Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2013 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Soms heb je van die kits waar je zo'n zin in hebt dat alle andere projecten even niet interessant meer zijn. Dit is zo'n kit. Dat betekent niet dat m'n andere projectjes niet af komen, integendeel, maar ik kon hier gewoon niet langer vanaf blijven :mrgreen:

Big Planes Kits (BPK) uit Oekraïne heeft tot dusver welgeteld één kit uitgebracht en wel een van een onderwerp waarin ze weinig concurrentie hebben. Van de Boeing 737 in schaal 1:72 is tot nu toe nog maar één keer eerder een spuitgiet kit uitgebracht en dat was de 737-100 van Monogram waarvan de kwaliteit erg te wensen overliet. Verder zijn er 1:72 Boeing 737's te krijgen van Welsh Models maar deze hebben een vacuform romp en resin en witmetalen onderdelen waarvan de accuracy ERG veel te wensen overlaat helaas. Sommigen van jullie weten dat ik al een tijd bezig ben met een 737-700 van Welsh maar echt, het schiet niet op en of het ooit nog wat wordt is nog maar heel erg de vraag.

Van deze 737-200Adv zijn 5 releases gepland met elk 200 uitgaven. Dat komt neer op 1000 kits en dat is dus vrij gelimiteerd. De kit is nog goed te verkrijgen en inclusief verzendkosten ben je zo rond de 100 a 120 euro kwijt. Er zijn duurdere kits van mindere kwaliteit..

De doos die ik heb:
Afbeelding

De romponderdelen. De indeling valt erg op, de neus is helemaal doorzichtig op de neuskegel na. Voor de cabineramen moet je doorzichtige stroken in de romp bevestigen maar als je ze doorzichtig wilt hebben moet je wel het verzonken deel uit de romp hakken. Voor alle raampjes zijn gelukkig wel voorgesneden masks meegeleverd!
Afbeelding
Afbeelding

Vleugels, motoren
Afbeelding

En de rest. Veel onderdelen voor de cockpit, wielbakken, landingsgestel etc. Verder mooi strak gegoten wit resin voor de neuskegel, uitlaat mixer systeem en de APU uitlaat. PE voor de antennes, stator vanes in de motorinlaat en ruitenwissers. Als laatste zijn er twee messing plaatjes meegeleverd waarvan de bouwbeschrijving wil dat je ze oprolt en in de motoruitlaten stopt. Daarvoor ga ik toch echt op zoek naar een passend buisje.. Ook zijn alle onderdelen meegeleverd die nodig zijn voor de Unpaved Strip Kit. Dit is een reeks aanpassingen waardoor een 737-200 geschikt wordt om te opereren vanaf halfverharde vliegvelden. Ik heb vorig jaar een 1:144 model gebouwd in Air Inuit kleuren waarbij deze aanpassingen zijn toegevoegd.
Afbeelding

In de doos zaten decals voor.. PanAm? Er stond toch duidelijk een Piedmont kist op de doos :? Op zich maakt het mij echt niet uit want ik was beide versies niet van plan maar als ik de doos op de decals had uitgezocht had ik dit wel jammer gevonden.
Afbeelding

De versie die ik al vanaf het begin wilde bouwen was de Canadian North versie. Deze airline die zoals de naam al doet vermoeden opereert in het hoge noorden van Canada heeft een aantal 737's die uitgerust zijn met de voorgenoemde Unpaved Strip Kit. Deze bestaat o.a. uit een gravel deflector aan het neuswiel, vortex dissipators (steentjes-wegblazers) onder de motorinlaten en nog wat kleinere minder opvallende details. Helaas kon ik hier geen mooie betaalbare decals voor vinden dus de doos ging op de stapel totdat de decals die ik wilde werden uitgegeven, of van een andere mooie livery.
En toen werd ineens de Canadian North-versie van deze kit uitgegeven met de decals die ik wilde erbij! Aan de ene kant baalde ik, want ik had nu al een kit thuis liggen, maar aan de andere kant bedacht ik me dat het natuurlijk mogelijk zou moeten zijn om alsnog aan de Canadian decals te komen. Ik heb de fabrikant benaderd en tegen betaling van 20 dollar stuurden ze me de Canadian North decals + masks op. Als je alles van tevoren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond, zeg ik dan maar :wink:
Afbeelding

Ik ben inmiddels al druk bezig met het e.e.a. en daarom zijn de decals voor de cockpit al uit het bovenstaande vel geknipt. Binnenkort uiteraard meer.....

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2013 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Weer een mega project zeg! Vroeg me laatst al af hoe het met je andere 737 staat, maar deze ziet er uiteraard veel beter uit.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, al met al een prijzig gebakje. Maar als je bepaalde dingen graag wilt hebben, en je er zo nu en dan wat pegels voor achteruit legt, dan heb je ook wat. Zag laatst een documantaire over Ice Pilots. Piloten die in Alaska vracht en passagiers vervoeren bij temperaturen van -30 á -45 graden. Respect. Canada is dan wel geen Alaska, maar toch. Canada is wel mooi, ben er één keer geweest (2 dagen Toronto en 3,5 week Rocky Mountains - Vancouver / Banff / Jasper / Calgary / Vancouver Island) in een Chevrolet 2500, 6 liter V8 Camper (zo'n pick-up met bakje achterop, errug vet).

Succes met dit MEGA-project.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de aanmoedigingen!! :D
Dat mega-project valt eigenlijk nog best mee. Het model wordt best groot maar ook weer niet overdreven enorm. Als je 1:32 militaire vliegtuigen bouwt heb je al heel snel iets groters te pakken. Daarbij verwacht ik niet al te veel vertragingen tijdens de bouw, als je zou willen zou je deze kit in een paar weekjes kunnen bouwen als je zelf geen details toe gaat voegen. Het valt niet als een Tamiya-kit in elkaar maar zo enorm veel werk zit er ook weer niet aan.

tsjopper bob schreef:
OZag laatst een documantaire over Ice Pilots. Piloten die in Alaska vracht en passagiers vervoeren bij temperaturen van -30 á -45 graden. Respect. Canada is dan wel geen Alaska, maar toch. Canada is wel mooi, ben er één keer geweest (2 dagen Toronto en 3,5 week Rocky Mountains - Vancouver / Banff / Jasper / Calgary / Vancouver Island) in een Chevrolet 2500, 6 liter V8 Camper (zo'n pick-up met bakje achterop, errug vet).


Je hebt meerdere programma's met dat onderwerp. Ice Pilots NWT gaat over Buffalo Airways en dat komt wel uit Canada, en opereert vooral in de North West Territories met DC-3's, DC-6 en nog wat oude kisten. Het programma dat jij bedoelt is waarschijnlijk Flying Wild Alaska. Wordt daar nu met 737's in gevlogen? Ik heb van dat programma nog nooit een aflevering gezien maar het lijkt me wel de moeite waard om eens op te gaan zoeken om een beetje een idee te krijgen! Ik ga geen uitgebreid diorama maken maar het blijft niet bij een kale 737 kan ik alvast verklappen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Flying Wild Alaska gaat meer over de kleinere vliegtuigen zoals de Cessna 206/207, Otter, Piper Cub etc. Ook leuk, maar wel wat anders dan het brute spul van Buffalo. :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Wat een kit...ik ga dit zeker blijven volgen want de 737-200 is een van mijn favoriete toestellen.
Langs deze kant van het scherm = razend benieuwd naar het eindresultaat!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2013 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
Je hebt meerdere programma's met dat onderwerp. Ice Pilots NWT gaat over Buffalo Airways en dat komt wel uit Canada, en opereert vooral in de North West Territories met DC-3's, DC-6 en nog wat oude kisten. Het programma dat jij bedoelt is waarschijnlijk Flying Wild Alaska. Wordt daar nu met 737's in gevlogen?


Ze vlogen met C-47 / DC-3 en DC-6

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2013 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi bouwpakket. Hoe groot wordt 'ie nu uiteindelijk? Dat kan ik niet zo goed opmaken uit de foto's.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2013 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Dat is weer een erg mooie Jelle!

Heb al een paar keer bijna deze kit gekocht en nu ik hem zo zie vindt ik het een erg nette kit.
Ben dus erg benieuwd wat je ervan gaat maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2013 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Biggles schreef:
Flying Wild Alaska gaat meer over de kleinere vliegtuigen zoals de Cessna 206/207, Otter, Piper Cub etc. Ook leuk, maar wel wat anders dan het brute spul van Buffalo. :wink:


Wel leuk om te zien hoe het weer de vliegoperaties beïnvloed. Dat zie je toch veel minder als je met een airliner vliegt. Afentoe moeten ze echt dwars op de baan landen vanwege de zijwind, dat is bijzonder spectaculair om te zien. Tevens zit je de helf van de tijd naar een bijzonder charmante halfbloed eskimo chick te kijken. Ooit olympisch gymnaste geloof ik.

Chicks and planes! Een ideale combinatie :)

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement