Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2013 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik had in mijn TAAG 737 topic al gezegd dat ik deze kist zou gaan bouwen voor een Africa Group Build op het forum van http://www.aircraftresourcecenter.com. Ik hou daar wel een bouwverslag bij, maar jullie mogen het natuurlijk ook zien :D
Afbeelding

Zambezi was een luchtvaartmaatschappij uit Zambia, Afrika. Ze vlogen met een aantal Boeing 737-500's, maar in 2011 werd hun AOC (Air Operator Certificate) ingetrokken om veiligheidsredenen. Ongeveer een jaar later maakte de maatschappij een doorstart met o.a. deze Bombardier/Canadair CRJ-200. Hoe het ze daarna vergaan is, is niet helemaal duidelijk, maar alles wijst erop dat de maatschappij wederom opgedoekt is.

Als basiskit gebruik ik de CL-604 Challenger van Revell:
Afbeelding

De CRJ-200 is een verlengde versie van deze zakenjet, met een verbeterde en grotere vleugel. De CRJ-200 is de kleinste telg uit de CRJ-familie van Bombardier.
Ik heb een resin romp + vleugels van BraZ Models erbij (grijze onderdelen). De originele romp van de Revell kit ontbreekt op de foto, omdat ik die had verzaagd omdat ik de neus nodig had voor mijn Estonian CRJ-900:
Afbeelding

De boel paste bovenop goed, onderop heel matig. Ook de staart kreeg ik niet goed op elkaar, dus ik heb gewoon de originele Revell staart gebruikt die identiek is:
Afbeelding

In het eerste laagje wit:
Afbeelding

Daarna werden de staart en de buitenzijde van de winglets khaki/beige gespoten.
Afbeelding

Ik heb het giraffenmotief met de hand erop geschilderd. Het moet hier en daar nog wel worden bijgewerkt, en over de voorrand van de staart komt nog een aluminium randje waardoor het ook daar beter eruit komt te zien.
Afbeelding
Afbeelding

De decals ga ik zelf maken, en daarbij heb ik een decalvel met deuren, details etc. van Nazca Decals besteld maar nog niet binnen helaas.

Tot zover!
groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op vr 15 nov, 2013 20:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2013 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk modelletje. Enige puntje dat ik nu kan bedenken is dat de tussenruimte tussen de donkere vlakken van je giraffe-schema iets aan de ruime kant is, als ik ze vergelijk met de originele foto.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2013 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt René, dat was me zelf nog niet zo opgevallen maar nu je het zegt heb je wel gelijk. Ik zal nog een extra randje rondom de vlekken zetten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
dat is echt wel een mooi patroon voor op een klein model :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit Jelle. Het moet wel een ongelooflijk klein modelletje zijn als ik het zo vergelijk met het potje verf. Het is ook niet dat die in grotere potten komen, want ik zie dat het een normaal 14ml potje is.

Het enige wat ik er verder nog over kan opmerken is dat sommige paneellijnen wat donkerder zijn dan andere. Ik weet niet of dat de bedoeling is. Ik vind het zelf namelijk wel een levendig karakter aan het model geven.

Succes met de decals. Ik denk dat je al aardig in de buurt zit van een afgerond model zit.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt allemaal :brouw:

@ Ingmar: op de foto waarbij het giraffenmotief op de staart er nog niet op zit zijn de paneellijnen inderdaad nog erg donker, ik had ze tussen de witte verflagen in nog extra ingekrast waardoor de verf er daar weer uit ging. Op de latere foto's zijn ze een stuk minder donker, als ik zo naar het model kijk zoals die nu naast me staat zie ik de paneellijnen vrijwel niet. Maar ik vind het zelf inderdaad ook wel een mooi effect, ik hoef er nu niks meer aan te doen. Alleen die op de vleugels krijgen nog het eea aan extra diepte!

Ik heb het heel erg kleine pielige landingsgestel eronder gezet.
Afbeelding

Daarna heb ik de decals geprint. Ik heb alles zelf ontworpen, aangezien ik geen goede kwaliteit logo's kon vinden op internet. De Zambezi-titel is gewoon getypt in een lettertype dat erg in de buurt kwam, ik heb wel nog de 'a' een open onderkantje moeten geven door er een wit streepje overheen te zetten (gewoon in MS Word!). Het is wat houtje-touwtje, maar het resultaat is prima vind ik.

De chipolopolo (Zambiaans nationaal voetbalteam) banner heb ik helemaal zelf moeten tekenen. Het lettertype klopt niet helemaal, maar de decal is nog geen 2 cm groot dus ik vind het prima :D
De Zambezi-titels vielen te donker uit, vandaar dat ik die nog opnieuw heb gedaan in een lichtere kleur.
Afbeelding

Hier zijn er een aantal aangebracht. Op de achtergrond zijn grotere broer CRJ-900 uit Estland.
Afbeelding

Hoewel zelfgemaakte decals het in kwaliteit niet halen bij de meeste aftermarket decals, blijf ik het toch wel erg leuk vinden om zelf de boel te ontwerpen en te printen. Je kan alle kanten op die nog niemand op geweest is 8)

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wederom een leuk en zeker niet standaard onderwerp. Leuke (mini)serie CRJ's begint het zo te worden.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is inderdaad het leuke aan eigen gemaakte decals, je hebt een uniek model.

Erg leuk. Ik zie dat je het giraffeschema ook al iets hebt aangepast, top!!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het werk aan het kleine girafje heeft een tijd stil gelegen omdat ik erg lang (ruim 3 maanden) heb moeten wachten op de decals van Nazca. De reden is me echt onbekend, ik had drie decalvellen besteld en vorige week eindelijk de envelop gehad, waarin er slecht 2 van de 3 zaten..... gelukkig wel degene die ik nodig had voor de CRJ, namelijk de CRJ-100/200 detail set.

Deze set had ik nodig voor de paneellijnen op de vleugels, die in de resin vleugels best wel incompleet waren, en voor de deuren, bagageluiken en andere kleine details.

Het nadeel van Nazca decals is dat ze op erg dikke film zijn geprint. Ik heb na een tip in het topic van robh zijn F-27 in het KLu groepsbouw gedeelte een potje DACO strong decal setting gehaald, en daarmee gingen de decals er eigenlijk best goed op! Het nadeel is wel dat mijn zelfgemaakte decals er absoluut niet tegen zijn opgewassen. De microscale liquid decal film die ik gebruik om de inkt te sealen lost er direct door op waarna de inkt onherstelbaar uitloopt. Nu was dit in dit geval niet zo'n ramp, want ik had de eerste Zambezi decals op wit decalpapier geprint omdat mijn transparant op was. De nieuwe heb ik alsnog op transparant gezet, en dat ziet er toch beter uit.

Ik heb het geheel even in een laagje blanke lak gezet om de zelfgeprinte decals te beschermen zodat ik zonder problemen verder kan met de rest van de Nazca decals + DACO decal setting. Ook zal ik wat verwering toe gaan passen, maar niet zoveel als op mijn TAAG 737-700 want op een klein wit vliegtuigje is dat heel snel overdone. Daar moet ik echt mee oppassen.

Afbeelding

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
dat is een mooi model :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement