Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Omdat het project van de Sabena Boeing even stil ligt door het ontbreken van de hoogteroeren, heb ik de E4B op de kop getikt.
Hier heb ik de plannen mee om hem om te bouwen naar een vrachtversie van het inmiddels failliete Cargo B Airlines.
De decals zijn al besteld en binnen enkele dagen ga ik beginnen om de raampjes dicht te plamuren.
Mijn vraag is of het beste is om langs de binnenkant een plastic reep te plakken over de raampjes en dan te plamuren of onmiddellijk dicht plamuren(dus zonder versteviging langs binnenkant vensters).
Ik hou jullie zeker nog op de hoogte van de vorderingen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De raampjes vanaf de binnenkant dicht maken met plastic strip is inderdaad handig, op die manier druk je de plamuur niet door de raampjes naar binnen.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2013 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 feb, 2012 13:29 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Haarlem
Een andere manier om raampjes dicht te maken is door 2 componenten milliput te gebruiken. Die kun je samen kneden tot een mooi rolletje en die van de binnenkant uit goed door de raampjes heen te drukken. Dan steekt er dus wat milliput aan de buitenkanten uit, maar als je het goed hebt doorgedrukt dan zal je na het schuren een mooi gladde buitenkant overhouden. Deze methode vind ik prettiger werken, omdat milliput makkelijk en heel glad te schuren is en er zal minder overtollige putty rondom de ramen zitten, dus minder beschadiging van het plastic.
Welke methode het ook gaat worden, succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Let ook even op of het een fabrieks-freighter is of een omgebouwde passagierskist.......want dan zou ik de raampjes niet wegplamuren maar gewoon meespuiten in de rompkleur. Kijk maar eens op airliners.net naar 747F's
Mocht het wel een originele freighter zijn, hoe ga je de neusdeur maken?

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 13:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dalce,

In dat geval zou het een B747-200BCF zijn ( F= Freighter, BCF= Boeing Converted Freighter ). Ook is er dan ook nog de B747-200CF oftewel de Convertable Freighter. Bij de pure Freighter is de romp gebouwd zonder ramen en zie je meestal dus absoluut geen enkel raamframe meer maar het is ook mogelijk dat de raamframes opgevuld zijn met een aluminium plaat zodat het wel duidelijk is......dit laatste geldt ook voor de BCF. De CF's hebben natuurlijk al hun ramen nog. Uiteindelijk zou een foto van het voorbeeld het duidelijkst zijn :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
DALCE schreef:
Let ook even op of het een fabrieks-freighter is of een omgebouwde passagierskist.......want dan zou ik de raampjes niet wegplamuren maar gewoon meespuiten in de rompkleur. Kijk maar eens op airliners.net naar 747F's
Mocht het wel een originele freighter zijn, hoe ga je de neusdeur maken?


Dan moeten er wel doorzichtige raamonderdelen meegegeven worden, en dat gebeurt meestal niet bij airliner modellen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
TheFlyingDutchman schreef:
DALCE schreef:
Let ook even op of het een fabrieks-freighter is of een omgebouwde passagierskist.......want dan zou ik de raampjes niet wegplamuren maar gewoon meespuiten in de rompkleur. Kijk maar eens op airliners.net naar 747F's
Mocht het wel een originele freighter zijn, hoe ga je de neusdeur maken?


Dan moeten er wel doorzichtige raamonderdelen meegegeven worden, en dat gebeurt meestal niet bij airliner modellen :wink:


Ik heb net even gecheckt op de website van airliners.net in verband met een fabrieks-freighter of omgebouwde passagierskist.
Volgens mij is het een fabrieks-freighter want ik zie geen aftekeningen van raampjes buiten in de bult van het toestel.
De foto's gaan nog volgen, maar ik heb nog wel een vraagje.
Bij de E-4B zit achter de gekende bult nog een kleinere 'puist'.
Zou het moeilijk zijn om deze weg te schuren , gelijk met de romp?

http://www.airliners.net/photo/Cargo-B- ... f44c26d108


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 19:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Als dit 'm gaat worden zal je toch nog wat raampjes in de romp moeten maken. Ik zie kleine raampjes voor en achter de vleugel ( rond, diameter ca. 15-20cm....beide zijden! ) en 6 raampjes in de achterste vrachtdeur en 2 ramen in de romp er direct achter. De laatste 8 ramen zitten dan waarschijnlijk alleen aan de linkerzijde.
Nu hebben we dus een idee welke kant je op wilt......wij zijn gek op foto's!! :mrgreen:
Vwb de 'bult' neem ik aan dat je de bult bedoelt die achterop het 'upper deck' zit.....dus de overgang van de hoge cockpitsectie naar de normale romp. Die bult moet inderdaad weg maar kijk even aan de binnenkant van je romp of je 'vlees' genoeg overhoudt of dat je moet gaan vullen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Volgens mij is de bodemplaat een los onderdeel toch? Ik zou, nadat je de romphelften hebt samengevoegd, de bobbel dichtsmeren met milliput of een andere 2-componenten putty via het gat in de buik. Daarna kun je hem van buitenaf vlak schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2013 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Inderdaad zijn er vele opties mogelijk. Even checken op airliners.net zou uitsluitsel bieden over de kist die gebouwd gaat worden.

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement