Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knappe bouw, mooi vliegtuig en prachtig resultaat. Kortom, je kan een geweldige binnenkomer noteren op dit forum! :brouw:

Met het zwart is ie een stuk interessanter geworden. Als het kan zou ik wel iets meer verwering aanbrengen op bijvoorbeeld het stabilo. En ik mis de registratie en het Grumman-logo nog op de staart. Komen die er ook nog op? Verder vind ik 'm dus super.

Is dit trouwens het vliegtuig dat bij Chalk's Ocean Airways dienst deed? Ik geloof dat er in 2006 één verongelukte voor de kust van Miami. Dat was wel jammer, want het jaar erop ging ik met vrienden naar Florida en wilde graag een dagje of een paar dagen naar de Bahama's met hun als dat te betalen was. Maar dat werd dus bij voorbaat al afgeblazen...

Op naar het volgende model :D

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi geworden! Met de figuurtjes komt het model echt tot leven. Ik zou wel een wash in de wielbakken willen suggereren, niet eens zozeer als viezigheid maar meer voor de diepte/schaduwwerking.

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Als het kan zou ik wel iets meer verwering aanbrengen op bijvoorbeeld het stabilo

Citaat:
Ik zou wel een wash in de wielbakken willen suggereren, niet eens zozeer als viezigheid maar meer voor de diepte/schaduwwerking

Jelle en Ingmar, dank voor de positieve reacties. Daar heb ik wel over nagedacht, maar dit toestel wordt gebruikt als 'yacht in the air' en bevindt zich in werkelijk smetteloze conditie. Zie ook de foto van de glimmende gearbay van J13 die ik aan het begin van dit draadje heb gepost.

Citaat:
En ik mis de registratie en het Grumman-logo nog op de staart. Komen die er ook nog op?

Ja. Bij de eerste gelegenheid dat ik weer custom decals ga maken neem ik deze mee. Maar het was zo'n klein detail dat ik toch het eindproduct aan jullie wilde laten zien. Maar je hebt gelijk, die moeten er zeker nog op.

Citaat:
Is dit trouwens het vliegtuig dat bij Chalk's Ocean Airways dienst deed?

Ja, dit type wel maar J5 zelf niet. Chalks (dat ouder was dan KLM en daarmee toen dus echt de oudste vliegmaatschappij) heeft vanaf 1963 veel Mallards in dienst gehad. De laatste jaren alleen nog in de turbine versie. Het ongeluk met J27 betekende het einde van commerciële vluchten met dit type in de VS. Zie ook mijn post met achtergronden aan het begin van dit draadje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig resultaat, en ik ben het wel een beetje eens met Jelle. Door een pannel-line wash, maak je je model juist niet smerig, maar benadruk je een beetje de randjes (diepte-effect). Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een (licht)grijze wash, met zwart wordt het contrast te groot. Leuk detail in de originele wielkast zijn nog wat leidingen, die zijn zwart en breken het dan ook al. Dit kan door dunne koperdraadjes nog toe te voegen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 19:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Felicitaties ! :D

Keurig model geworden. Aparte kleurstelling, die best mooi is. Ga zo door :lol:

Vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
René en John, ook jullie bedankt voor de reacties en de feedback. Ik ben het ook eens wat betreft de wash. Niet in dit model, want er lopen geen mooie lijnen in gezien de vacuvorm. En ik ga ook niet meer rommelen aan dit model (behalve die twee decals op de staart). Ik heb al eens de motor cowlings proberen te coaten en dat liep uit op een ramp; alles liep weer uit!
Kortom; dit is een doel voor mijn toekomstige leercurve! Graag jullie advies; welke wash? hoe op te brengen? etc. etc. In de toekomst wil ik graag een 1/48 Tamiya Mosquito bouwen. Gewoon omdat ik het een epic mooi vliegtuig vindt. In dit forum zie ik de meest fantastische producten voorbijkomen, maar weet niet goed hoe bepaalde detail effecten te verkrijgen.

cheers,

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dan een tip van mij. Bouw niet te snel !!

Deze heb je vrij rap afgebouwd. Bij de bouw van volgende projecten, als je vastloopt of je wilt wat weten, geef het forum tijd om te reageren. Als je stug door bouwt is het vaak al weer te laat voor sommige aanpassingen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 2:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Eens met René: Dit forum is een heel handige interactieve vraagbaak, mits je ons de kans geeft een reactie/tips te geven.

Een wash is inderdaad niet alleen geschikt om vervuiling te simuleren maar is ook prima om details te accentueren. Dit model heeft amper panellines e.d. waarop dat de moeite waard is: Is dat alleen bij dit model zo of 'hoort' dat zo bij vacform?

Ik heb voor washes een setje van Faller, de treintjes-modelbouw-leverancier. Het is gewoon waterverf zoals dit:
Afbeelding
De truuk is dat je er behalve water ook een klein drupje afwasmiddel aan toevoegt, dit breekt de oppervlaktespanning waardoor je de wash met een penseel goed over je model kan uitstrijken. Te gebruiken kleur is afhankelijk van verfkleur, b.v. zwarte was op witte verf geeft veel te harde lijnen, in dat geval beter lichtere wash gebruiken zoals grijs.
Kijk hier even verder, het Tips en technieken-gedeelte van dit forum.

Oh en wat je model betreft: El complimentos! :brouw: Mooie foto van het model op het boek, de kleuren zijn in ieder geval prima gelukt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Dan een tip van mij. Bouw niet te snel !! Deze heb je vrij rap afgebouwd.

Citaat:
Dit forum is een heel handige interactieve vraagbaak, mits je ons de kans geeft een reactie/tips te geven.

Graag zelfs! Ik ga hier veel leren. Zo heb ik ook geleerd dat jullie visueel zijn ingesteld en vooral ingaan op de foto's. Ik heb een paar keer aangegeven dat ik nieuw ben en al wat verslagen klaar heb liggen. De Mallard was bijna af toen ik met posten begon. Al met al heb ik er twee maanden over de bouw gedaan. Ik heb nog wat andere verslagen klaarliggen, maar misschien zitten jullie daar niet op te wachten? In elk geval is het volgende project (KLM DC-10) in real time en zal ik er niet te veel bij kletsen :wink:

Citaat:
De truuk is dat je er behalve water ook een klein drupje afwasmiddel aan toevoegt, dit breekt de oppervlaktespanning waardoor je de wash met een penseel goed over je model kan uitstrijken. Te gebruiken kleur is afhankelijk van verfkleur, b.v. zwarte was op witte verf geeft veel te harde lijnen, in dat geval beter lichtere wash gebruiken zoals grijs.

Dat ken ik van de spoorbaan bouw. Ik maakte daar vervuiling door een druppel grijze enamel verf op te lossen in een bodempje therpetine. Dat bracht ik met een penseeltje op en zorgde voor een mooie vervuiling. Tegelijkertijd werd het glimmende van het plastic teniet gedaan door de terpetine, wat het realisme ten goede kwam. Maar deze modellen bleven ook afgeven. Dan zou je het dus perse moeten na behandelen met een coating? Daar heb ik tot nu toe nog geen goede ervaringen mee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi vliegtuig geworden, en laat de modellen waar je reeds mee bezig bent maar langskomen... alsook die DC-10. Ik vind het sowieso handig om te zien en te leren hoe mensen hun modellen bouwen, of problemen tackelen... (doorloopbeam om landingsgestel en vleugel aan te hangen bvb).

De opmerking dat er vooral foto's gekeken wordt en niet gelezen is iets wat regelmatig terugkomt, dus... ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement