Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
hey hallo,

mijn project ''airbus a340 wiener philharmoniker'' is klaar, dus ga ik hiermee beginnen. het is al een oude bouwdoos dus kijken of de decals het ook nog goed doen.

het is een boeing 747-200 KLM 1:144 van revell.
ik wilde al zo lang er eentje in elkaar zetten maar ik kon er nergens een vinden. een vriend van mij heeft er eentje bij kringloopcenter gekocht voor een superlage prijs van: €1,-
ik heb hem bij de LHS shop gekocht voor €19,95 + €7,- verzendkosten :(

ach, nu heb ik er toch eentje en ik kan niet wachten om ermee te beginnen.

hij is 48cm lang en 42,2cm breed.

ik kan 4 versies kiezen.
met landingsgestel
zonder landingsgestel
met landingsgestel op standaard
zonder landingsgestel op standaard

ik zat te denken om hem met landingsgestel te maken zonderstandaard?

ik ben blij dat het een -200 serie is, want de -400 serie zie je al zo vaak.

en nu de foto's van de bouwdoos + inhoud:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
kreeg ik erbij... :P
Afbeelding

ik vind het een van de mooiste airliners. vooral van KLM.
vanmiddag begin ik ermee.

greetz, mark


Laatst bijgewerkt door markjobse op do 24 mei, 2007 17:56 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik heb deze een tijd geleden ook gebouwd en de decals zijn verschrikkelijk. Ik raad je aan om of een nieuw decalvel te kopen of in ieder geval de blauw-witte cheatlines zelf te schilderen/spuiten. De uitgestanste raampjes in de decals vallen niet samen met de raampjes in de romp, iets waar veel oude kits last van hebben. Dus snij de teksten als 'Mississippi' en de Royal Dutch Airlines netjes uit de decals en plak die er later op. Dan moet het wel te doen zijn.

Nog een mogelijkheid is alle raampjes dichtplamuren en een zwarte streep zetten. Als je hier de decals over doet heb je strakke raampjes- weliswaar niet doorzichtig.

De kit zelf is wel aardig, het landingsgestel en pasvorm zijn redelijk. Maar je moet wel de kleine bobbel achter de bult weghalen want die zit alleen bij de -100.


PS, ik had de mijne uit de Blokker, daar lagen ze een paar jaar terug voor 7 euro. De LHS vraagt vaak aardig hoge prijzen voor kits die je ook gewoon uit de Blokker kunt halen. Maar ja, niet alles weet je van tevoren..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
... een moeilijk vliegtuig dus?

heb je trouwens nog foto's van je boeing 747-200 KLM?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
markjobse schreef:
... een moeilijk vliegtuig dus?

heb je trouwens nog foto's van je boeing 747-200 KLM?

Nee helaas, ik kan alleen de vleugels nog fotograferen als je wilt :oops: Ik heb hem laatst weggegooid, zonde maar het model was niet om aan te zien en nam behoorlijk wat ruimte in. Tja, dan moet je keuzes maken.

Het is niet de meest eenvoudige kit die er is, en dan bedoel ik het kleurenschema. Het vliegtuig zelf zet je zonder al te grote problemen in elkaar, hooguit hier en daar wat plamuur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
was het ook moeilijk om de onderkant van de romp te spuiten?
zo glimmend kan je het toch nooit krijgen? bij de constellation spuitte ik eerst zilver 90, en daarna kleurloos glanzend 1. zo mooi was het niet als op foto's.

PS. moet ik eerst de vleugels erop doen en dan spuiten, of eerst spuiten en dan de vleugels?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je zou Humbrol metalizer kunnen gebruiken. Dit is metaalverf dat tijdens het aanbrengen vrij dof is, maar als je het even opwrijft met een katoenen lap ofzo dan gaat het heel diep glanzen. Zelf nog nooit gebruikt maar ik heb foto's gezien en daar ziet het er erg goed uit. Je zou misschien ook alclad kunnen gebruiken maar dat zou ik pas doen als je echt goed met de airbrush overweg kunt. Dat moet namelijk heel strak zijn omdat je ieder oneffenheidje erin ziet.

En doe maar eerst de vleugels en dan spuiten, dan kun je gelijk de vleugels meespuiten want die moeten dacht ik ook ijzer/aluminiumkleur. En er zullen wel wat kiertjes tussen de vleugels en romp tevoorschijn komen ben ik bang.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
dan ga ik dat proberen aan te schaffen.
en die kieren, ja, die kan ik dichtmaken met plamuur, toch?

o ja, hier een plaatje van alclad. glimt wel heel erg.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door markjobse op di 01 mei, 2007 12:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Ha. de 747-200 van Revell! Vroeger (eind jaren tachtig) heb ik er ook een gebouwd. Het model stamt uit 1974 en is in die jaren ook als KLM uitgegeven. De laatste uitgave is de heruitgave uit 1983.

Het is zoals gezegd zeker geen gemakkelijke kit. Ik heb er nu al geruime tijd verschillende in aanbouw liggen en vanwege allerlei andere projecten tussendoor ben ik er steeds maar niet mee verder gegaan. Wordt weer eens tijd!

Een van de eerste dingen die bij deze kit opvallen, is dat de foto op de voorkant van de doos een jumbojet met andere motoren laat zien dan je in de doos hebt zitten. Op zich is dit niet fout; KLM heeft beide versies gehad. De decals zijn voor de versie in de doos goed; De PH-BUA 'Mississippi' was de eerste 747 die aan de KLM werd geleverd. (1971)

De opmerkingen van TheFlyingDutchman over de decals kloppen. Bovendien zijn de titels in de witte band in zwart gedrukt en dit hoort donkerblauw te zijn.

De opmerking over de satcom bult is niet waar: ook de eerste -200s hadden deze; alleen: KLM heeft rond 1980 hun 747-200B kisten laten verbouwen. Toen ging de satcombult eraf en werd het bovendek aangepakt. KLM wilde meer stoelen ipv een lounge. Als je naar oude KLM 747s kijkt; zie je dat ze drie raampjes in het bovendek hebben en de satcombult (PH-BUA t/m/ -BUG) Na 1979 hebben ze tien ipv drie raampjes en is de satcombult weg. Ook hebben de motoren dan andere pylons, maar vergeet dat maar. Je kunt gewoon deze motoren gebruiken.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Mark,

Het bouwen valt inderdaad in de grote lijn wel mee. Ik heb het altijd wel lastig gevonden de hoofwielbak er goed in te krijgen zoals op de tekening staat. Ik heb bij de drie kisten die bij mij nu op de plank liggen eerst de bak precies dormdden gezaagd en de twee stukken er per romphelft ingelijmd. Dat gaat een stuk gemakkeljker! :)

Vleugels er eerst aanlijmen en mtet de romp samen plamuren en schuren; anders heb je onoverkomelijke naden.

Zelf vind ik het het mooist de dikke paneellijnen gewoon weg te schuren. Te grof en ze lopen nogal lelijk in elkaar door.. Zeker de "klinknagels" rond de staart. Die kunnen echt niet!

De motoronderdelen passen wel erg slecht; daar moet je flink op plamuren.

En als je zo'n glimmende onderkant wilt: probeer eens Testor's Metallizer Aluminium. Het beste is indat geval het gedeelte wat je metaalkleur wilt hebben spiegelglad te schuren en het spulletje dan in hele dunne laagjes onder lage druk op je model te spuiten. Op het kale plastic! Kwartier laten drogen. Oppoetsen met een zacht doekje en je weet niet wat je ziet! Je moet er wel een sealer overheen spuiten (ook van Testor) anders blijft het een klein beetje afgeven. Dan gaat-ie wel minder glimmen, maar het effect blijft nog steeds mooi!

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2007 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
bedankt voor de informatie allemaal!

ik denk toch dat ik humbrol metalizer gebruik :wink:

en over die onderdelen die niet passen: het is een oude kit. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement