Al heel lang heb ik de wens om ooit eens een Boeing 737 in schaal 1:72 te maken, en dan het liefst in de kleuren van de KLM. Nu waren die bouwdozen er wel van het merk Welsh Models, maar die lagen ver boven mijn budget. Nog steeds eigenlijk, maar toch heb ik nu eindelijk zo'n doos in huis en wel de Boeing 737-700. Ik heb deze kit van mijn verjaardag gekregen afgelopen dinsdag met bijbetaling van mezelf en ik kan er echt niet vanaf blijven.
Vorig jaar ben ik uitgenodigd door een KLM pilote om een keer mee te vliegen in de cockpit van de 737. In juni kwam het er ook echt van en ben ik op en neer geweest naar Kastrup Airport, Kopenhagen, zittend op de jumpseat in de cockpit. De kist waar ik mee vloog was de PH-BGI genaamd 'Vink/Finch', zie plaatje boven. Dit wordt dan ook de kist die ik ga bouwen.
Natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt tijdens deze vlucht (voorafgaand ben ik ook nog eens in de Schipholtoren geweest) en tijdens de walkaround op Kastrup heb ik mijn camera volgeschoten met detailfoto's van het vliegtuig. Die zal ik later in dit verslag gaan gebruiken om te laten zien wat ik nu eigenlijk bouw.
De bouwdoos..is van Welsh Models en kost ca. 120 euro. Wat krijg je daarvoor?
Uit 1,5 mm vacuform getrokken romp en tussenschotten. De romp heeft verzonken cabine- en cockpitramen die eruit gevijld kunnen worden. Voor de cockpitramen is een vacuform doorzichtig cockpitkapje meegeleverd die ik vergeten ben op de foto te zetten.
Een flinke hoeveelheid resin. Onder druk gegoten en daarom helemaal vrij van luchtbelletjes e.d. De hoeveelheid gietblokken en ander overbodig resin is minimaal.
Een zakje met witmetalen onderdeeltjes, namelijk het landingsgestel en wat delen voor de cockpit. Zal vast lekker zitten, die metalen stoeltjes..
En tot slot een mooi uitgebreid decalvel. De eveneens uitgebreide instructies geven aan dat de decals nog niet geseald zijn om te voorkomen dat de decals gaan barsten en vergelen naarmate de doos langer opgeborgen ligt. Er zit veel bruikbare stencilling op en ook de metaalkleurige decals zijn mooi te gebruiken voor o.a. de raamomlijstingen. De decals die ik wil gaan gebruiken voor de KLM livery is een nog aan te schaffen 1:72 vel van DRAW decal.
Dat was de inhoud, en ik zal meteen beginnen met een eerste update van de bouw.
Er zitten hier en daar wel wat kleine foutjes in de kit. De wielbakken in de buik zijn rondom afgesloten kale cilinders, terwijl daar in werkelijkheid een grote rechthoekige bak vol met hydraulica etc. in zit. Mijn plan is om uit de twee grote resin buikdelen het stuk met de wielbakken eruit te zagen zodat ik hier zelf een nieuwe wielbak in kan scratchen. Met dat zagen ben ik al begonnen maar dat is een lastige klus doordat het resin dik en vrij hard is. Dat komt in een latere update.
De cockpitBij de kit zit een mooie cockpit bestaande uit zes onderdelen: de kuip incl. pedestal, instrumentenpaneel en zijwandjes als één onderdeel gegoten. Verder een achterwandje, twee stoelen en twee yokes (stuurknuppels).
Op deze foto heb ik zelf al twee trimwielen aangebracht welke bestaan uit een overgebleven PE deeltje uit een andere kit. Ook heb ik er zelf een throttle in gemaakt.
Ik was niet tevreden over de pedestal in het cockpitje. In werkelijkheid is dit een grote vierkante doos die zich tot achter de pilotenstoelen uitstrekt. Hierop zit o.a. de bediening voor de communicatieradio en rudder trim. Ik heb daarom het achterste stukje afgesneden en de 'doos' er zelf in gemaakt van plasticcard. Het heeft nog wel enige afwerking nodig.
Verder is te zien dat ik er een flap handle en speed brake handle in heb gezet, en ook het paneeltje waar de autopilot bediening op moet komen (op het randje langs het hoofdpaneel). En als laatste wat simpele rudder pedaaltjes, maar die ga je later toch niet meer zien.
Ook de achterwand kreeg de nodige verbouwing. De twee kasten aan weerszijden van de cockpitdeur staken allebei even ver naar voren, terwijl degene aan de captain kant (links) wat korter hoort te zijn. Op deze manier is er plaats voor een kastje/tweede jumpseat tussen de kast en de stoel van de captain. Op deze kasten zijn de circuit breakers geplaatst. Ook heb ik er met een scriber de omlijningen van de uitklapbare jumpseat in gekrast, net als een kastje dat daarboven zit.
De witmetalen pilotenstoeltjes (zie ook de foto van de inhoud hierboven) waren wat kaal. Ik heb zelf hoofd-en armsteunen toegevoegd en over de zitting heb ik in houtlijm gedrenkte tissue gelegd. Als de verf er straks overheen zit geeft dit hopelijk een schapenwol-effect.
De meegeleverde vacuform cockpitruiten zijn niet heel strak waardoor ze het zicht naar binnen wat belemmeren. Daarom ga ik een cockpitraampje van de Airfix AWACS (707) gebruiken. Het plastic is wat beschadigd doordat ik er vroeger mee geknoeid heb maar de 'beglazing' is nog prima bruikbaar.
Dit betekent wel dat ik nu een AWACS kit heb liggen zonder cockpitkap dus als iemand dit onderdeeltje nog heeft liggen dan houd ik me aanbevolen.
Dat was 'm voor nu. Mocht iemand tips hebben over hoe ik die enorme rompdelen uit het plastic moet gaan krijgen houd ik me aanbevolen. Ik ben op zich niet onbekend met vacuform maar hier heb ik een vel schuurpapier van een vierkante meter voor nodig denk ik..
groeten,
Jelle