Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nem schreef:

Wat ik nog zou doen is wat chipping aanbrengen, met name bij de beschadigde stukjes decal / lak. Dan lijkt het meer of het slijtage van de lak is, alsof het onderliggende metaal zichtbaar wordt.




@Nem, dit had ik al gedaan, kijk maar eens naar de eerste paar foto's van mijn vorige bericht. :wink: Hier gebruikte ik gewoon de Vallejo model-air alu kleur voor. Dat is dezelfde verf die ook op de onderkant en de vleugels zit. Deze verf is veel dunner dan enamel zilver van Humbroll die ik anders gebruik.

De laatste loodjes.

Die wegen helemaal niet zo zwaar! Ik wilde nog twee dekzeiltjes maken die over de rechter motorgondels hangen. Dit doe ik primair om het grove detail te maskeren, maar ook omdat het best wel aannemelijk zal staan in het diorama. Hiervoor kon ik een leuke tip uit de voertuig modelbouw uitproberen.

Dit zijn de benodigdheden.

-Houtlijm
-water
-plastic bakje voor het mengen, kan denk ik ook op een schoteltje of een klein schaaltje
-keukenrol (niet bedrukt, zo simpel mogelijk)
-evt. wat kleurtjes om je dekzeil kleur te geven

Afbeelding

Je kan hier geen toiletpapier voor gebruiken omdat dit uit elkaar valt als het het water raakt. Zo worden opstoppingen in het toilet voorkomen. Dus voor mijn klusje ongeschikt. U kon op de foto zien dat ik er al een dekzeiltje had gemaakt. Dit gewoon omdat ik het hele procedé een paar keer uit heb moeten proberen.

Ik heb het relief in het papier platgedrukt door er met de achterkant van een mesje overheen te wrijven. Het stukje flessenlood deed ik ertussen zodat het papier niet zou scheuren.

Afbeelding

Daarna een vierkantje van de juiste afmetingen uitgeknipt. Ik liet de twee laagjes keukenpapier op elkaar zitten. Ik probeerde het met een enkel laagje, maar dit was nogal doorschijnend en scheurde heel gemakkelijk.

Afbeelding

Ik heb maar 1 pincet waarmee ik het papiertje in het mengseltje van houtlijm/water/verf kon houden. Dit ging meteen dubbel en heb ik er een punt tang bij gepakt zodat ik het vierkantje beter vast kon houden. Na een paar seconden haalde ik het papiertje boven water en plakte ik het tegen de motorgondel aan.

Afbeelding

Toen bleef het zo zitten. Met de pincet heb ik het doorweekte papiertje voorzichtig op zijn plaats gedrukt. Het is redelijk sterk en kan wel wat geduw en getrek hebben. De plooien moet je er ook zelf inmaken aangezien het papier best nog wel stijf is en niet automatisch naar beneden blijft staan.

En zo was ik er wel tevreden mee:

Afbeelding

Achterblijvende druppels van het spul kun je eenvoudig verwijderen met een vochtig wattenstaafje. Na een aantal uurtjes drogen is het papier nog steeds best wel flexibel. Maar het kleurtje ziet er niet meer zo goed uit. Die moet ik dus nog overspuiten. Dat zal lekker wat worden met afplakken :( Als er iemand een suggestie heeft om de dekzeiltjes er nog wat beter uit te laten zien, dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Nouja, het houd je van de straat. Als de dekzeiltjes naar tevredenheid zijn, is het model helemaal klaar. Het kan dan in het diorama verwerkt worden. Aan het diorama heb ik ook nog wat werk, maar dat is weer een ander project.

Ik had een laagje of wat matte lak over de B-17 gespoten, maar dat resultaat is lastig te zien. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ziet er goed uit, die dekzeilen zo. Erg geslaagd.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Sluit ik me bij aan, ziet er erg goed uit. Wellicht nog wat touw om te voorkomen dat het bij (harde) wind weggeblazen wordt. Of wordt dat onderdeel van de dio?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 12:53 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
zo dit is mooi aan het worden en leuk dat je dat ven die dekzeiltje zo hebt uitgelegd die kan ik nog wel een keer gebruiken.
toestel is ook gaaf geworden.
het leukste is je creativiteit decals stuk en wat doe je verweerd hem mooi prachtig.
Ik was denk ik gek geworden en hij was in het ronde archief gekomen .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hmmm, ja, dat gedoe met die decals was eigenlijk niet zo bedoeld. Ook na een laagje of wat P+ kwamen ze nog steeds los met het plakbandje. Daar heb ik een lesje mee geleerd. Maar het was sowieso altijd al de bedoeling om dit model zwaar te verweren. Dus uiteindelijk was het niet zo heel erg.

@ René, van die touwtjes is eigenlijk best wel een goed idee. Alleen zijn de zeiltjes inmiddels keihard geworden en als ik nu met touwtjes in de weer ga, dan zal dat denk ik er niet realistisch uitzien. Door de toepassing van touwtjes zal het zeil anders moeten gaan plooien. Dan krijg je meer zo'n idee als wat deze C-46 om zijn wieltjes heeft:

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
mooi gedaan hoor die zeilen om de motoren. :brouw:

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Bedankt Jeroen!

Hij is nu echt af. Ik heb de zeilen bespoten met een groene kleur en daarna steeds iets lichtere tinten om de kleur wat dieper te maken. Het is nog knap lastig om tussen al die plooien te komen met de airbrush. Daarna ben ik er met een Tamiya weathering setje op los gegaan. In het echt is dat effect beter te zien dan op de foto. Deze gaat het diorama in!

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 23:05 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
ik heb nog steeds maar een woord mooi.
pracht kist geworden.
en als je dio net zo mooi wordt dan kan dat nog heel leuk worden echt gaaf :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Heel mooi! Vooral die doeken.
Ik zou wel de raampjes nog even glanzend maken. Hoewel ze vast dof zijn geworden door het schurende zand dat ongetwijfeld voorbij waait op La Paz denk ik dat ze er toch realistischer van worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik kan het niet nalaten om nog twee fotootjes te plaatsen. De eindfoto's zeg maar. :) Ik ga nog een artikeltje schrijven voor http://www.aircraftresourcecenter.com/

Afbeelding

Even tezamen met de C-46 in het dio. Als ik de twee vliegtuigen zo plaats in het dio zie je ze allebei van de voorkant en dat is niet interesant. Maar dat is nog niet af natuurlijk!

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement