Laatst gekocht, eerste in de rij: de Spruce Goose, ofwel de H-4 Hercules.
De kit is in 1:200, en da's maar goed ook, dit ding heeft een spanwijdte
die 10 meter groter is dan de An-225!
De Spruce goose is ontworpen door Howard Hughes om Amerikaanse troepen over
de Atlantische oceaan te zetten. Het geraamte van dit ding is volledig gemaakt
van berkehout. De eerste testvlucht vond plaats om 2 november 1947, met Hughes
zelf aan de sturrknuppel, hoewel het niet de bedoeling was dat hij echt
zou vliegen die dag. Deze enige vlucht van de Goose duurde slechts 45 seconden,
waarin hij op 20 meter hoogte met 13 km/h een afstand van maar liefst 1.5 km
aflegde.
De kit van Monogram stamt uit 1996, en bevat niet veel onderdelen: 2 romphelften,
4 vleugeldelen, en een gietraam met de staartvleugels, drijvers en propellors.
Alle onderdelen zijn voorzien van ingegraveerde paneellijnen. Een raam met
heldere onderdelen biedt ons een cockpitraam en standaard.
Het decalvel bevat slechts het originele registratienummer en een walkway stripe
voor op de vleugels. De verfinstructie is simpel: als je het model met zilver wilt
spuiten dien je dat te doen voor het cockpitraam wordt geplaatst.
PS: een tiental jaar geleden is de Goose overgespoten in wit, waarbij ook het
registratienummer is veranderd van NX37602 naar N37602.
Hoewel een eerste dryfit aangeeft dat de pasvorm niet om te juichen is (misschien
toch maar eens zo'n droomkit van Tamiya of Hasegawa gaan doen), moet de bouw
van dit model toch niet te lang in beslag nemen. De binnenkant is leeg, geen enkele
vorm van detaillering, en ook de buitenkant behoeft weinig aandacht.
Een mooi project tussendoor terwijl ik me ga wagen aan een auto voor de BCC.
PS: voor de masochisten onder u - er bestaat ook een 1:72 vacvorm versie van dit model, zie eBay.