Wat een fijne reacties op mijn eerste post! Dank daarvoor.
StevenVD, je vroeg om een archiefplaatje. Ik zal het ook voorzien van wat achtergrond bij dit prachtige, maar relatief onbekende vliegtuig. Ik zal ook toelichten welke specifieke kist ga bouwen.
Model G73 Mallard werd aan het einde van WOII geïntroduceerd als vervanger van het model Goose in de reeks Grumman amfibie vliegtuigen. Voor zijn tijd was de Mallard een heel modern en veelzijdig toestel. Het had een neuswiel onderstel, extra brede tractie van het hoofdlandingsgestel voor meer stabiliteit tijdens land operatie. De besturing was licht en gemakkelijk en CG range was ruim (Center of Gravity of ballans). Zelfs William Boeing heeft jaren een Mallard als persoonlijk reisvliegtuig gebruikt.
De Mallard werd dan ook voor dat doel in de markt gezet; het vliegtuig voor ‘the sportsman pilot’ en als klein commuter vliegtuig voor 10 passagiers.
Maar het liep anders. De Mallard was dan wel flexibel en luxe, maar ook duur in gebruik, het maakte veel lawaai tijdens de take-off en kwam prestaties te kort. Door dat laatste was er geen militaire belangstelling (op twee exemplaren voor de Egyptische Koning Farouk na) en ook de airlines waren niet enthousiast. Er was immers een groot overschot aan high performance vliegtuigen uit WOII beschikbaar die voor de helft van de kosten van een nieuwe Mallard werden omgebouwd passagiersvervoer. Uiteindelijk heeft men met moeite 59 exemplaren kunnen verkopen.
Het prestatie probleem van de Mallard bleek vooral tijdens single engine flight. Met één uitgevallen motor kon de overgebleven 600 PK Pratt & Whitney R-1340 Wasp de kist niet genoeg klimvermogen geven. Dat werd deels opgelost door het landingsgestel sneller te laten intrekken, maar dan nog kwam het toestel eigenlijk 200 PK te kort. Er was simpelweg geen goede motor beschikbaar in de 700 PK range die de zelfde betrouwbaarheid had als de goede oude Wasp (al 20 jaar in productie toen de Mallard ten tonelen verscheen). Het toestel had hierdoor een nuttige lading van slechts 1400 kg.
Dat veranderde aan het einde van de jaren ’60 toen Fred Frakes Pratt & Whitney PT6 motoren installeerde en het toestel liet certificeren als ‘Turbo Mallard’, of G-73T. Met een hogere snelheid, meer range en 19% meer payload bleek de Turbo Mallard al snel geschikt voor het betere bush werk. 12 toestellen zijn omgebouwd tot G73T en ze hebben alle 12 dienst gedaan als klein verkeersvliegtuig tot aan dit alles een schokkend einde kwam met de crash van J27 op 19 december 2005, die aan alle 20 inzittenden het leven kostte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chalk's_Oc ... Flight_101Corrosie en haarscheurtjes in de hoofdligger, gevolg van jaren harde klappen op het water en aantasting door zout, hadden de vleugel doen afbreken. Alle Mallards kregen een vliegverbod tot een uitgebreide inspectie en deels herbouw van de hoofdligger had plaatsgevonden. Alleen Mallard J-13 en drie recent in Australië door Paspaley herbouwde G-73AT Mallards (A staat voor Australia) mochten blijven vliegen omdat deze reeds waren voorzien van een nieuwe ligger. Dit ongeluk en de nasleep ervan betekende het einde voor commerciële vluchten met de Mallard. Uitzondering zijn die drie Australische Mallards, maar die zijn dan ook zo gronding herbouwd dat het feitelijk nieuwe toestellen zijn.
De meest complete boeken over de Mallard zijn ‘The Grumman Amphibians’ van Knight, uitgegeven door Air-Britain en ‘Grumman Mallard the enduring Classic’ Van Hotson & Rodina. Op de cover van dat laatste boek staat een foto van J-5. Bij het zien van die ene foto wist ik het meteen; die ga ik bouwen. Over smaak valt niet te twisten, maar de paar multimiljonairs die heden ten dagen ervoor kiezen geen Learjet of Citation aan te schaffen, maar gaan voor deze langzame, lawaaierige Eend en deze ook nog mint groen met zwart te verven, verdienen een eerbetoon! En laten we wel wezen; het is natuurlijk een prachtige art-deco livery