Soms heb je van die kits waar je zo'n zin in hebt dat alle andere projecten even niet interessant meer zijn. Dit is zo'n kit. Dat betekent niet dat m'n andere projectjes niet af komen, integendeel, maar ik kon hier gewoon niet langer vanaf blijven
Big Planes Kits (BPK) uit Oekraïne heeft tot dusver welgeteld één kit uitgebracht en wel een van een onderwerp waarin ze weinig concurrentie hebben. Van de Boeing 737 in schaal 1:72 is tot nu toe nog maar één keer eerder een spuitgiet kit uitgebracht en dat was de 737-100 van Monogram waarvan de kwaliteit erg te wensen overliet. Verder zijn er 1:72 Boeing 737's te krijgen van Welsh Models maar deze hebben een vacuform romp en resin en witmetalen onderdelen waarvan de accuracy ERG veel te wensen overlaat helaas. Sommigen van jullie weten dat ik al een tijd bezig ben met een 737-700 van Welsh maar echt, het schiet niet op en of het ooit nog wat wordt is nog maar heel erg de vraag.
Van deze 737-200Adv zijn 5 releases gepland met elk 200 uitgaven. Dat komt neer op 1000 kits en dat is dus vrij gelimiteerd. De kit is nog goed te verkrijgen en inclusief verzendkosten ben je zo rond de 100 a 120 euro kwijt. Er zijn duurdere kits van mindere kwaliteit..
De doos die ik heb:
De romponderdelen. De indeling valt erg op, de neus is helemaal doorzichtig op de neuskegel na. Voor de cabineramen moet je doorzichtige stroken in de romp bevestigen maar als je ze doorzichtig wilt hebben moet je wel het verzonken deel uit de romp hakken. Voor alle raampjes zijn gelukkig wel voorgesneden masks meegeleverd!
Vleugels, motoren
En de rest. Veel onderdelen voor de cockpit, wielbakken, landingsgestel etc. Verder mooi strak gegoten wit resin voor de neuskegel, uitlaat mixer systeem en de APU uitlaat. PE voor de antennes, stator vanes in de motorinlaat en ruitenwissers. Als laatste zijn er twee messing plaatjes meegeleverd waarvan de bouwbeschrijving wil dat je ze oprolt en in de motoruitlaten stopt. Daarvoor ga ik toch echt op zoek naar een passend buisje.. Ook zijn alle onderdelen meegeleverd die nodig zijn voor de Unpaved Strip Kit. Dit is een reeks aanpassingen waardoor een 737-200 geschikt wordt om te opereren vanaf halfverharde vliegvelden. Ik heb vorig jaar een 1:144 model gebouwd in Air Inuit kleuren waarbij deze aanpassingen zijn toegevoegd.
In de doos zaten decals voor.. PanAm? Er stond toch duidelijk een Piedmont kist op de doos
Op zich maakt het mij echt niet uit want ik was beide versies niet van plan maar als ik de doos op de decals had uitgezocht had ik dit wel jammer gevonden.
De versie die ik al vanaf het begin wilde bouwen was de Canadian North versie. Deze airline die zoals de naam al doet vermoeden opereert in het hoge noorden van Canada heeft een aantal 737's die uitgerust zijn met de voorgenoemde Unpaved Strip Kit. Deze bestaat o.a. uit een gravel deflector aan het neuswiel, vortex dissipators (steentjes-wegblazers) onder de motorinlaten en nog wat kleinere minder opvallende details. Helaas kon ik hier geen mooie betaalbare decals voor vinden dus de doos ging op de stapel totdat de decals die ik wilde werden uitgegeven, of van een andere mooie livery.
En toen werd ineens de Canadian North-versie van deze kit uitgegeven met de decals die ik wilde erbij! Aan de ene kant baalde ik, want ik had nu al een kit thuis liggen, maar aan de andere kant bedacht ik me dat het natuurlijk mogelijk zou moeten zijn om alsnog aan de Canadian decals te komen. Ik heb de fabrikant benaderd en tegen betaling van 20 dollar stuurden ze me de Canadian North decals + masks op. Als je alles van tevoren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond, zeg ik dan maar
Ik ben inmiddels al druk bezig met het e.e.a. en daarom zijn de decals voor de cockpit al uit het bovenstaande vel geknipt. Binnenkort uiteraard meer.....
groetjes Jelle