Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ashley schreef:
Na wat zoekwerk lijkt me emaillak het meeste in de buurt te komen, maar ik geloof dat enamel al aardig ingeburgerd is.


Emaillak als in "e-mail" is ook wat verwarrend :wink:

Anyway, ik vind de polijstbeurt erg mooi. Zelf ben ik van mening dat de lak ook geen hoogglans op je model moet zijn, maar een beetje half-glanzend met een strakke finish. Dus zoals die nu is. Het lastige is alleen om de andere kleuren, blauw en grijs in dit geval, dan ook in zo'n finish te krijgen. Maar gezien het resultaat op je 787 zal dat best lukken.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
De laatste tijd is de bouw van de A320 een beetje gestagneerd, maar er zijn toch weer wat vorderingen gemaakt, dus is het weer tijd voor een update.

Op het moment is het model bijna door het verf stadium heen. De staart is nu blauw gespoten en de onderkant van de romp en de vleugels zijn nu van een grijze kleur voorzien. Voor het grijs heb ik de handleiding gevolgd en kleurnummer 374 er opgespoten. Voor het mooie is het wel een beetje aan de donkere kant, dus volgende keer maar een beetje wit toevoegen.

Om de scheidingslijn tussen het grijs en wit mooi strak te krijgen, heb ik eerst met een potlood een dun lijntje aangebracht. Hiervoor heb ik het model eerst netjes rechtgezet en vervolgens het potlood op een blokje laten steunen, zodat ik overal het lijntje op precies dezelfde hoogte kon aanbrengen. Dit heb ik voor twee hoogtes gedaan, want voor de vleugel ligt de scheidingslijn hoger op de romp dan achter de vleugel. Met het potlood streepje is het vervolgens vrij makkelijk om de maskeer tape strak aan te brengen en je kan van tevoren kijken of het lijntje op de goede hoogte zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nu nog de aluminium kleurige randen op de voorste vleugelranden aanbrengen, bij de British Airways A319 zitten er hiervoor decals bij, maar bij de A320 is dit niet het geval. Dat wordt dus weer afplakken en spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik blijf me verbazen over hoe strak jij bouwt! Ziet er heel goed uit. Het blauw is inderdaad wel erg donker. Mocht het gele Lufthansa-logo niet goed dekken geef dan even een gil, ik heb nog wel extra logo's om eroverheen te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2015 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Bedankt voor het compliment. Ik doe hier op het forum ook veel inspiratie op door de verslagen anderen :brouw:.

TheFlyingDutchman schreef:
Het blauw is inderdaad wel erg donker. Mocht het gele Lufthansa-logo niet goed dekken geef dan even een gil, ik heb nog wel extra logo's om eroverheen te doen.

Ik had ook al naar de staartlogo's zitten kijken en ik ben benieuwd hoe dekkend ze zullen zijn. Als ik zover ben, dan zal ik het resultaat wel posten. In ieder geval bedankt voor het aanbod!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2015 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
De bouw van de A320 gaat mondjesmaat, want voor hobbyen is er onlangs niet zoveel tijd meer sinds ik vader ben geworden. Ik heb nog wel hier en daar een uurtje aan de details van de A320 kunnen besteden.

De leading edges zijn nu voorzien van een aluminium kleurtje en de raampjes heb ik er met behulp van Kristal Klear ingezet. De Kristal Klear raampjes drogen echter wel altijd hol op. Dit heb ik nog wat rechter getrokken, door er met een kwastje wat blanke lak in te laten lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In referentie foto's viel me nog op, dat de uitstekende onderdelen aan de onderkant van de romp, zoals vinnen en dergelijke nog van rode accenten waren voorzien. Deze heb ik dus ook maar overgenomen.

Afbeelding

De navigatielichten in de vleugeltips verfde ik meestal helemaal rood en groen om ze vervolgens op te vullen met Kristal Klear. Hierdoor werden ze wel helemaal rood of groen. In het echt beslaat de kleur ook niet het gehele glas. Hierdoor heb ik nu de achtergrond eerst grijs gemaakt en hierna een stipje rood en groen aangebracht om de kleur wat subtieler te maken.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2015 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er strak uit hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2015 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Erg netjes, (het woord 'strak' is al zoveel gebruikt)

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Heel rustig komt dit model in de eindfase. De poten van het hoofdlandingsgestel zitten er onder, dus de decals kunnen er bijna op. Hiervoor heb ik eerst nog een blanke laklaag aangebracht, want ik durfde in verband met silvering de decals niet direct op de zijdeglans kleuren op de staart en de onderkant van de romp te plakken.

Afbeelding

Voorheen gebruikte ik blanke lak van Humbrol (potje nummer 18) dit gaat er met de airbrush super op en trekt heel mooi glad, maar op de witte kleur vergeelt het bij mij op den duur toch net te veel. De Revell blanke lak (enamel) heb ik ook wel gebruikt. Deze vergeelt niet, maar spuit niet zo lekker (net alsof je lijm probeert te spuiten). Dus als alternatief heb ik deze keer de Alclad 2 blanke lak geprobeerd.

Afbeelding

Deze lak vernevelt heel mooi, maar ik heb wel gemerkt dat je het in dunne laagjes op moet bouwen en de ondergrond moet heel schoon zijn, want anders krijg je rare strepen en vlekken. Ik had het model eerst met water en een wattenstaafje afgedaan en daarna nog een keer met alcohol. Het laatste had ik misschien nog wel een keer moeten doen, want ik had toch nog een paar plekjes waar de lak niet wilde pakken. Ik hoop dat dit met het aflakken weer goed komt.

Verder zijn de wielen geverfd en verweerd.

Afbeelding

Ik laat de lak nog even uitharden en dan kunnen de decals er op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2015 20:10 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Dat ziet er een partij strak uit!
Net werk tot zover! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Het is eindelijk zover de decals zitten er op! Het zijn er heel wat in vergelijking met de grootte van het model en met beperkte brouwtijd ben je dan wel even bezig.

Met de locatie van sommige kleine decals heb ik ook een beetje moeten puzzelen om te bepalen waar de decals moesten komen, want op referentie foto's kon ik niet altijd de aangegeven decal locaties terugvinden. Zo wordt er bijvoorbeeld in de handleiding aangegeven dat er kleine driehoekige inlaatjes aan de bovenkant van de de iedere motor moeten komen. Op deze locatie kon ik in de referentie foto's geen inlaatjes vinden. Na heel wat zoeken blijken ze aan de onderkant te zitten.

De decals pakken goed op de Alclad blanke lak. De lak is echter wel heel erg statisch, waardoor het model overal stof vandaan trekt dat je er lastig weer afkrijgt. Voor het aflakken kan dit nog wel een probleem worden. Hierdoor ben ik van plan om het model eerst met wasverzachter te wassen, want hier zit een antistatisch middel in. Ik heb het al een keer eerder geprobeerd en dit leek wel te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gele logo op de staart dekt de donkerblauwe kleur goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement