Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 feb, 2013 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Medebrouwers,

Afgelopen weekend ben ik een 2e hands A319 rijker geworden op eBay. Leuk dacht ik, maar wat ga ik ervan maken. De BMI of Austrian Airlines versies waarvan er decals bij de doos zitten zijn leuk, maar niet voor nu. Het moet een niet al te moeilijk kleurenschema worden, want ik wil de kit naar mijn ouders laten versturen waar ik van plan ben de kist te maken. Reden voor het laatste is dat ik nog steeds in mijn voormalige woonplaats sport en zo heb ik daar 's avond ook wat te doen. Verwacht dus niet dat dit een razendsnelle bouw gaat worden (voorzover ik daar überhaupt toe in staat ben).

Één van de kleurenschema's die mij erg bevalt is die van Frontier Airlines. Noord-Amerika is een prachtig continent als je het mij vraagt en de "wildlife" die op de staartvleugels van Frontiers vliegtuigen prijkt, maakt dit een interessant onderwerp om eens poginkje te wagen er één van na te brouwen. Nu had TheFlyingDutchman als een verslag van een Frontier A319 gemaakt en hoewel een A319 van mij waarschijnlijk een ander beest op de start zal hebben, wil ik jullie toch iets anders voorschotelen. En dus heb ik voor een A318 gekozen! En wel de N801FR "Grizwald".

Afbeelding

Veel Noord-Amerikaanser dan een grizzly beer kan het bijna niet dus de keuze was snel gemaakt.

Dit model zal wat van mijn knutselvaardigheden vragen aangezien er geen kant-en-klare kit van is. Althans, geen injection moulded kit of hoe dat dan ook in het Nederlands heet. Wel kan je een vacuform kit van Welsh Models kopen of een resin romp en staartvleugel van Contrails als je de kleinste telg uit de Airbus-familie wilt maken. Mijn keuze is dus uiteindelijk een halfgebouwde A319 aan plastieke chirurgie te onderwerpen.

Afbeelding

Het bovenstaande plaatje komt van de eBay-advertentie, ik heb het plastic nog niet in mijn handen. Ik hoop dus maar dat ie compleet is en dat het neuslandingsgestel niet is afgebroken als het pakketje afgeleverd wordt. Ik vind het dan ook wel een beetje spannend wat er straks in het pakketje zit.

Voor de decals heb ik contact opgenomen met Gaston van Nazca Decals. Hij heeft wel een decal van de versie die ik wil maken, maar daarbij zitten de cabineraampjes al in de letters. Aangezien ik de kit met open raampjes wil maken, heb ik 'm gevraagd de decals aan te passen. Eens kijken of dat wat wordt...

Voor nu kan ik weinig doen afgezien van de CFM-motoren van een andere kit pakken en daar vast aan gaan beginnen. Dat doe ik dan dus ook maar. Update volgt zodra er wat te melden valt.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op wo 06 aug, 2014 13:04 pm, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk hoor :D Heb je voor de decals al eens bij Decales de Guido gekeken?
En een spuitgiet A318 bestaat wel degelijk, zelfs incl Frontier decals en bijbehorende satcom antenne bobbel namelijk van Eastern Express. Hou het dus maar bij de Revell :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Leuk hoor :D Heb je voor de decals al eens bij Decales de Guido gekeken?
En een spuitgiet A318 bestaat wel degelijk, zelfs incl Frontier decals en bijbehorende satcom antenne bobbel namelijk van Eastern Express. Hou het dus maar bij de Revell :wink:


Ja, dat is waar ook. Die van Eastern Express was ik vergeten, maar die overweeg ik ook niet eens aan te schaffen. Ben jij nog eens verder gegaan met je 737-100 van hun?

De decals van Decales de Guido heb ik ook bekeken ja. Ze zien er goed uit, maar bij de LHS hebben ze alleen A319 decals van ze. En op plaatjes van A318's op airlinercafe zie ik dat ook daarbij de cabineraampjes op de Frontier-titels gedrukt staan. Bovendien was Gaston van Nazca vrij snel met zijn reactie dus dacht ik, laat ik zijn decals maar afnemen. Eens kijken hoe die bevallen.

Gisteren ben ik maar eens begonnen met de motoren onder de loep te nemen. Op zich zijn de motoren netjes gedetaileerd. Echter één probleempje, ze lijken niet op de CFM56's die onder de baby airbussen hangen. Nu ben ik waarschijnlijk wel een zeur op dat gebied, maar als het kan wil ik ze natuurgetrouwer maken. Zo zien ze er nu uit:

Afbeelding

En zo zouden ze er uit moeten zien.

In het kort heb ik de volgende problemen ermee:
1. De inlaat staat onder een hoek van ongeveer 5 graden, bij de kit is dat misschien 0,5 graden als ik geluk heb.
2. Het laagste punt van onderkant van de behuizing bevindt zich op ongeveer een derde van de lengte, waarbij ik de voorkant als beginpunt neem. Bij de kit is dat halverwege.
3. Bij een vooraanzicht zijn de zijdes rond, bij de kit vlak.
4. Van de zijkant gezien ligt de onderkant van de inlaat lager dan de uitlaat (daarmee bedoel ik het achterste deel van de behuizing, niet de uitlaatkegel), bij de kit is dat andersom.
5. De kits heeft slecht 30 fanblades, terwijl de echter er 36 heeft.

Afgezien van punt 5 wil ik de foutjes bijwerken tot een acceptabel niveau. Ik denk dat deze wens tot gevolg heeft dat het corrigeren van de motoren meer werk met zich meebrengt, dan het inkorten van de romp. We zullen het wel zien, laat ik maar eens beginnen.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ambitieus hoor, ik heb nooit geweten dat de vorm zo verkeerd is. Eerlijk gezegd zoek ik dat soort dingen ook niet op, omdat je je er pas aan stoort als je het weet...... ik ga het in elk geval niet aanpassen op de A320's die ik nog ga bouwen. :wink:

De Guido decals hebben de raampjes niet in de titels geprint overigens. Bij mijn sheet in elk geval niet. Sterker, de FRONTIER banner was zó transparant dat ik de decal niet eens weg hoefde te snijden uit de raamopeningen. Ik heb er gewoon direct de zilveren omlijstingen op gedaan. Maar ik zou inderdaad gewoon voor de Nazca sheet gaan (hoewel dat verre van mijn favoriete decalmaker is....) :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Tja, ik zoek het misschien ook wel een beetje op. Als je maar genoeg zoekt, dan vind je altijd wel iets wat niet klopt. Als het je niet stoort, dan zou ik het zeker zo laten. Ik vind het inderdaad wel een ambitieus project en ik houd wel van een uitdaging dus ben ik 'm maar aangegaan. Hopelijk voegt het wat toe aan dit verslag.

De decals van Nazca waren je niet bevallen bij de SN Brussels 737 toch? Of heb je er inmiddels nog meer ervaring mee?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik ben blij met de decalsets die Gaston maakt hoor, want hij heeft leuke onderwerpen, alleen vind ik de draagfilm heel erg dik. Je blijft de randjes van de decal zien en dat is gewoon niet mooi. Het staartlogo ging ook erg silveren ondanks de hoogglans ondergrond, maar dat ben ik later niet meer tegengekomen. Dat was gewoon vreemd.
Ik heb op mijn CRJ-900 ook een detail decalsheet gebruikt van Nazca en het is goed bruikbaar hoor, maar toch weer die dikke randjes.. en je moet gewoon heel erg opletten met welke decals je opplakt en welke niet, want er zitten nogal wat foutjes in.
Bij de staart op jouw Frontier gaat het niet zoveel uitmaken dat de film zo dik is want je knipt de decal toch langs het randje uit. Voor de grote banner zou ik deze zo ruim mogelijk uitknippen. Ik heb zelf vaak dat je de randjes van dikke decals beter ziet langs de decal zelf, omdat je ze daar verwacht en daar dus gaat kijken.. als het randje een cm verder zit dan de eigenlijke afbeelding en een rechte lijn is ipv. een golvend uitgeknipt randje valt deze niet eens meer op en zou door kunnen gaan als paneellijn oid. Het is een beetje improviseren :lol:

Bestel je decals overigens ook op tijd, want bij mij duurde het erg lang voordat ze aankwamen, toch wel een week of 5 en dan moest ik er ook nog een mailtje achteraan sturen om hem te helpen herinneren :lol: Maar je krijgt ze sowieso hoor


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Bestel je decals overigens ook op tijd, want bij mij duurde het erg lang voordat ze aankwamen, toch wel een week of 5 en dan moest ik er ook nog een mailtje achteraan sturen om hem te helpen herinneren :lol: Maar je krijgt ze sowieso hoor


Bedankt voor je feedback. Maareh, heb je wel eens gezien hoe lang ik met een project bezig ben. Vijf weken is dan niks hoor :wink:

Ik zal je advies in ieder geval ter harte nemen. Eerst de decal maar eens in mijn handen hebben en dan eens kijken hoe die er uitziet.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Klein updateje. Afgelopen week heb ik het pakketje ontvangen. Gelukkig zat alles erbij en was er niks afgebroken tijdens het transport. Het neuswiel zat nog p z'n plek, maar het voorste stangetje was kennelijk wel al afgebroken zoals te zien is op de foto hieronder. Dat fixen we wel weer.

Afbeelding

Ook waren de vleugels al op elkaar geplakt. Dat was niet heel netjes gedaan.

Afbeelding

En dus heb ik ze met behulp van een zakmes er maar weer van afgehaald. Bij één kant ging lukte dat niet door de hoeveelhied lijm die gebruikt was, maar ik kan 'm wel deels open vouwen om het e.e.a. netjes bij te vijlen. Dat staat voor komende week op de planning. Nu verder met de motoren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Ik weet niet hoe perfect je een A318 wilt benaderen, maar de staart van de 318 is hoger dan die van de A319.
Dit even terzijde!

Verder een leuk project. Frontier heeft haar A318's grotendeels (of allemaal) al laten slopen helaas!

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
DALCE schreef:
Ik weet niet hoe perfect je een A318 wilt benaderen, maar de staart van de 318 is hoger dan die van de A319.
Dit even terzijde!

Verder een leuk project. Frontier heeft haar A318's grotendeels (of allemaal) al laten slopen helaas!


Bedankt voor de tip! Ik was me er wel al van bewust :wink: Verder is uiteraard de lengte anders en zitten er "strakes" (soort vinnetjes) onder de neus vlakbij het neuswiel. Voor de rest heb ik nog geen andere zaken kunnen vinden die anders zijn. Het enige is dan nog dat de IAE motoren niet aangeboden worden op de '18, terwijl die wel op de '19, '20 en '21 aangeboden wordt. Daar staat dan weer tegenover dat er wel PW-motoren worden aangeboden voor de A318. Ik zag dat o.a. LanChile die variant heeft.

Erg zonde dat er al een aantal A318's gesloopt zijn. En dat na pas 6 jaren dienst! ik kan me niet voorstellen dat ze in die tijd al terugverdient waren. Als ik het goed heb dan heeft Frontier er nog 2 in gebruik.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement