Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 aug, 2011 9:54 am
Berichten: 35
Beste allemaal,

Nadat ik vorig jaar voorzichtig met modelbouwen begonnen ben, lees ik sinds een tijdje mee op dit forum. Heel interessant en leerzaam om de bouwverslagen te bekijken en omdat ik nu zelf net een doos opengetrokken heb, lijkt het me wel goed om d'r dan ook gelijk maar wat over te vertellen. Ik heb niet zoveel forumervaring maar hoop dat ik een leesbaar bericht weet te produceren...;)

Het model dat ik ga bouwen is de Fokker F27 Friendship van Airfix, schaal 1:72. Ik zal maar geen details over dit type toestel gaan vertellen, ik weet er ook niet zoveel van en anders hebben we daar altijd wikipedia nog wel voor...

Afbeelding
Dit is de doos, helaas kon ik 'em zonder flits niet scherp krijgen en mét flits niet zonder witte vlek.

Afbeelding
Voor degenen die toch graag een scherpe, complete versie willen zien...deze foto komt van internet. Let erop dat de doos die ik gekocht heb een speciale versie is (zie sticker rechtsboven) waarin decals en beschrijvingen voor wat verschillende KLU-versies zitten. Die ga ik overigens niet maken, ik ga voor de NLM-versie zoals die tegenwoordig in Lelystad staat.

Maargoed, eerst maar eens de inhoud van de doos:
Afbeelding
Nogal een rommeltje binnenin, veel losse raampjes met onderdelen, waarvan sommigen al half of helemaal losgegaan waren.

Afbeelding
Alle onderdelen uitgestald.

Afbeelding
Hier de speciale versies zoals die bij de KLU gevlogen hebben. Deze decals ga ik dus niet gebruiken, dus als er iemand interesse in heeft.. stuur me vooral even een PB.

Afbeelding
De drie originele versies, ik ga de middelste maken (NLM).

Afbeelding
En hier de bijbehorende decals. Flink groot vel, ongeveer de oppervlakte van een A-4tje, ben benieuwd hoe ze het doen.
Tot zover de inhoud van de doos, heb dezelfde avond van openen nog snel even een dryfit gemaakt, was toch wel benieuwd. Ter referentie voor de afmetingen, linksonder een pen: het is een flink model, vooral omdat ik tot nog toe gewend ben aan 1:72 éénzittertjes uit WWII.. ;)

Afbeelding
Afbeelding


Heb er sinds de foto's nog wel wat aan gedaan trouwens: de cockpit is bijna af en heb wat onderdelen geverfd. Ben ondertussen ook nog bezig een 1:72 Corsair af te maken (zal t.z.t. wel eens foto's plaatsen bij de eindfoto's) dus het gaat niet heel erg hard, maar zal binnenkort nog wel wat foto's van de voortgang uploaden. Het is mijn eerste grote model dus op- en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Welkom op Modelbrouwers!

Je hebt een mooie binnenkomer en je hebt goede foto's, daar houden we van. Ik heb deze bouwdoos zelf ook nog liggen (zonder de Flevo Decals) en ben ook van plan de NLM te gaan maken. Is het je al opgevallen dat de naam van Fokker verkeerd gespeld is? Er staat Anthony M.G. Fokker maar dat moet H.G. (Herman Gerard) zijn. Voor de rest verbaasde ik me over de scherpe kwaliteit van de decals en vooral ook het mooie boekje in kleur met de kleurenschema's. Goed gedaan door Airfix!
Aan de bouwdoos zelf mankeert wel het een en ander omdat de mallen uit de jaren '70 komen (of wellicht nog eerder) maar daar kunnen de Friendship kenners op dit forum je vast meer over vertellen.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 aug, 2011 9:54 am
Berichten: 35
TheFlyingDutchman schreef:
Is het je al opgevallen dat de naam van Fokker verkeerd gespeld is? Er staat Anthony M.G. Fokker maar dat moet H.G. (Herman Gerard) zijn.

Ha nee, dat was me nog niet opgevallen...zo goed had ik ze nog niet bekeken! :roll:
Wat betreft de pasvorm: die is inderdaad soms matig, ben bang dat er nog wel wat plamuur tegenaan zal moeten komen maar dat zien we dan wel. Ik heb ook wel veel flash weg moeten snijden, dat is op zich weinig moeite maar wat ik vervelender vindt is dat veel plastic randjes een beetje hol zijn: de binnenkant ligt wat dieper dan de randen. Hierdoor is het heel moeilijk om ze met één penseelstreek te verven.
Overigens stoor ik me niet heel erg aan kleine afwijkingen van de werkelijkheid (las b.v. ergens dat de 'rugvin' veel te klein is uitgevoerd door Airfix), het gaat mij er vooral om om plezier te hebben tijdens het bouwen en dan een leuk ogend modelletje eraan over te houden. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Leuk model. Wil deze ook nog eens maken, maar dan de Aussie versie :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 12:55 pm
Berichten: 13
Woonplaats: Maarssenbroek
Hoi hoi,

leuke kit. Veel suc6 ermee.
Ik ga de Luchtmacht versie maken, en je raadt het al ...............ik heb intresse in jou militaire decals. Je hebt al een pbtje van me in je inbox.

Groetjes Arie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2011 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 aug, 2011 9:54 am
Berichten: 35
Tijd voor een kleine update...

Alle grote onderdelen (romp, vleugels etc.) heb ik gespoten met de primer van Revell. Spul is wel erg korrelig, zal wel wat met hechting van bovenkomende lagen te maken hebben maar voorzichtig schuren na de grondlaag is wel echt aan te bevelen.
Heb de romp nu één laagje witte glansverf gegeven, moet met nog één of twee laagjes wel voldoende zijn schat ik.
Vleugels zijn inmiddels grijs, gebruik hier Revell lichtgrijs voor (SM374).
Verder is de binnenkant van de cabine grijs gemaakt en de binnenkant van de cockpit heel licht grijs. De cockpit is inmiddels in elkaar gestoken.
Fotootjes:

Afbeelding

Binnenkant van de romp. Cockpitwand is heel licht grijs, cabinewand iets minder licht. Slordig geverfd, i.v.m. straks toch niet meer echt zichtbaar. Desondanks leken deze kleuren me beter dan het matzwart dat Airfix aangeeft in de beschrijving. :roll:
In de ruimte linksonder moet straks wat lood verstopt gaan worden.


Afbeelding
Afbeelding

En de cockpit die in elkaar zit, ook weer een beetje m'n eigen kleuren gekozen. Plaatjes van airliners.net zijn wat dat betreft heel handig, en op youtube staat een filmpje waar ze met het te maken model een rondje doen op koninginnedag. Ook handig om te spieken dus.
Weet niet hoe logisch het is dat de piloten zowel een pet als een koptelefoon ophebben, maar afgaande op de vorm van de hoofden heb ik het maar zo geverfd ;) De decals de op het instrumentenpaneel moesten, waren duidelijk gemaakt voor een vlak oppervlak. Helaas is het dat niet bepaald, zodat ik zelf wat heb moeten inknippen om ze het hoekje om te krijgen (zichtbaar middenop het paneel). Al met al zitten ze er wat scheef op maar ik vind het best. Uiteindelijk waarschijnlijk überhaupt niet meer te zien.. ;)

Binnenkort weer meer... :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2011 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey leuk, die 2 luchtfietsers.

Denk wel om sinkmarks. Met name in de bodemplaat van de cockpit en voorzijde instrumentenpaneel. Bekijk voor jezelf wat zichtbaar blijft en wat niet. Indien zichtbaar, dan zou je sinkmarks moeten bewerken (plamuur), dan oogt het net even strakker.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2011 9:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 aug, 2011 9:54 am
Berichten: 35
Haha, luchtfietsers ja :lol: Ik geloof ook niet dat ze erg makkelijk bij de besturing kunnen komen eigenlijk ;)
Zie nu ook dat ik toch echt verzuimd heb hun schoenzolen verven. Maargoed, hier in de cockpit vind ik het wel best eigenlijk, ook met die sinkmarks want uiteindelijk zie je die toch niet meer. Net als de randjes verf die hier en daar net iets weggevallen of uitgelopen zijn.
Sinkmarks zijn nog wel een probleempje bij dit model trouwens, ook op de motoren zitten ze en wel op een heel vervelende plek om te plamuren, net waar de behuizing achteraan in een punt uitloopt... eens kijken hoe ik dat op ga lossen. Maar bedankt voor de tip in ieder geval ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2011 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 aug, 2011 9:54 am
Berichten: 35
Even een kleine, niet heel erg opwekkende, update:

I.v.m. een hele boel andere dingen (waaronder een 1:1 huis om aan te knutselen) is het modelbouwen voor mij voorlopig even naar de achtergrond geschoven. De Fokker ligt dus nog geduldig in stukjes te wachten tot rustiger tijden. :)
Omdat de dagen helaas korter worden heb ik ook geen tijd gehad om fatsoenlijke daglichtfoto's te kunnen maken - tegen de tijd dat ik weer aan de slag ga zal ik daar wat proberen aan te doen..
En ondertussen ga ik af en toe even hier door het forum scrollen om nog een beetje aan mn dosis modelbouwen te komen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2012 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 okt, 2006 12:57 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Uden
Mooi zeg!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement