Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 21:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik begin een beetje verslingerd te raken aan Airliners, ze zijn relatief eenvoudig te bouwen, en hebben mooie kleuren schema's. Met Edelweiss Air heb ik zelf niks, behalve dan dat ik het een mooie Livery vind.

Iedere keer als ik een nieuwe doos open probeer ik het model naar een hoger plan te tillen. ik bedoel dat ik het nieuwe vliegtuigtje beter probeer te maken dan het vorige. dit lukt niet altijd, maar door mijn ontdekking van revell lijm dat doorschijnend opdroogt en beter houd dan bijvoorbeeld houtlijm hoop ik dat dat deze x wel lukt. ook probeer ik de grijze vlakken aan de binnenkant van de 'lucht inlaat' te maken.

eerst maar iets over de Airbus 320.

De Airbus A320 is een narrow-body vliegtuigtype van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. De benaming wordt zowel gebruikt voor de A320 zelf als voor de "A320-familie", met daarin de aan elkaar gerelateerde vliegtuigtypen (in oplopende grootte) A318, A319, A320 en A321. Het zijn relatief kleine straalvliegtuigen die vooral gebruikt worden voor middellange afstanden. Met de Airbus A320 is een groot vliegbereik te realiseren van 4.843 tot 5.676 km. De belangrijkste concurrent is de Boeing 737.

foto van de echte:
Afbeelding

Afbeelding

weer een geweldige decal sheet van revell gemaakt door Daco
Afbeelding

verdere doos inhoud, veel ejector marks, flash en sinkmarks. is dat bij alle A320 van Revell zo?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

niet dat het nodig is, maar ik vind het leuk om alles lekker swart te verfen.
Afbeelding

gegarandeerd dat de het onderstel af gaat breken in het verdere 'proces'
Afbeelding

met een stukje spreu en Gator Glue heb ik er een bescherming op geplakt.voordeel van Gator Glue is
dat het niet in de plastic vreet en behoorlijk sterk is. ook droogt het transparant op.
Afbeelding

spannend, beide romphelften tegen elkaar. de rommel boven op de romp heb ik verwijderd
zodat ik vrijelijk kan schuren en plamuren.
Afbeelding


Ik heb aantekeningen gemaakt achter op de handleiding om de antennes e.d. later weer terug te plaatsen.
Afbeelding

plamuur, je ontkomt er niet aan.
Afbeelding

Afbeelding

gelukkig past de vleugel naadloos op de romp
Afbeelding

lampjes ook maar geschilderd. eigenlijk zien ze er helemaal niet rood of groen uit. maar ja, dat is een zorg voor de volgende airliner
Afbeelding
Afbeelding

cockpitglas zit er ook op dankzij revell clear lijm
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Jelle op za 15 jun, 2013 19:58 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb gelezen dat de witte bloemen op de rode vlakken nogal doorschijnen en daardoor er roze gaan uitzien. Moet je even om denken. Wellicht onder de decals wit aanbrengen. Is wel een secuur spuitklusje, maar dat moet jij volgens mij wel kunnen :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hey Jelle, leuke ki(s)t weer!! Ik heb deze ook nog liggen en wilde hem op korte termijn ook gaan bouwen. Ik heb één keer met Edelweiss gevlogen en het is echt een hele goede en degelijke maatschappij (maar het is dan ook een Swiss dochter en dat valt onder zijn beurt weer onder Lufthansa)

Ik heb een paar tips/opmerkingen:

-> Denk aan de paneellijntjes en dingetjes onder de vleugel die je weg moet halen. Van de kleinste flap track fairings onder de vleugel staat in de handleiding aangegeven dat deze eraf moeten, maar er dienen voor de A320 ook enkele paneellijnen te worden opgevuld. In de grote flaps zitten kleinere flaps die alleen voor de A321 erop horen. Ik heb in deze foto de betreffende paneellijn rood gemaakt, het geldt ook voor de andere flap op die vleugel (het begin zie je nog net op deze foto, onderaan) en voor de onderkant. Kijk maar wat je er mee doet, het is maar een detail.
Afbeelding

-> René zei het ook al: de witte bloemen zijn erg doorschijnend. Ik heb de mazzel dat ik van mede-forummer erikbouma22 een extra setje decals heb gekregen, in jouw geval zou ik een sjabloon uit tape snijden en een witte onderlaag spuiten, of misschien een stuk wit decalpapier in vorm knippen? Of gewoon een tweede kit kopen en de edelweiss decals gebruiken en voor de kit andere decals kopen.

-> de mal is redelijk oud al inmiddels en de slijtage begin je inderdaad te zien.... als je een eerdere uitgave hebt (Thomas Cook/Swiss versie bijv) is het een stuk minder!

-> ik hoor bouwers wel vaker hun zorgen uiten over dat vroeg in te bouwen neuswiel, maar ik heb het met mijn lompheid echt nog nooit voor elkaar gekregen om deze voortijdig af te breken en ik heb al redelijk wat A320 series gebouwd. Het ding is echt stevig genoeg om de rest van het bouwproces te doorstaan. :wink:

-> Dat was um wel.... veel bouwplezier en ik volg je :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk dat zijn tips waar we iets mee kunnen, ik moet er niet aan denken, roze bloemen. op een rode achtergrond. bedankt Rene en Jelle.
de naden op de vleugel zal ik dicht smeren, dat is gelukkig niet zo veel werk.

ik denk dat ik eerst de kist wit spuit waarna ik een malletje uitsnijd uit tape gebruik makend van de bloem decal. Anders moet ik maar even naar de overbuurman want die is erg handig met kwastjes :)

De bescherming om de voorpoot is echt nodig hoor, want ik heb wel eerder een a320 gebouwd waarbij hij ook afbrak, ik kan soms erg onzorgvuldig zijn met mijn modelbouw dingen.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er al goed uit. Ben je er al lang aan dit vogeltje aan het knutselen? Dit is een leuk kleurenschema dat Revell uitgebracht heeft. Mocht je de volgende keer weer een vliegtuig uit de a320 serie bouwen, dan kan ik je aanraden het neuswiel er pas later in te zetten. De stang aan de voorkant is flexibel genoeg daarvoor.

Alle punten waar je aan moet denken bij dit model zijn al opgenoemd voor zover ik weet. Dus hopelijk houd je de vaart erin.

Succes!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
ik ben nog maar paar dagen bezig met deze vogel, waar veel tijd in gaat zitten is het afwerken en glad maken van de vleugels en romp.
tussen iedere plamuur sessie zit veel tijd en ik ben niet snel tevreden.

Ik verwacht dat ik deze a320 in paar weken klaar heb hoor, bij het afwerken en terugplaatsen van de antennes boven op de romp verlies ik vaak de interesse en kijk ik al lonkend naar de andere dozen die nog gebouwd moeten worden waardoor het model een paar dagen onaangeroerd kan blijven liggen.

leuke uitdaging wordt de donkere vlakken aan de binnenkant van de motoren.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
mijn twee werkjes naast elkaar, de A320 en de Transavia 737-800
Afbeelding
Ik probeer de binnenkant van de intakes te voorzien van kleurvariatie,
donkere grijze vlakken.
Afbeelding
Het nodige afplakwerk voor de het Airbusgrijs op de vleugels
Afbeelding
Ook moet er afgeplakt worden voor de donkergrijze vlakken op de vleugel
gelukkig zitten ze bij deze niet op de onderkant.
Afbeelding
Afbeelding
en weer afplakken deze x voor de rode vlakken en voor de bloemen, zodat
de witte bloemtransfers straks niet rood doorschijnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en dan ben ik tevreden over het resultaat :)
Afbeelding
Het cockpitraampje had wat opstaand randjes van de primer die ik hier
heb gladgeschuurd.
Afbeelding
en dat moet dan natuurlijk weer hersteld worden.
Afbeelding
ziet er beter uit zo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

donkere en dichte raamdecal's vind ik niet bepaald levendig, daarom
ben ik blij met de open raamdecal's die revell aanbied!! ik ben wel redelijk
tevreden met het cockpit raampje. cockpitraampje vind ik altijd een
kritisch punt bij 1/144 airliners.
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 mei, 2013 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heerlijk, hoe dat rood mooi dekkend op het witte licht. Dat de decal maar mooi mag passen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2013 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
inderdaad Rene, na dat eeuwige wit was het even heerlijk om een echte kleur te airbrushen, ik kreeg al bijna zin in een echte leger camo.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Omdat ik bezig ben met een nieuwe landingsbaan in onze achtertuin ben ik de laatste tijd niet veel toegekomen aan modelbouw.

Afbeelding

oTch heb ik wel wat gedaan, zoals het decallen. Maar vandaag is het zondag en omdat ik de zondagse rust respecteer ga ik ipv straten eens lekker bezig met mijn A320. Ik ben nu bezig met het terugzetten van de antennes e.d. die boven op de romp zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement