Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
freddie schreef:
Hoe staat het met deze 737? Staat zij in de koelkast?

Freddie


Jep, maar dit was ook geen project dat ik aan één stuk door wilde doen. Er zit heel erg veel werk aan en ik doe er wat aan als ik zin heb :P Op dit moment ben ik bezig met de cockpitramen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2012 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Er is eindelijk weer eens wat gebeurd aan de 737. Geen grote verandering, wel een hele belangrijke.
Ik heb heel lang zitten klooien met de neus. Ik wil de cockpitraampjes per se doorzichtig hebben, maar wil ook dat de vorm spot-on is. Een vliegtuig herken je aan de neus, voor mij is dat als het ware het gezicht van het toestel. Als de vorm er niet goed in zit, dan heeft dat invloed op het hele model. Als je een figuurtje boetseert naar een bestaand persoon zorg je ook dat het gezicht klopt, anders ziet het er niet uit.

Ik heb eerst geprobeerd het doorzichtige cockpitraam van de Heller 707 te gebruiken. Dat werd geen succes want het paste gewoon niet op de neus van dit model. Waarschijnlijk doordat het cockpitglas dikker is dan het op schaal hoort te zijn en met dit model kom je dan gewoon in de knoei met het glareshield (de plank boven het instrumentenpaneel).
Toen probeerde ik het onderdeel dat ik uit de oorspronkelijke romp had gesneden, minus het cockpitraamframe. Ook dit werd geen succes: doordat ik het te ver naar voren had aangebracht zag het hele dak boven de cockpitramen er te hoog en vlak uit. Weer het hele aanzicht dat niet klopte. Ik probeerde het te corrigeren door bij te schuren maar dat lukte niet waardoor het hele dakje onbruikbaar werd.

Dan maar weer terug naar dat doorzichtige Heller onderdeel. Ik heb het hele cockpitraamgedeelte eraf gehaald waardoor ik alleen het dakje overhield en deze aan de romp gezet. Daarna heb ik het frame van de cockpitramen gemaakt met Evergreen strip. Eindelijk succes! de 737 vorm zit erin. Het is niet 100% gelijk als ik hem naast een schaaltekening hou, maar ik vind het heel acceptabel zo. Ik heb het frame nu aan één kant af. Aan de andere kant zit er iets meer werk aan omdat het dakje enigszins asymmetrisch was en ik het daar dus bij moet werken.
Afbeelding
Afbeelding

En een overzichtsfoto van het model.. er moet echt nog een hele hoop gebeuren. Als de neus af is ga ik de wielbakken onder handen nemen. Het buikpaneel met de twee grote ronde gaten erin voor het landingsgestel moet ik compleet gaan scratchen.
Daarna moet ik de wing-body fairing en de cabineraampjes bijwerken. Als dat allemaal gedaan is ga ik paneellijnen zetten op de romp, en dan pas kunnen de vleugels en verticale staartvlak erop. De motoren en winglets vereisen nog een hoop werk en na de spuitklus is het landingsgestel aan de beurt.
Oftewel: Brouwersdag 2014, misschien dat het er dan eindelijk een beetje klaar uitziet :wink:
Afbeelding

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2012 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik kan alleen maar zeggen Jelle: Goed bezig.
Blij dat je dit mooi beestie hebt op gepakt.

Maar hoe ga je er nou het glaswerk er in maken?

MVG Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2012 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Waarom heb je niet gewoon de hele complete neus van zeg maar 10 cm van de Heller 707 of een C-135 afgezaagd en die aan de romp gepuzzeld?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2012 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
freddie schreef:
Maar hoe ga je er nou het glaswerk er in maken?


Met doorzichtig plastic sheet, de raampjes op maat snijden en in de sponningen lijmen. Maar dat doe ik pas na het spuitwerk, ik plak het raam gewoon als één geheel af. De omlijsting moet toch een andere kleur worden dan de rest. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2012 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
ErikZTM schreef:
Waarom heb je niet gewoon de hele complete neus van zeg maar 10 cm van de Heller 707 of een C-135 afgezaagd en die aan de romp gepuzzeld?


Achteraf bezien had ik dat beter kunnen doen! Maar met de vorm van de neus van de kit is op zich niks mis, dus ik had dat niet gedaan. En je hebt altijd het risico dat de diameter net wat afwijkt en dan heb je echt een flinke hoop schuurwerk. Ik had niet verwacht dat het cockpitraam zo'n gedoe zou opleveren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2012 2:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Klein beetje dryfitten met plakband en desnoods de lijmranden van de romp van de 73 wat meer schuren om hem wat dunner te krijgen of deze voorzien van stripjes zodat deze wat dikker wordt. De neuzen zijn exact hetzelfde en ik vermoed zelfs de double-bubble romp ook, afgezien van de lengte en de APU in de staart van de 73. De vleugelwortel zal ook wel anders zijn. Maar goed, je zult nu verder moeten op deze weg tenzij je er nog een 707 kit tegenaan gooit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2012 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik heb met de romp van een AWACS kit in m'n handen gestaan om de radome nog te vervangen. Ik had het idee dat die in de kit net wat te stomp is maar heb daar toch nog van afgezien. Het enige dat ik mis is het cockpitdeel van die kit, ik kan er nog prima een 707 van maken. En zoals het nu gaat met de 737 nu ik de neus eindelijk op orde heb gaat het prima naar mijn gevoel! :)

Ik zie er een beetje tegenop om de paneellijnen op de romp te zetten. Ik heb wel een scriber maar die gaat vaak een andere kant op dan ik wil. Heeft iemand een idee om mooie strakke rechte lijnen te trekken? Ik dacht aan dik tape (met de dikte van dubbelzijdig) op de romp plakken als geleiderail voor de scriber maar ik zie dat nog wel fout gaan. Ook de paneellijn tussen de radome en de romp wordt lastig maar ik wil hem er echt in hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2012 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Veel mensen gebruiken hiervoor lettertang-tape van Dymo. Die oude dikke. Soms nog weleens te vinden. Daar ga je niet zo makkelijk doorheen. Anders een flexibele scribing guide gebruiken of de lange kant van een oude PE-fret vastplakken en een lijntje trekken met je scriber. Duurt lang, maar zo hoort het. Ikzelf gebruik meestal een mesje om voorzichtig een lijntje te trekken en een beginnetje te maken, daarna kan ik er rustig met een scriber overheen zonder dat die uitschiet. Voor moeilijke ronde stukken gebruik ik zo'n scheermes-zaagje. Even een voorzichtig haaltje naar voren en naar achteren en je hebt een hele dunne paneellijn gegraveerd.

Als echt niets anders helpt en je durft echt niet, geef je het hele ding na de kleuren en decals een matte eindlaag, en gebruik je een (scherp) potlood in een toepasselijke kleur en trek je daarmee alle paneellijnen. Als je alles dan weer een satin-laag of glanslaag geeft is het verschil met gegraveerde lijnen vrijwel niet meer te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2012 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de tips Erik! Voor sommige plekken gaat de potlood-truc wel van pas komen.. al ga ik zoveel mogelijk doen met 'echte' paneellijnen.

Ik heb ook stiekem al wat detailwerk gedaan op de neus. De radome (neuskegel) is voorzien van de geleidingsstrips. In het echt zijn deze van metaal en geleiden opgebouwde statische elektriciteit weg. De radome is van glasvezel en door de wrijving met de lucht wordt deze statisch geladen (alsof je een ballon opwrijft). De strips rondom, zes in totaal, geleiden de spanning weg naar het aluminium van de romp.
Ik heb ze van gerekte sprue gemaakt, maar ik schuur ze nog wel ietsje vlakker.

Op het stukje tussen de radome en het cockpitraam zit een rijtje 'noise reducing vortex generators'. Deze brengen de langs de romp stromende lucht ter plaatse in werveling waardoor het geluid af schijnt te nemen. Ze zitten hier en daar strategisch geplaatst.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement