Doorgegaan met schuren, wat een rot karweitje is. De tweede romphelft is nu ook uit de vlakke plaat.
De twee helften zijn nog wat ongelijk; dat moet nog bijgewerkt worden. Omdat schuren niet echt mijn hobby is, ben ik ook verder gegaan met een oplossing te zoeken voor de cowlings. Twee mogelijkheden: helemaal zelf scratchen of proberen de cowlings uit de kit te verbeteren, zodat de motor er in past. Allebei maar geprobeerd.
De uitgangsmaterialen en het resultaat. De cowling is opgebouwd uit twee lagen Evergreen profiel van 0,28 mm dik, waarbij de stripjes dakpansgewijs over elkaar gelegd zijn, en de voorkant van het cilindertje is versterkt met een strip van 0,75 x 1,0 mm. Afgewerkt op buitendiameter 16,7 mm. Om hem wat steviger te maken en makkelijker te schuren is hij "geverfd" met dikke secondenlijm.
Een vergelijking met de "opgeboorde" cowling uit de kit.
Links zoals de cowling in de plastic plaat in de kit zit, in het midden de opgeboorde versie en uitgefreesde voorkant, rechts de nieuwe cowling.
Het was lastig de oude cowling in te korten, omdat hij erg slap is. Met de cirkelzaag in de boormachine lukte het uiteindelijk.
De cylinderkoppen van de (te grote) Khee-Kha motor heb ik afgeschuurd naar een diameter van 15,3 mm. Hij past dan net in de nieuwe cowling. Op zich geen probleem, want die zijn toch niet zichtbaar bij het model.
Zelfs de kleinere motor past van geen kant in de "opgeboorde" originele cowling.
Het resultaat met de nieuwe cowling. Het gat voor de uitlaat geboord met een 2 mm boortje. De cowling moet nog een tweede plamuurbeurt hebben.
Met de schroef er op gepast.
Goed genoeg, vind ik. Nu nog een serietje van twee maken (die er hopelijk hetzelfde uit zullen zien).
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.