Laatste dingetjes gedaan, trap afgemaakt, dus eindfoto's.
Om de maat te nemen:
Samenvattend: De resin delen in de IRMA kit zijn van goede kwaliteit, maar vragen een hoop schoonmaakwerk, en de passing van vleugel, romp en motor compartiment is tamelijk slecht. De romp heeft een te grote wanddikte, die ik niet gecorrigeerd heb. Dat zou veel werk geweest zijn, maar zou er ook toe geleid hebben, dat het interieur niet meer zou passen. De plaats van het onderstel komt niet overeen met die zoals weergegeven op de officiële Fokker tekening van de F.26 (Ontwerp 232); correctie hiervan is een hele onderneming, te meer omdat ook het zwaartepunt van het model dan gecorrigeerd moet worden.
De heldere resin delen voor cabine en cockpit ramen vertoonden veel luchtbelletjes en waren slecht doorzichtig; ik heb ze dan ook niet gebruikt, ondanks het feit dat IRMA zeer bereidwillig was om nieuwe delen op te sturen. Het oppervlak van het model toont geen paneellijnen, die echter makkelijk met een scriber toegevoegd kunnen worden aan de hand van de Fokker tekening. De decal set is beperkt, en iets meer detail zou goed geweest zijn. De kit is duur, in Europa des te meer door BTW en inklaringskosten.
Dat gezegd hebbend: De IRMA kit van de Fokker F.26 Phantom is een uniek model en goed te bouwen voor de ervaren modelbouwer. Wat het bouwen van dit soort modellen aantrekkelijk maakt is de combinatie van het bouwen zelf en het opsporen van schaarse informatie om een realistische reconstructie van dit ambitieuze Fokker project uit 1946, dat nooit gevlogen heeft, te maken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.