Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 13:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2012 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Tja, de C-46 staat nu even te drogen en te wachten op de dingen die komen gaan. Daarom ga ik maar verder met het volgende project.

Een B-17... Maar die hoort toch niet in het civiele forum????????

Jawel! lees maar verder.

Afbeelding

Er zijn meerdere B-17's die na de oorlog een transport of passagiers taak kregen. Er zijn er ook meerdere naar Bolivia gegaan die daar als vlees vervoerders werden gebruikt. Één van die maatschappijen heette 'Frigorífico Reyes' Wat zoveel als 'koelkast koningen' betekent. De vliegtuigen van deze maatschappij waren echter niet uitgerust met ook maar de minste vorm van koeling.

Voor wie daar meer over wil weten, kijk ook naar:

http://www.aviacionboliviana.net/civil/ ... ireyes.htm
http://www.aviacionboliviana.net/civil/ ... alezas.htm
http://www.michaelprophet.com/Bolivian_Photoalbum1.html

Ik weet nog niet precies welke versie ik ga maken, maar dat komt later wel. Hier is namelijk de kit die ik er voor ga gebruiken. Het is een oudje die ik voor een paar euro's heb opgepikt. De 1:144 B-17 van Minicraft

Afbeelding

De inhoud van de doos.

Afbeelding

De details zijn niet zo scherp als we gewend zijn van de moderne kits. Kijk ook naar de motoren!

Afbeelding

Ik heb van internet meteen een paar zijaanzichten uitgeprint in de schaal 1:144 om te kijken of het model een beetje accuraat is. Helaas dus. De romp is te kort. Maar dit is niet een schaal-issue. Hij is niet 1:150 gemaakt ofzo. De staart is de goede hoogte en de romp is de goede dikte. Kijk maar naar de volgende plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

De pasvorm is ook matig.

Afbeelding

De kit heeft me maar een paar euro's gekost en ik had er ook geen moeite mee om hem in stukken te zagen. Ik heb de romp op twee stukken doorgezaagd en een stukje van de staart.

Afbeelding

Met een paar korte stukjes sprue heb ik ze op de goede lengte weer aan elkaar geplakt. Lekker veel lijm gebruiken zodat het plastic goed aan elkaar smelt

Afbeelding

En toen heb ik stripjes plastic op maat gesneden om er tussen te doen.

Afbeelding

Dit geheel staat nu ook te drogen. De volgende stap is om de cockpit ramen dicht te maken met plastic strip en het geheel te plamuren. De doorzichtige delen in de kit zijn geheel onbruikbaar. Ik heb ook de kin koepel en de 'wang' uitstulpingen aan de zijkant van de neus afgesneden. Dit moet nog netjes geschuurd worden, maar dat is weer voor een andere keer.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2012 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi onderwerp! Net zoals je C-46 iets heel speciaals. Niet alleen de schaal, maar deze oude propliners mogen inderdaad wel eens wat meer aandacht krijgen.

Lekker aan het verbouwen trouwens, succes!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2012 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het is inderdaad weer een bijzonder onderwerp. Ik hou wel van een beetje hakken en zagen (en plamuren en schuren) En een B-17 in deze uitvoering past mooi bij de C-46. Ik doe deze ook even als tussen project tot ik aan de MLD groepsbouw ga beginnen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De laatste week had ik veel vrij. Zodoende veel kunnen bouwen. De vorderingen in de B-17 heb ik in twee foto's samen gevat. De eerste foto is aan het begin van de week genomen en de tweede foto aan het einde van de week. De tel ben ik kwijt geraakt, maar daartussen zitten ongeveer acht plamuur en schuur beurten. Ik moet er nog wel één of twee doen voordat het goed komt. Maarja, dat is natuurlijk de consequentie als je je model in drie stukken gaat zagen. Ik vind het geen vervelend werk, alleen schiet de bouw zelf niet zo op natuurlijk. Tussen de plamuurbeurten door doe ik de naden even snel kwasten met alu-verf. Zodoende zijn de probleem gebieden die nog een beetje plamuur kunnen gebruiken snel op te sporen. Aanstaande week ga ik weer veel werken en ik heb ook het diorama ding waar ik me bezig mee ga houden, dus de vorderingen zullen wat trager zijn.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Even een tussentijdse update. Ik had de vleugels er al aan gezet. Ik was druk bezig met schuren en toevallig keek ik van voren en vond ik dat er iets niet helemaal klopte. Als jullie goed kijken zie je de twee vleugels onder een verschillende hoek omhoog staan ('dihedral' voor kenners) Dit is natuurlijk geen gezicht en als later het onderstel word gemonteerd, dan gaat hij ook nog scheef op de poten staan. Het is echt ontzettend lastig om nu te bepalen welke vleugel er goed staat en welke niet. Omdat tekeningen op internet nogal eens van elkaar afwijken en je geen foto's kunt gebruiken hiervoor. En hoe meet je die nu daadwerkelijk af aan het model? De vleugel die je rechts op de foto ziet staan staat behoorlijk 'vlak'. De vleugels links op de foto staat onder een grotere hoek tegen de romp aan. Na het raadplegen van referenties denk ik dat de vleugel links (op de foto) goed staat. Of in elk geval beter dan de andere vleugel. Dus de rechtse vleugel moet ik er af zagen en op een andere manier ertegen aan plakken. Ik zie er een beetje tegenop...

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project ben je begonnen, toch wel een hele karateristieke kist en zeker mooi om dit soort exoten op het civiele forum tegen te komen! Maar poeh poeh, wat heb je je een werk op de hals gehaald... Niet dat ik deze kit ooit zelf heb gebouwd, maar ik heb er een paar in mijn collectie zitten van Minicraft en wat voor kritieken ik over die kits (757,L-188) gelezen heb, die waren niet mals. En zo te zien is dit er één die in hetzelfde rijtje past. Ik verwacht namelijk dat het probleem met de vleugels niet door jouw toedoen veroorzaakt is.

Maar goed, als het af is, heb je wel een uniek en door het vele werk een mooi model neergezet. Je oplossing voor de vleugels lijkt me correct. Afgaande op de eerste foto die je geplaatst hebt, moeten de uiteinden van de vleugels ongeveer op de zelfde hoogte uitkomen als de vertikale stabilisatoren. De foto kan natuurlijk enigszins bedriegelijk overkomen, afhankelijk van de hoek waarop die genomen is, maar ik denk dat je gelijk hebt. Het afzagen is inderdaad een ingrijpende maatregel (teveel naar de verkiezingsdebatten gekeken soms :wink: ). Kan je 'm niet gewoon losbreken? Als de pin die in de romp steekt nog heel blijft, dan heb je een stevigere basis om de vleugel weer mee vast te zetten. Als je 'm los zaagt zal je aan de onderkant met een lelijke sleuf blijven zitten vrees ik.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Is het te vervormen in heet water?

Plastic zacht maken in water van 70 á 80 graden en voorzichtig vervormen tot je de juiste hoek hebt. Van tevoren zou ik wel iets maken (soort mal) om dit te checken. Staart loodrecht op grondvlak en aan weerszijden van de vleugels een opstaand stukje karton of zo met een streepje van de juiste hoogte van de vleugels.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Met heet water? Hmm, daar heb ik nog niet aan gedacht. Maar heb je niet het gevaar dat dan de hele vleugel gaat vervormen? Dan blijf je met een soort halve maan zitten... Die mal kan ik denk ik wel van Lego maken ofzo. Met papier en streepjes zetten word nooit mooi denk ik.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
1.JaVA_Platypus schreef:
...maar heb je niet het gevaar dat dan de hele vleugel gaat vervormen?...


Geen idee, voorzichtig werken, geen garantie van mijn zijde :mrgreen: :mrgreen: Het is maar net hoeveel je je er aan stoort. Anders moet je de rigoreuzere methode van FF toepassen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:144 Minicraft B-17
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2012 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 feb, 2008 23:45 pm
Berichten: 83
Woonplaats: Born
Wat je dan ook nog zou kunnen proberen is de wingroot te verwarmen met een haardroger. De rest van de vleugel en de romp zou je evt af kunnen dekken met karton o.i.d.

Het is maar een idee, ik heb het zelf nog nooit toegepast, maar je kunt het wel redelijk precies lokaal verwarmen denk ik.

Veel succes met de verdere bouw en het ziet er al een netjes uit!

Prettig weekend,
Bas

_________________
Ik werk om te leven, en leef niet om te werken.:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement