Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
Zonet heb ik het grondplaatje nog even afgewerkt met epoxy putty van Tamiya. Leuk spul.

BBT schreef:
Ik vind die twee stokjes het net iets dynamisch geven :D
Hoe kom je daar bij?

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Je had hem ook met landingsgestel kunnen doen op een standaartje. Alsof hij net is opgestegen en een bocht maakt. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
markjobse schreef:
Je had hem ook met landingsgestel kunnen doen op een standaartje. Alsof hij net is opgestegen en een bocht maakt. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. :wink:


Dat wou ik ook eerst doen Mark. Maar toen begon ik ineens te denken dat als ik het landingsgestel open maakt dan stijgt hij op ... Ok.. maar als hij opstijgt, dan bewegen toch sommige vleugelkleppen, of hoe noemt dat? En ik heb geen verstand van vleugels uit te snijden en in juiste positie te zetten.... en zou dit vliegtuig niet willen verknoeien.

Wanneer een vliegtuig opstijgt dan staan sommige vleugels toch anders, niet? ( Ik ben geen vliegtuigkenner, maar ze staan toch in een andere positie...?! )

Dirk

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Klopt, volgens mij worden de flaps uitgeschoven op ongeveer 15 graden. Die flaps zitten achterop de vleugel en schuiven naar achteren. De luchtgeleiders onder de vleugels, die 'kano's' knakken daarbij mee, waar de flaps dan op rusten. Voorop de vleugel zitten zgn. 'slats' welke omlaag schuiven. Dit alles is om de vleugel een bollere vorm te geven, wat meer lift produceert. Eenmaal in de lucht worden deze weer teruggeschoven, omdat ze wel voor meer wrijvingskracht met de lucht zorgen.

Bij de landing worden de flaps verder uitgeschoven. Immers, de snelheid mag niet te hoog zijn en wanneer je dan niet genoeg lift hebt val je uit de lucht: stall. Daarom worden de flaps hier uitgeschoven op zo'n 45 graden, dat is dacht ik de maximale uitslag bij de 737 maar ik weet het niet zeker.

Dan heb je ook nog de spoilers: deze zitten bovenop de vleugel. Dit zijn een soort klepjes. Als je deze omhoog doet, wordt de lift verstoord waardoor het vliegtuig een hogere dalingshoek krijgt. Dat is voor bijv. bij het landen, om zoveel mogelijk gewicht op het onderstel te krijgen. Dan werken de remmen effectiever.


Kan zijn dat er wat kleine foutjes in m'n uitleg staan maar volgens mij klopt dit wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
Hey bedankt TDF, voor de deskundige uitleg. :wink:

Nog één vraagje: bestaat er een moment wanneer het landingsgestel is uitgeklapt en de vleugels in normale positie staan?( uitgezonderd dat hij gewoon op de grond staat.)
Gewoon even een infovraagje :wink: , ik denk dat ik het landingsgestel toch zowiso ingeklapt ga laten, dat staat mooier.


Dirk

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik weet eigenlijk niet op welk moment de flaps weer worden ingetrokken. Misschien tijdens de klim op het moment dat de gear wordt ingetrokken, of pas op een paar kilometer hoogte. Ik denk eigenlijk dat zo'n moment niet bestaat afgezien van de parkeer- en taxistand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Een landingsgestel van een 737 moet je niet uitklappen tijdens de vlucht omdat hij dan kan afbreken door de hoge snelheid.

Ik denk ook alleen tijdens het taxien. Als hij opstijgt wordt meestal gelijk het landingsgestel ingetrokken. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
markjobse schreef:
Een landingsgestel van een 737 moet je niet uitklappen tijdens de vlucht omdat hij dan kan afbreken door de hoge snelheid.

Ik denk ook alleen tijdens het taxien. Als hij opstijgt wordt meestal gelijk het landingsgestel ingetrokken. :wink:

Nou, afbreken is ook weer wat overdreven hoor :shock: het is niet echt goed voor de conditie van het vliegtuig maar het maakt verder weinig uit. De A380 heeft haar eerste testvlucht ook volledig met uitgeklapte gear gemaakt.
Het heeft alleen niet veel nut om het onderstel uit te klappen midden in de lucht. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 19:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Kleppen worden altijd ingetrokken nadat het landingsgestel is ingeklapt. Het intrekken van de kleppen gaat in stadia waarvoor de fabrikant van het vliegtuig vaste snelheden heeft bepaald.

Als je een model "in vlucht bouwt" met wielen uit, moet je dus ook de kleppen uitzetten. Tijdens de start staan kleppen van enkele graden (Airbus) tot een graad of tien uitgeschoven (Boeing). Tijdens de landing staan ze maximaal uit.

Dus: model op standaard met wielen in en kleppen in is het gemakkelijkst te bouwen en is voor een weergave van "kruisvlucht" 100% okee! :)

Gaat er trouwens heel erg leuk uitzien, je standaard met model!!


Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2007 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo autOverzicht!

Ambitieus project met jet standaard. Ziet er zeer fraai uit. Een liefhebber van moderne kunst zo te zien? Als je model net zo mooi wordt als je standaard, dan verdienen ze mijns inziens zeker een plekje in de huiskamer! Succes met de bouw verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement