Er is eindelijk weer eens wat gebeurd aan de 737. Geen grote verandering, wel een hele belangrijke.
Ik heb heel lang zitten klooien met de neus. Ik wil de cockpitraampjes per se doorzichtig hebben, maar wil ook dat de vorm spot-on is. Een vliegtuig herken je aan de neus, voor mij is dat als het ware het gezicht van het toestel. Als de vorm er niet goed in zit, dan heeft dat invloed op het hele model. Als je een figuurtje boetseert naar een bestaand persoon zorg je ook dat het gezicht klopt, anders ziet het er niet uit.
Ik heb eerst geprobeerd het doorzichtige cockpitraam van de Heller 707 te gebruiken. Dat werd geen succes want het paste gewoon niet op de neus van dit model. Waarschijnlijk doordat het cockpitglas dikker is dan het op schaal hoort te zijn en met dit model kom je dan gewoon in de knoei met het glareshield (de plank boven het instrumentenpaneel).
Toen probeerde ik het onderdeel dat ik uit de oorspronkelijke romp had gesneden, minus het cockpitraamframe. Ook dit werd geen succes: doordat ik het te ver naar voren had aangebracht zag het hele dak boven de cockpitramen er te hoog en vlak uit. Weer het hele aanzicht dat niet klopte. Ik probeerde het te corrigeren door bij te schuren maar dat lukte niet waardoor het hele dakje onbruikbaar werd.
Dan maar weer terug naar dat doorzichtige Heller onderdeel. Ik heb het hele cockpitraamgedeelte eraf gehaald waardoor ik alleen het dakje overhield en deze aan de romp gezet. Daarna heb ik het frame van de cockpitramen gemaakt met Evergreen strip. Eindelijk succes! de 737 vorm zit erin. Het is niet 100% gelijk als ik hem naast een schaaltekening hou, maar ik vind het heel acceptabel zo. Ik heb het frame nu aan één kant af. Aan de andere kant zit er iets meer werk aan omdat het dakje enigszins asymmetrisch was en ik het daar dus bij moet werken.
En een overzichtsfoto van het model.. er moet echt nog een hele hoop gebeuren. Als de neus af is ga ik de wielbakken onder handen nemen. Het buikpaneel met de twee grote ronde gaten erin voor het landingsgestel moet ik compleet gaan scratchen.
Daarna moet ik de wing-body fairing en de cabineraampjes bijwerken. Als dat allemaal gedaan is ga ik paneellijnen zetten op de romp, en dan pas kunnen de vleugels en verticale staartvlak erop. De motoren en winglets vereisen nog een hoop werk en na de spuitklus is het landingsgestel aan de beurt.
Oftewel: Brouwersdag 2014, misschien dat het er dan eindelijk een beetje klaar uitziet
groeten Jelle