Bouwverslag Nr.7
Dit is het hoofdstuk onderstel. Ik heb niet veel modellen op ski's, terwijl dat toch wel een leuk onderdeel is. Dit Canadese model past daar goed bij. De tekeningen geven
één versie van de bevestiging van ski's aan het vaste onderstel. Ik vond eigenlijk de losse steuntjes wel beter staan, dus heb ik hier voor gekozen. Hoewel dat wel lastiger is om te maken.
Maar eerst de (wielpoten). Hier is ook weer de bekende Fokker veerpoot toegepast, heel leuk, op een van de filmpjes op You Tube kun je goed zien, hoe die rubber- strengen
werken. Normaal is alles bekleed met een metaal fairing. Ik heb ze samengesteld uit dik plastic plaat van 3 mm. het onderste, smallere deel, is wat dunner. De stukken heb ik met pen gat verbindingen aan elkaar gelijmd. Dit moet toch wel een beetje stevig zijn, het model, gaat door die houten vleugel, behoorlijk zwaar worden.
Hierna heb ik het bovenste gedeelte bekleed met aluminium folie om het dunne metaal randje zichtbaar te maken. Het wordt later allemaal zwart geschilderd, dus of er nog veel van te zien is ...
Het eigenlijke ophangpunt voor de wielassen, is een gebogen grote paperclip, lekker stevig en uit één stuk, geen doorbuig- ellende en goed vast te zetten met secondenlijm.
Om het af te ronden, zit over de paperclip een aluminium buisje van 2 mm, platgedrukt als stroomlijn fairing. De andere twee steunen heb ik uit platicplaat van 1,5 mm. gevijld.
Na het nodige pas en meetwerk, kon alles aan de romp worden gelijmd. Natuurlijk goed moeten opletten, dat alles netjes recht eronder zit en hopen, dat de twee poten gelijk waren. Anders krijg je weer het effekt, dat het model scheef gaat staan.
Dit was het resultaat:
Tijdens de fabricage van de wielpoten, moest ik gelijk de ski's zelf gaan maken. Wel leuk om te zien, hoe die dingen in het echt zijn samengesteld. Vier lagen hout op elkaar in steeds kleinere stukken. Ik heb met dun plaat van 0,5 en 0,3 mm dezelfde methode toegepast. Het grootste deel gebogen, dat bleef gelukkig netjes in vorm.
Daarna volgde wat priegelwerk, om de steuntjes erop te lijmen, tevens een aluminium buisje boven op de steuntjes gelijmd. Ook hier weer passen en meten, om goed uit te komen met de hoogte, zodat uiteindelijk de ski's op de goede hoogte zitten. Niet vergeten, ook de achterslof is vervangen door een kleine ski.
Na veel vijl en putswerk had ik drie mooie ski's.
Na een nachtje drogen, vanmorgen (9/10/14) het spannende moment, wat droogpassen, en hoera....! alles past en zit netjes recht
Zelfs de hoek van het model ten opzichte van de grond, lijkt aardig goed uit te komen, als ik zo naar de foto's kijk.
Voorlopig laat ik de ski's maar even los, er moet nog het nodige gedaan worden aan schilder- en detail werk. Zo kan ik overal makkelijker bij, zonder gevaar, dat er weer onderdelen afbreken.
Ter afsluiting van dit hoofdstuk, wat overzicht plaatjes.
Wel, de grote lijn is nu wel klaar, eerst maar een prop opzoeken in de spare- box en anders maar een nieuwe maken. Hierna komt het grote schilderwerk aan de beurt.
Tot het volgende verslag maar weer.
Met vr.gr.
JohnH