Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad een gave update. Het trial-and-error gehalte is wel hoog hier hoor, de laatste tijd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr.7

Dit is het hoofdstuk onderstel. Ik heb niet veel modellen op ski's, terwijl dat toch wel een leuk onderdeel is. Dit Canadese model past daar goed bij. De tekeningen geven
één versie van de bevestiging van ski's aan het vaste onderstel. Ik vond eigenlijk de losse steuntjes wel beter staan, dus heb ik hier voor gekozen. Hoewel dat wel lastiger is om te maken.

Maar eerst de (wielpoten). Hier is ook weer de bekende Fokker veerpoot toegepast, heel leuk, op een van de filmpjes op You Tube kun je goed zien, hoe die rubber- strengen
werken. Normaal is alles bekleed met een metaal fairing. Ik heb ze samengesteld uit dik plastic plaat van 3 mm. het onderste, smallere deel, is wat dunner. De stukken heb ik met pen gat verbindingen aan elkaar gelijmd. Dit moet toch wel een beetje stevig zijn, het model, gaat door die houten vleugel, behoorlijk zwaar worden.
Hierna heb ik het bovenste gedeelte bekleed met aluminium folie om het dunne metaal randje zichtbaar te maken. Het wordt later allemaal zwart geschilderd, dus of er nog veel van te zien is ... :wink:

Het eigenlijke ophangpunt voor de wielassen, is een gebogen grote paperclip, lekker stevig en uit één stuk, geen doorbuig- ellende en goed vast te zetten met secondenlijm.
Om het af te ronden, zit over de paperclip een aluminium buisje van 2 mm, platgedrukt als stroomlijn fairing. De andere twee steunen heb ik uit platicplaat van 1,5 mm. gevijld.

Na het nodige pas en meetwerk, kon alles aan de romp worden gelijmd. Natuurlijk goed moeten opletten, dat alles netjes recht eronder zit en hopen, dat de twee poten gelijk waren. Anders krijg je weer het effekt, dat het model scheef gaat staan.

Dit was het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de fabricage van de wielpoten, moest ik gelijk de ski's zelf gaan maken. Wel leuk om te zien, hoe die dingen in het echt zijn samengesteld. Vier lagen hout op elkaar in steeds kleinere stukken. Ik heb met dun plaat van 0,5 en 0,3 mm dezelfde methode toegepast. Het grootste deel gebogen, dat bleef gelukkig netjes in vorm.
Daarna volgde wat priegelwerk, om de steuntjes erop te lijmen, tevens een aluminium buisje boven op de steuntjes gelijmd. Ook hier weer passen en meten, om goed uit te komen met de hoogte, zodat uiteindelijk de ski's op de goede hoogte zitten. Niet vergeten, ook de achterslof is vervangen door een kleine ski.
Na veel vijl en putswerk had ik drie mooie ski's.

Afbeelding

Na een nachtje drogen, vanmorgen (9/10/14) het spannende moment, wat droogpassen, en hoera....! alles past en zit netjes recht :wink: Zelfs de hoek van het model ten opzichte van de grond, lijkt aardig goed uit te komen, als ik zo naar de foto's kijk.
Voorlopig laat ik de ski's maar even los, er moet nog het nodige gedaan worden aan schilder- en detail werk. Zo kan ik overal makkelijker bij, zonder gevaar, dat er weer onderdelen afbreken.
Ter afsluiting van dit hoofdstuk, wat overzicht plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel, de grote lijn is nu wel klaar, eerst maar een prop opzoeken in de spare- box en anders maar een nieuwe maken. Hierna komt het grote schilderwerk aan de beurt.

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er erg gaaf uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik sluit me bij René aan, mooi werk is dit! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2014 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr.8

Ik heb weer wat stappen in de bouw kunnen nemen. Het grote schilderwerk. Maar eerst nog wat klein dingen. Op de motor zit voor het carter een stroomlijnplaat, die volgens mij tevens ervoor diende om de koellucht te regelen.
Een beetje lastig om zo iets te maken, dat heb ik al eerder aan de hand gehad en zodoende wel wat wijzer geworden. Uit dun plaat van 1 mm heb ik dit onderdeel gemaakt.
Ik had een houten rond handvat van een grote vijl in de juiste bolvorm gevijld. Deze vorm kon ik als mal gebruiken om het plasticplaat warm er over te trekken en voilà; een mooie bolvorm. Dat moest ik hierna wel in de juiste diameter vijlen. Dat is goed te doen. alleen de negen sleuven erin vijlen en dan het liefst nog een beetje gelijk, dat is gewoon moeilijk. Het plastic gaat gauw scheuren, dat gebeurde hier dus ook, maar dat had ik al voorzien, dus ik had al meerdere exemplaren als reserve gemaakt. :wink:

Vervolgens het hoofdstuk propeller. Helaas niets bruikbaars in de spare-box gevonden, wel een driebladige prop, maar dat vond ik een beetje zonde, tenslotte is een twee- blader makkelijker te maken. Gelukkig genoeg fotomateriaal voor de juiste bladvorm en de afmetingen kon ik afleiden van de tekening. Ik heb hem opgebouwd uit een midden stukje van gietstaaf, alles uitgeboord en vervolgens uit dik plaat twee bladen gezaagd en in profiel gevijld. Alles in elkaar gelijmd met een pen- gat verbinding.
Voor de afwerking heb ik weer met aluminium tape de randen en een dikker middengedeelte aangebracht.

Toen kon ik alvast de cockpitramen en de voorste motorbeplating in de zwarte paint gezet worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap was de romp en staartvlakken schilderen. Ik moest wel alles twee keer schilderen, want lichtblauw en geel dekken nooit in één keer. Heel lastig was het blauw schilderen van de randjes bij de cabineramen, ik was blij, dat de ski's er nog niet onder zaten. Het was zo, met alleen de onderstel poten, al lastig genoeg.

Alvast de ski's in verschillende kleurtjes bruin geschilderd, hierna met kleurpotlood wat nerven aangebracht. Je ziet er wel niet veel van, maar het kijkt nu een beetje meer op hout. Ik heb inmiddels ontdekt, op foto's, dat de ski's aan de onderkant bekleed waren met aluminium plaat en twee houten strippen. Dat moet ik nog schilderen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik ben nu druk bezig met het tekenen van de registratie letters op mijn PC met behulp van het Paint programma. Al uitgedokterd, hoe groot alles moet worden geprint.

In ieder geval begint het model nu wel z'n vorm te krijgen, dus op naar het volgende hoofdstuk.

Met vr. gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2014 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Even voor mijn beeldvorming. Je begint met dit....
Afbeelding

En hebt nu al dit....
Afbeelding

Het blijft een genot om naar te kijken en om te volgen.

Mooie combi hoor, dat zwart-lichtblauw-geel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2014 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 9

Beste mensen, we zijn weer een stukje opgeschoten. Dit is het hoofdstuk: registratie letters. Voor mij weer een bewerkelijk gedoe, eerst maar eens diep door een hele doos decals restanten gespit, dit was haast een spelt in een hooiberg zoeken, want ik had witte en zwarte registratieletters van verschillende grootte nodig. Vond wel wat, maar niet genoeg.
Dus maar weer de methode van zelfredzaamheid moeten toepassen, door zelf decals te maken. Via het paint programma, heb ik de grote zwarte letters zelf maar uitgetekend en geprint. Met een beetje bijwerken met matzwart lukte dat aardig.

Afbeelding

De witte letters op de romp waren moeilijker te maken. Wit printen gaat niet, dus ik dacht slim te zijn door een voorbeeld van een decalsheet van het internet te plukken en dit vervolgens via paint te bewerken. Ipv wit heb ik ze in heel lichtgrijs overgetrokken, met een dun zwart randje en zo uitgeprint. Dat werkte wel, maar zoals te verwachten, dekte het lichtgrijs maar matig op het blauw, helaas was het wel lastig alles in wit over te schilderen. Daar was ik deze week wel zoet mee. :)

Toen waren we zover:

Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk, tijdens het schilderen van de letters, brak de staartsteun af, kon je op wachten, maar gelukkkig was mijn persoonlijke assistent zo vriendelijk de romp vanachter omhoog te houden, zodat ik de foto's kon nemen. :wink:

Daarvoor, toen de letters klaar waren, was ik al bezig geweest om drie roerkabels aan een soort stroomlijn plaatje te lijmen, wat vervolgens vlak achter de cockpitzijruit, was bevestigd.

Hierna ben ik aan de slag gegaan met het aanbrengen met de registratieletters op de vleugels, ondanks de grootte, ging dat redelijk vlot, alleen hier en daar een lintje met matzwart wat strakker getrokken.
Al met al, een zeer bewerkelijk en ook weer nauwkeurig werkje, maar ik ben redelijk tevreden.

Toen de letters er allemaal op zaten, kon ik de roerkabels langs de romp, aan de roeren zelf vastlijmen.

Bij deze stand van zaken was ik toch wel nieuwsgierig, hoe het geheel er uit zou zien met een wielonderstel. Dus heb ik maar provisorisch een paar wielen van ongeveer de juiste maat er los aan gehangen. Krijg je gelijk een beetje beeld, hoe het er nu voorstaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grote lijn is inmiddels wel klaar, nu wordt het tijd voor de definitieve afwerking, tijd voor alle kleine piefjes en pafjes, wat accenten op de vleugels- en rompnaden aanbrengen, het eindresultaat komt in zicht ...LOL.

Tot het volgende verslag,

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2014 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wordt weer een puntgaaf model, John.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2014 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf. Klaar en zichtbaar op de ESM? :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2014 1:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Beste luitjes,

Bedankt voor jullie reacties, helaas zit het er voor mij voorlopig niet in, dat ik een bezoek kan brengen aan de ESM.
Ik heb verplichtingen, die voor gaan,.( mantelzorger). Dus we moeten het nu nog maar met de foto's doen.

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement