Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo allemaal!

Mensen die mijn A380 topic volgen, hebben gelezen dat ik "binnenkort" een nieuw project zou lanceren: Boeing 747-200B in het hybride schema van KLM/VIASA.

Van de Airbus A380 kun je in de loop van de week meer lezen en ik ben ook weer een klein stukje verder met de afronding van mijn Transavia 707-120B (voor wie dat nog weet...).

Het "casco" van mijn 747 in spe heb ik al vierenhalf jaar zo op de kast liggen:

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dat deze kist wordt afgebouwd met kleppen uit e.d. alsof ie landend binnenkomt. Dit gaat een hele klus worden. Ik was er aan begonnen in 2002 met het idee het model te showen op de toenmalige IPMS Nationals, maar hij was niet op tijd af en ik heb daarna alleen maar andere kisten gebouwd. Nu heb ik er weer zin in!

Wat je nu ziet, is dik vier jaar oud spuitwerk. De eens witte Humbrol-laag is nu "theebruin" geworden. Die wil ik overspuiten met een verf die niet vergeelt en bovendien de onderlaag niet aantast. Anders moet ik 'm eerst helemaal kaal maken... Ik denk aan Tamiya acryl uit de bekende glazen potjes. Verder heeft de buik een laag Alclad die weinig met gepolijst aluminium te maken heeft. Ook opnieuw. De vleugels moeten nog lichtgrijs met corogard worden gespoten nadat ik de motoren er netjes onder heb gebrouwd. Aardig wat te doen dus... :roll:

Dan moeten de decals erop. Dat wordt dit setje van Cloudmaster dat een jaar of tien geleden te koop was:

Afbeelding

Daarna het onderstel en de hele kleppenwinkel, deze zaken gaan het meeste tijd kosten.

Misschien denk je: Wat is dit nu weer voor kist? Deze jumbo is in het voorjaar van 1971 afgeleverd aan KLM in het schema uit die tijd met wit dak en lichtblauwe/donkerblauwe cheatline. KLM onderhield in de jaren zestig en zeventig nauwe samenwerkingsbanden met het Venezolaanse VIASA. Onder andere een DC-8 en deze Boeing 747 PH-BUG hadden tijdelijk een dubbel schema: links KLM; rechts VIASA.

Het decalsetje van Cloudmaster heeft alles wat je nodig hebt, maar is niet helemaal je-van-het. Het is voor de Airfix 747. Die is ruim een centimeter korter dan de Revell en op heel veel punten slechter. Voor Revell moeten de cheatlines dus langer zijn. Ik zal ze moeten spuiten of uit een tweede setje verknippen (heb ik als reserve liggen!).

Je ziet dat ik alle raampjes heb dichtgeplamuurd. De een vindt dat een zonde; de ander doet dat altijd. Ik zie het bij deze kist als noodzaak omdat ze te onregelmatig en te groot zijn. Het Revell-cockpitvenster klopt ook helemaal niet, dus ook daar zit de bemanning nu in het donker... (Alleen als de raampjes mooi zijn, laat ik ze open.) Ik kan dus zonder meer de raampjes van het decal gebruiken, maar ik weet nog niet zeker of ik dit doe. Kritisch, kritisch, maar ook hiervoor heb ik mooiere 747 raampjes op decal liggen.

Wat een beetje raar is, is dat de vlakken die op het decal rood moeten zijn, voor het gemak VIASA-oranje zijn gelaten. Dat scheelt een drukgang en dus kosten, maar ja: een oranje-wit-blauwe Nederlandse vlag en deuren met oranje noodopschriften... De vlaggen van de Antillen en Suriname schitteren ook door afwezigheid. Zelf aanpassen dus.

Tegenwoordig kun je zoiets veel beter zelf printen, maar in 1997 was nog vrijwel niemand daarmee bezig. De jumbo in dit schema wilde ik perse bouwen en het setje lag toen bij de LHS voor het grijpen. Bovendien is de kwaliteit van de decals goed; het is echte druk en geen laserprint.

Dit zal geen "snelbouwproject" worden, maar het begin is er alvast.


Groeten,

Frank


Laatst bijgewerkt door DutchAirlines op di 31 jul, 2007 19:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Leuk dat het 2 schema's zijn op 1 vliegtuig. Een boeing 747 is altijd leuk.
Ik ben benieuwd naar de volgende update.

Veel succes ermee!

Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Hey Frank! Leuk hoor, ik ben benieuwd. Heb deze als projectje ook nog liggen, maar ik wil eigenlijk de eerste witte KLM-er maken. Ik hoef die Viasa decals niet. Als jij van jouw reserve-sheet de titels en het KLM logo op de staart niet gebruikt, kunnen wij die dan ruilen tegen iets anders ofzo? De cheatline maak ik zelf wel; ik heb het toch al niet zo op die cheatline-decals en zoals je zegt, ze zijn toch te kort. Maak er wat moois van (kan ik lekker bij jou de kunst afkijken) :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Aah, je aangekondigde kit. Het lijkt me een hels karwei met wat je allemaal van plan bent. Dat houdt me er niet van je veel succes ermee te wensen.

Groet,

Ingmar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2007 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Hallo DutchAirlines,

Ik ben weer terug van poosje weggeweest van dit Forum. Was ik maar een octopus.

Mooi project...en...deze kist heb ik als kind ECHT :shock: gezien toen ik nog op Curacao woonde (ik moet een jaar of 8 zijn geweest). Ja, ik weet het, ik ben al heel oud... ik behoor nog tot de gelukkigen die op het randje af leuke kisten heeft gezien: oude 747's; DC8'en, lange korte, DC9's in alle smaken en lengtes, Boeing 707's; 720's; Lockheed Electra's (in gezeten in het binnenland van...Colombia..brrrrr....) Vickers Viscount; Lockheed Electra (ja!!) en Curtis C-46.

Als ie was geland zag je KLM en na de back track zag je Viasa.... .

Als je wilt kan ik kijken of nog van die Antillenvlaggetjes voor je heb in 1/125 (1/144 is te klein denk ik). De oude Surinaamse heb ik helaas niet.

Keep up the good work!

Bernard

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2007 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Na het Airbus-geweld heb ik meer tijd aan dit project verder te werken.

Op dit moment kan ik nog geen nieuwe foto's laten zien, want ik zit achter de laptop van m'n vriendin. (Op deze computer heb ik geen foto's opgeslagen.) Wel heb ik nog een beetje verder aan het model gewerkt.

Ik heb een week geleden de bovenkant opnieuw wit gespoten met DupliColor autolak uit de spuitbus (Rallye-wit). Daarvoor heb ik eerst een nieuwe laag HEMA grondverf (ook spuitbus) over de bestaande laag Humbrol heen gespoten. Dat kan prima, maar direct de autolak over Humbrol zou misgaan; het vreet door de enamel verf heen! (Ervaringen uit het verleden... :roll: )

In een eerdere posting schreef ik dat ik acrylverf over het wit heen wilde spuiten. Dan hoefde ik de Humbrol-laag niet eerst opnieuw over te gronden. Maar het is mij in mijn redelijk lange modelbouwcarriere nog niet gelukt met acryl (Tamiya-potje in dit geval) een fatsoenlijke laag wit te spuiten. Zelf in meerdere dunne lagen kreeg ik overal zakkers en druppels en het dekte voor geen meter! :evil: Dan maar weer afwassen en de autospuitbus tevoorschijn halen. Heeft ook nadelen, maar je kunt er op grote opervlakken een mooie laag mee krijgen. En: deze lak is witter en goedkoper dan die van Tamiya.

De onderkant heb ik daarna in een basislaag zilververf gespoten (wel uit prijzig Tamiya busje...). Daaroverheen ga ik morgen met de bekende metalizers een multi-panel effect airbrushen.

Er is dus in vergelijking met de bovenstaande foto's nog niet veel veranderd, behalve dat de nieuwe verflagen mooier zijn. Morgen hoop ik meer foto's te kunne plaatsten.


Grtz.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2007 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 mei, 2006 13:53 pm
Berichten: 1474
Woonplaats: Regio Mechelen, stad in volle vaart
Wil bij jouw tamiya acryll niet lukken? Ik heb gisteren mijn Boeing gespoten met Acryll wit matt, en dat ging prima. Mits een goede mengverhouding moet dit wel lukken denk ik. Het kan natuurlijk ook aan je airbrush liggen?
Maar spijtiggenoeg zijn die tamiya potjes wel vlug leeg :roll:

Dirk

_________________
Huidig Project:

BMW 635 csi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2007 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Met matte (Tamiya) acryl kun je over het algemeen een mooiere laag verf op je model krijgen en het dekt ook beter dan met glanzend, maar ik heb glanzend wit (X-2) genomen. Niet te dun vermengd, grote acryl-spuitkop genomen (Aztek 4709 spuit), maar het resultaat leek nergens naar. Ik ga me nog eens verdiepen in acryl via het airbrushforum; voorlopig hou ik het bij Humbrol of Xtra-Colour enamels voor de kleurtjes en autolak voor het wit.

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2007 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Terwijl de voorbereidingen van de verdere verfwerkzaamheden in volle gang zijn, wil ik jullie trakteren op een aantal mooie en goed bruikbare plaatjes die ik op het net heb gevonden! :wink:

De eerste komt van airliners.net, en is van de Boeing 747 PH-BUG aan de aviobrug op Schiphol. Als je goed naar de neuspunt kijkt, zie je de deling tussen de cheatline van KLM en VIASA.

Het tweede plaatje kostte wat meer moeite om te vinden, maar daar zie je de andere kant van hetzelfde toestel in de hangaar op Schiphol. (Bron: airtimes.com)

Afbeelding

Afbeelding

Wat opvalt, is dat de onderkant nogal glimmend gepolijst aluminium was. Dit effect kun je redelijk nabootsen door Alclad2 "Polished Aluminium" over een laag glimmend zwarte acrylaatlak (autolak) te airbrushen. Naar mijn ervaringen hiermee is het effect mooi, maar veel te donker. Ik ga werken met lichtere tinten. Dan wordt het eindresultaat wat minder "spiegelend", maar naar mijn smaak realistischer. (En ik hoef die glimmend zwarte laag niet eerst te spuiten en te poetsen.)

Verder kwam ik een mooie kiek van de motoren tegen (airliners.net):

Afbeelding

Dit is ook weer een verhaal apart... (heb je even??) Ook hier zie je verschillende tinten in het aluminium. Die ga pogen na te bootsen. Maar... rond de intake zie je allemaal kleine luikjes. De eerste 747s (-100s en -200s) hadden deze "intake doors". Ze klapten open tijdens de start om meer lucht in de motor te jagen voor een extra vermogen. Door modificaties aan de motoren werd dit type cowling al snel overbodig en zijn ze vervangen door exemplaren zonder deurtjes. In het Aviodrome staat nog zo'n ring met luikjes afkomstig van een KLM toestel. Het is bijna ondoenlijk op deze schaal die luikjes te schilderen. En omdat ze er in het echt toch maar kort hebben opgezeten, ga ik ze ook niet maken. :P

De laatste foto is van een andere KLM 747, de PH BUE. Hier zie je prachtig de uitgeschoven kleppen tijdens de final approach. Zo moet mijn kist ook gaan worden! :roll:

Afbeelding


Tot later!

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2007 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Smaaaakelijke foto's Frank...smaaakelijk...ik zou zeggen.. uit de tijd dat naar vliegtuigen kijken nog leuk was (zonder al die paranoide maatregelen van tegenwoordig).

Wat die vierkante intakjes betreft: de standaard motoren bij de Revell bouwdoos HEEFT deze intakes in de plastic huid ingegraveerd. Nadeel van deze motoren is wel dat de cowling te kort is. Ik heb van Ton de tip gehad om deze met een strookje (rondom) electrapijp te verlengen. Ik heb dat uitgeprobeerd en het ging prima. Maar ik had omgekeerde wensen om zo te zeggen en heb die "intake ducts" verwijderd.

Succes met jouw model en ik benieuwd naar jouw metallizer arbeid.
Ik ben zeer huiverig met metallizers...brrrr...gewoon humbrolletje..

Groet,

Bernard

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement