Hallo allemaal!
Mensen die mijn A380 topic volgen, hebben gelezen dat ik "binnenkort" een nieuw project zou lanceren: Boeing 747-200B in het hybride schema van KLM/VIASA.
Van de Airbus A380 kun je in de loop van de week meer lezen en ik ben ook weer een klein stukje verder met de afronding van mijn Transavia 707-120B (voor wie dat nog weet...).
Het "casco" van mijn 747 in spe heb ik al vierenhalf jaar zo op de kast liggen:
De bedoeling is dat deze kist wordt afgebouwd met kleppen uit e.d. alsof ie landend binnenkomt. Dit gaat een hele klus worden. Ik was er aan begonnen in 2002 met het idee het model te showen op de toenmalige IPMS Nationals, maar hij was niet op tijd af en ik heb daarna alleen maar andere kisten gebouwd. Nu heb ik er weer zin in!
Wat je nu ziet, is dik vier jaar oud spuitwerk. De eens witte Humbrol-laag is nu "theebruin" geworden. Die wil ik overspuiten met een verf die niet vergeelt en bovendien de onderlaag niet aantast. Anders moet ik 'm eerst helemaal kaal maken... Ik denk aan Tamiya acryl uit de bekende glazen potjes. Verder heeft de buik een laag Alclad die weinig met gepolijst aluminium te maken heeft. Ook opnieuw. De vleugels moeten nog lichtgrijs met corogard worden gespoten nadat ik de motoren er netjes onder heb gebrouwd. Aardig wat te doen dus...
Dan moeten de decals erop. Dat wordt dit setje van Cloudmaster dat een jaar of tien geleden te koop was:
Daarna het onderstel en de hele kleppenwinkel, deze zaken gaan het meeste tijd kosten.
Misschien denk je: Wat is dit nu weer voor kist? Deze jumbo is in het voorjaar van 1971 afgeleverd aan KLM in het schema uit die tijd met wit dak en lichtblauwe/donkerblauwe cheatline. KLM onderhield in de jaren zestig en zeventig nauwe samenwerkingsbanden met het Venezolaanse VIASA. Onder andere een DC-8 en deze Boeing 747 PH-BUG hadden tijdelijk een dubbel schema: links KLM; rechts VIASA.
Het decalsetje van Cloudmaster heeft alles wat je nodig hebt, maar is niet helemaal je-van-het. Het is voor de Airfix 747. Die is ruim een centimeter korter dan de Revell en op heel veel punten slechter. Voor Revell moeten de cheatlines dus langer zijn. Ik zal ze moeten spuiten of uit een tweede setje verknippen (heb ik als reserve liggen!).
Je ziet dat ik alle raampjes heb dichtgeplamuurd. De een vindt dat een zonde; de ander doet dat altijd. Ik zie het bij deze kist als noodzaak omdat ze te onregelmatig en te groot zijn. Het Revell-cockpitvenster klopt ook helemaal niet, dus ook daar zit de bemanning nu in het donker... (Alleen als de raampjes mooi zijn, laat ik ze open.) Ik kan dus zonder meer de raampjes van het decal gebruiken, maar ik weet nog niet zeker of ik dit doe. Kritisch, kritisch, maar ook hiervoor heb ik mooiere 747 raampjes op decal liggen.
Wat een beetje raar is, is dat de vlakken die op het decal rood moeten zijn, voor het gemak VIASA-oranje zijn gelaten. Dat scheelt een drukgang en dus kosten, maar ja: een oranje-wit-blauwe Nederlandse vlag en deuren met oranje noodopschriften... De vlaggen van de Antillen en Suriname schitteren ook door afwezigheid. Zelf aanpassen dus.
Tegenwoordig kun je zoiets veel beter zelf printen, maar in 1997 was nog vrijwel niemand daarmee bezig. De jumbo in dit schema wilde ik perse bouwen en het setje lag toen bij de LHS voor het grijpen. Bovendien is de kwaliteit van de decals goed; het is echte druk en geen laserprint.
Dit zal geen "snelbouwproject" worden, maar het begin is er alvast.
Groeten,
Frank