Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2007 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Onder de verfspuit die ik heb, past het potje van Testors ook niet. Geen reden dit spul niet te gebruiken natuurlijk! Ik werk vaak met een klein cupje aan de spuit i.p.v. een glazen potje. Je hebt van metalizer maar weinig nodig om een dekkende laag te kunnen spuiten. Voor bijvullen gebruik ik een injectiespuit (zonder naald). Beetje metalizer opzuigen uit potje, in het verfcupje druppelen en gaan maar weer. Verfcupje is ook sneller schoongemaakt dan potje met slangetje.

Testors Metalizers hebben een nadeel: ze blijven na spuiten en uitpoetsen wel een beetje afgeven. Daarvoor is er Metalizer Sealer; een kleurloze vernis die vrijwel meteen na het opspuiten droog is en de metaallaag beschermt. De glans is dan wel minder, maar het effect is nog steeds realistischer dan van metaalverf.

Ik heb mijn model niet met sealer gespoten; het inwrijven van polijstpoeder vermindert het afgeven en het model blijft spiegelend. Je moet er gewoon zo min mogelijk aanzitten!

Als er een decal met een doorzichtige film over metalizer heen moet, moet je die plek wel even sealen. Ik heb ooit bij iemand een prachtige 1/48 DC-3 gezien, gespoten met metalizer. De laag was niet verzegeld toen de decals erop gingen en na verloop van tijd oxideerde de laag metaal achter de decalfilm! Gevolg: zwarte vlekken die lelijk zichtbaar zijn.

Dit even ter info voor wat betreft de keuze tussen metalizer en verf.

Vanavond ben ik twee uur bezig geweest (!) met het afplakken van mijn jumbo voor het spuiten van het "Boeing-grijs". De vloeistukken van het vleugelmiddenstuk, vleugels, neuspunt en een deel van de romponderkant moeten lichtgrijs worden. Het zijn nogal ingewikkelde patronen die allemaal netjes moeten worden. De tijd vliegt altijd met dit soort werk. :x Het uiteindelijke airbrushen komt dan morgen wel. :roll:


Grtz.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2007 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo allemaal!

Hehe, het lichtgrijs zit er ook op. Je kunt op de bijgaande foto's goed zien waar het grijs precies moest worden gespoten. Ik heb bewust foto's gemaakt van de afgeplakte jumbo. Het maskeren met tape en papier had zoveel tijd gekost; ik vond dat het wel twee plaatjes waard was!

De grijze verf moet een paar daagjes rustig drogen. Daarna kan ik verder met het spuiten van de cheatlines en het oranje op het kielvlak (alleen rechterkant).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2007 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Mooi gespoten Frank. :) Het is het afplakken waard. :D

Gr. Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2007 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Hi Frank,

Hier ben ik weer een keer. Ziet er gelikt uit dat spuitwerk.
Ik moet mijn huiver voor bare-metal tinten ook zien te overwinnen.

Zal bij jou aankloppen voor info.

Ik heb off-topic nog een vraag. zie jouw prive-inbox.

Groet,

Bernard

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo allemaal!

Even een periode van stilte; er zijn immers toch veel mensen met vakantie. Dus... ook ik kan het even rustig aan doen met b(r)ouwen. :wink:

Maar, afgelopen weken heb ik wel de meeste decals op mijn model aangebracht. Een paar opmerkingen daarover:

Het donkerblauwe deel van de cheatline aan beide kanten heb ik gespoten (Humbrol; nr. 15). Voornaamste reden daarvoor is dat de op de cheatline geprinte raampjes van het Cloudmaster-setje niet goed zijn. De bijgeleverde cheatlines zouden bovendien never nooit mooi over de neus vallen. (Ervaring!) En, zoals ik al in een eerder bericht schreef: deze set is ontworpen voor de Airfix 747 en ik heb de (betere) Revell gebruikt.

Het lichtblauwe deel plus alle titels, logo's, vlaggen en deuren heb ik van het bestaande Cloudmaster-setje afgesneden en erop geplakt.

Kwaliteit van de decals is niet meer dan redelijk; de lijmlaag is soms een beetje lelijk achter decalfilm zichtbaar.

De ramen komen van een 747-detail setje uit de serie van Flying Colours.
Als je regelmatig van dit soort setjes koopt, kan het aardig in de papieren gaan lopen. Maar ik wil mijn modellen zo goed mogelijk zien te krijgen en dan moet/mag je weleens wat meer uitgeven voor een mooier resultaat.

De cockpit is nu ook decal; bij een volgende 747 wil ik die met "open ramen" gaan maken, maar voor dit model vind ik het zo wel best.

De voorranden van de vleugels moeten nog zilver worden geverfd en dan kan ik straks verder met het onderstel en de kleppen...

Ik laat de foto's maar even voor zich spreken. :D (Nog even oefenen met de macro-functie...)


Grtz.

Frank


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Mooie jumbo! toch wel een heel apart schema zo.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Mooi ding, zie je niet vaak een witte KLM

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ziet er over het algemeen prima uit. De KLM kant dan, want ik heb niets met die VIASA-zijde. (Uiteraard) even wat opgemerkte puntjes: de tip van de staart. Die lijkt me -met name aan de achterkant- wat te rond geschuurd. Die zou je nog puntig kunnen maken zonder veel schade.
Mopeilijker wordt dat met de demarcatie van de VIASA-kant ten opzichte van de KLM-kant en de relatie naar de middenstijl van het cockpitdecal. Daar zit toch een behoorlijk verschil in, of tenminste, zo lijkt het op de foto. Een van de twee (of beide) zit(ten) niet in het midden dunkt me. Afgezien van deze -minimale- punten staat hier weer een fraaie aanwinst voor de groeiende collectie. Chapeau!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Ha Erik!

Wat betreft jouw opmerkingen:

Het lichtblauw op de neus loopt inderdaad te ver door. Dit kan ik nog afsnijden; het is immers decal en eronder zit donkerblauwe verf. Komt goed!

Over de punt van de kiel heb ik ook lopen piekeren. Deze was beschadigd tijdens de bouw. Toch alweer vijf jaar geleden... :roll: Ik heb gewoon stug de werkzaamheden voortgezet en nu alles strak in de verf staat, baal ik toch ook meer en meer van die plek. Bovendien zit er een lakbeschadiging op. :x

Maar, een stukje plasticard er tegenaan lijmen, voorzichtig afwerken en aantippen met wit moet een acceptabel resultaat kunnen opleveren.

Verder ben ik best tevreden met deze kist tot nu toe, hoewel ik er zelf van alles aan blijf zien wat mooier kan, anders/slimmer had gekund, enz. Maar zo ben ik steeds weer ervaringen rijker die mij bij vervolgprojecten van pas gaan komen!

Cheerz,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2007 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 jan, 2007 0:26 am
Berichten: 189
Woonplaats: Amersfoort
Frank,

Ook van mijn kant complimenten met deze leuke uitvoering.
O.b.v. de twee decalsets die ik heb hoop ik ooit nog eens een volledige KLM- én volledige Viasa-kist te maken.

Groet,
Louis.

_________________
Werktafel: teveel om op te noemen en (te)veel in voorraad...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement