Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er al goed, maar het wegwerken van de oneffenheden kan geen kwaad. Dat is bepaald geen sinecure waar je doorheen gegaan bent om het neuswiel te kunnen plaatsen. Mooi dat het toch gelukt is. Ik zou het het raam er gewoon in lijmen, uit tamiya tape stukjes knippen om de transparante onderdelen af te plakken en dan nog een laagje verf eroverheen. Is dat een idee? Heb je overigens wel gewicht in de neus geplakt?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het er heel behoorlijk uitzien hoor! Je hebt aandacht aan het schilderwerk besteed, het ziet er gewoon strak uit.

Voor het cockpitraam: ik lijm ze er altijd in en schuur en polijst de boel dan glad. Ik begin grof en ben dan niet bang het raampje volledig mat te schuren. Zodra alles effen is werk ik het af met fijner waterproof schuurpapier (als in, korrel 1000 of 2000) met water. De finishing touch doe ik met..... keukenpapier! Ik heb ontdekt dat je daar heel mooi droog mee kunt polijsten, ik denk door de papiervezeltjes die het bevat. Ook verflagen kan je er nét even wat gladder en strakker mee krijgen.

Het nadeel van deze methode is wel dat er vaak wat brij (schuurstof vermengd met water) door minuscule kiertjes rond het raam naar binnen kruipt en aan de binnenkant vastplakt. Ook wordt het plastic erg statisch waardoor stofdeeltjes van binnenuit tegen het raam gaan plakken. Dit is op zich makkelijk te verwijderen door water in de romp te gieten en flink te schudden, maar dan moet er wel een flinke opening in de romp zitten om het daarna goed te laten drogen. Ik gebruik daar de opening in de buik voor als die er is (en die bij jou dus al dicht zit.. :( )

Voor het afplakken: je zou een stukje Tamiya-tape (heb je dat?) over de raamdecal heen kunnen plakken en de vorm overtrekken. Mijn ervaring is dat de Revell-sheets dit best kunnen hebben mits je de tape niet té goed aanwrijft. Als je de vorm op de tape hebt staan kun je het uitsnijden en opplakken.

Ik ben geen vliegtuigspotter, maar woon redelijk in de buurt. Als ik tijd heb zal ik kijken of ik je op de foto kan zetten!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 13:41 pm
Berichten: 8
Ik heb revell afplaktape dus misschien kan ik de decalsheet kopieren op gewoon papier en dat als sjabloon gebruiken voor t afplakken van de flightdeck ramen. Ik heb de vleugels nog niet gelijmd, dit was gewoon een dryfit voor de foto. Op de bouwbeschrijving staat niks over gewicht plaatsen in de neus, daarom heb ik dat achterwege gelaten, zou ik dat toch moeten doen?? Ik ga een poging wagen met het inlijmen schuren polijsten van de flightdeckramen. Als mijn 78 half zo mooi wordt als die ba78 van ashley ben ik al een gelukkig mens :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2015 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ja, vrijwel alle vliegtuigmodellen met neuswiel hebben neusgewicht nodig!! Komt o.a. door de holle motoren die in een model niet relatief veel zwaarder zijn dan delen van de romp, en in het echt wel..
Gelukkig zit het vleugelsegment dus niet vast, dus zou je eenvoudig nog wat visloodjes o.i.d. kunnen vastlijmen. Ik gebruik daar altijd secondelijm voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2015 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Je hebt een mooi model uitgekozen om in elkaar te plakken. Zoals al is aangegeven, zou ik wel wat gewicht in de neus plaatsen.
Oryx78 schreef:
Ik heb revell afplaktape dus misschien kan ik de decalsheet kopieren op gewoon papier en dat als sjabloon gebruiken voor t afplakken van de flightdeck ramen.

Ik print het raamwerk tegenwoordig direct op het maskeer tape.
Als je de ramen er op wilt verven met behulp van maskeren, dan zou je ook het volgende kunnen doen:
- Scan de raam decal in
- Verhoog eventueel met een tekenprogramma het contrast, zodat de scheidingslijnen later goed te zien zijn.
- Print de ramen 1 op 1 uit op een stuk papier
- Plak een stuk normaal (glad) plakband over de geprinte ramen, zodat je later de maskeer tape er op kan plakken en er ook weer makkelijk af kan halen.
- Plak vervolgens je maskeer tape op het normale plakband, zodat de ramen worden afgedekt. Hiervoor is breed maskeer tape het meest handige, want dan hoef je niet meerdere reepjes te plakken.
- Stop het papier (met maskeer tape) op dezelfde manier als voorheen in de printer en print de gescande raam decal opnieuw uit. Als je goed gemikt hebt, dan zijn de ramen op het maskeer tape geprint.
- Snij met een hobbymes de ramen zo nauwkeurig mogelijk uit. Maak eventueel meerdere exemplaren, want je snijdt snel verkeerd.
- Haal van het maskeer tape de omlijsting van de ramen los en plak deze als eerste op het model. Hiermee kan je mikken waar de af te plakken stukken moeten komen.
- Plak vervolgens van het maskeer tape de ramen in de omlijsting die je al op het model hebt geplakt
- Verwijder het maskeer tape van de raam omlijsting.
- Verf de omlijsting er dun op

Het zijn heel wat stappen, maar het is zo wat makkelijker om de raampjes er nauwkeurig op te krijgen (kwestie van een checklist afwerken :D ). Verf de omlijsting er niet te dik op en wrijf voor het verven met een satéprikker de randjes het maskeer tape aan om te voorkomen dat de verf onder de tape loopt.

Ik gebruik zelf een zwart wit laser printer, dit houdt het redelijk op de maskeer tape. Ik weet niet of het ook met een inkjet printer werkt.

Succes met de bouw :brouw: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 13:41 pm
Berichten: 8
Terug van weggeweest! Heb lang niks aan het model gedaan maar laatst toch even geklust. De onderkant vd romp is wit met de vleugels en het cockpitraampje zit erin.!photo 341209


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ziet er zo op de foto retestrak uit!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Strak gespoten! Hoe bevalt de 787 en Qatar?
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Strak gespoten!


Volgens mij heeft de oryx-jockey dit gekwast! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2015 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Gekwast??? Erg strak hoor!

Ik ga komende week eens kijken hoe de Qatar 787 er van dichtbij uitziet en (mee)vliegt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement