Graag wil ik het volgende project met jullie delen. Natuurlijk omdat het leuk is om te delen, maar ook omdat ik niet zonder jullie advies kan. Het is geen gemakkelijk model en scratch building en improvisatie zullen hard nodig zijn. In elk geval zijn twee forumleden mij voorgegaan.
viewtopic.php?t=25438viewtopic.php?f=46&t=8700Ik hoop dat Billy the Kid en Antilleanmodeller eens hun eindproducten zullen delen. In elk geval is een belangrijk deel van het uitzoek- en denkwerk al door hen gedaan. In mijn verzameling oude modellen van vintage jets heb ik ook een (incomplete) 1:144 Tristar met zichtbaar interieur. Ik heb eerder al ‘cut away’s’ gebouwd
viewtopic.php?f=125&t=45077 Voor de Tristar heb ik voorlopig geen ruimte en ik vond het interieur veel interessanter in de jaren ’70 DC-10 van KLM, ook al zal dat veel aanpassing vergen. De inspiratie komt van een oude poster die ik op mijn jongenskamer had hangen. Dus zo gaat het worden; KLM DC-10-30 met een zichtbaar interieur.
Eerst het vliegtuig zelf: De DC-10 series -10, -15 en -20 waren gericht op binnenlandse routes binnen de VS. De series -30 en -40 waren bestemd voor intercontinentale routes. Hiervoor werd het toestel gecertificeerd met een hoger startgewicht. Om het hogere gewicht te dragen en om voldoende remkracht te kunnen genereren tijdens een eventuele afgebroken start werd het toestel voorzien van een extra landingsgestel onder de buik.
KLM was de launche customer voor de DC-10-30 en de PH-DTA was het eerste toestel van dit type. Het heeft tussen maart 1974 en de zomer van 1995 in KLM kleuren gevlogen. Daarna ging het kort naar Kras Air (N525MD) en Continental Airlines (N12089). Het toestel is in 2001 in de VS gesloopt.
Dit model is voor het eerst uitgegeven door Revell in 1972 als Revell - Nr. H-119 “DC-10 Airbus”. De tweede uitgave uit 1973 (Western Airlines DC10 Spaceship) heeft nieuwe onderdelen en is de basis voor alle overige uitgaven van dit model. Daarna zijn diverse dozen voor diverse markten (VS, Europa) uitgeven. Daarbij is voor de DC-10-30 simpelweg alleen het center gear toegevoegd, verder is het model het zelfde als de DC-10-10. Dit geldt dus ook voor Revell - Nr. 4243, uitgegeven in de jaren ’70 met een heruitgave in 1999.
Het uiterlijk van de KLM DC-10’s zijn in de loop van de jaren aangepast. De witte letters KLM stonden in de jaren ’70 vlak achter de eerste entry door. Later werd dit in het midden tussen deur 1 en 2. Ook de thrust reverser van de staartmotor was eerst aluminium kleur. Later werden deze wit geschilderd.
De vleugelwortel, daar waar de voorkant van de vleugel (en ook de horizontal stabilizer) de romp raakt was eerst recht. Later is om aerodynamische redenen dit aangepast tot een licht gekromde aansluiting. Het model heeft de rechte aansluiting en omdat ik de PH-DTA bouw zoals hij werd afgeleverd, komt dit goed uit.
Op diverse fora wordt veel vergeleken tussen de Revell en de Airfix DC-10. Beiden hebben de nodige tekortkomingen en ook is de pasvorm en hier en daar zelfs de detaillering matig te noemen. Kortom; een leuke uitdaging!
Things to adjust:
#1 Nosejob; Er is op fora veel geschreven over de neus van de revell DC-10. Veel modelbouwers hebben een fopneus gemaakt. De ruiten van de cockpit schijnen ook te groot te zijn.
#2 De wingroot-fairing van alle DC-10-30’s was standaard van de ‘lange variant’. Het model heeft echter de ‘korte’ variant.
#3 Hot-section reversers; De series -30 waren uitgerust met General Electric CF6-50 met zogenaamde hot-section reversers. Het model heeft echter de core section reversers van het model -10.
#4 De randen rond de inlaat van motor 1&3 (onder de vleugels) zijn te dik. Daarbij komt dat, vergeleken met de inlaat van motor 2 de diameter 2mm te klein is. Dit kan worden opgelost met stevig schuurwerk. Ook moeten ‘strakes’ worden toegevoegd.
#5 Motor 2 pylon; De staartmotor (motor 2) is in werkelijkheid opgehangen aan een verstevigde pylon. Dat is visueel de witte ‘plaat’ die boven de motoruitlaat steekt. In het model is deze te kort en te stomp. Met een stukje styrene is dit zo verlengt en van achteren iets verscherpt.
#6 Het center main gear moet iets naar voren worden verplaatst om in lijn te komen met het achterste stel wielen van het hoofdlandingsgestel. Ook de wheel bay van het center main gear is te lang.
#7 De sealing plates van de horizontal stabilizer zijn niet in detail in het model aangebracht. Dit is eenvoudig zelf gemaakt en geaccentueerd met verf/decals.
#8 Bulk cargo door; Bij de DC-10-10 zat de bulk cargo door aan de linkerkant onder de laatste 3 ramen. Dit was bij de DC-10-30 verplaatst naar achter de achterste deur. De oude cargo deur moet verdwijnen en de nieuwe gemaakt. Dit is op te lossen met decals. Ik ben niet goed in scribben.