagen, ondergrond mag gewoon erdoorheen zichtbaar zijn, en eventueel nog föhnen (niet te heet!) Dan zit deze primer vaak goed stevig.
Als je te dikke lagen in één keer aanbrengt kan hij er als een velletje worden losgetrokken.

En tweede oorzaak kan niet geheel uitgeharde primer zijn, het lijkt snel droog, maar is dan nog lang niet volledig uitgehard.

Succes met de volgende!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2015 22:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Mooi model geworden.
De verwering vind ik erg mooi staan.

Zelf ben ik ( buiten het forum en tussen de bedrijven door ) bezig met een EC135 1:32 .
Met wat love en tender is er zeker een knappe dakflapper van te maken ( hoop ik :roll: ).

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: EC145 DRF Luftretung
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2015 9:32 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
TheFlyingDutchman schreef:
tsjopper bob schreef:
Betreffende verwering, dat zie je eigenlijk niet bij Civiele bakken.


Waar dat misverstand toch steeds vandaan komt is mij een raadsel, maar als je dit nog één keer durft te zeggen bombardeer ik jullie met een topic vol vieze civiele vliegtuigen :twisted: :wink:




:mrgreen:

@ Nick, ondanks dat je er 10 jaar tussenuit bent geweest moet ik zeggen dat je toch een heel net model hebt neergezet! :brouw:
Het schilderwerk ziet er netjes en verzorgd uit, en de bouw op zich is ook netjes.
Wat betreft het verweren, dat hoeft niet alleen te zijn om het model er gebruikt uit te laten zien, een simpele verwering kan een model ook al een stuk levendiger maken. Zo kan een wash en een drybrush diverse details naar voren halen en iets wat eerst eentonig van kleur was een stuk interessanter maken om naar te kijken.
Maar goed, de belangrijkste dingen heb je in ieder geval onder de knie, de rest is extra. :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mp44_tom en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement