Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 apr, 2007 20:51 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
Hallo beste brouwers,

Het is de eerste keer dat ik op dit forum kom dus zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Richard Baksteen ben woonachtig in Eindhoven en ben 56 jaar.
Heb in het verleden ook al vliegtuigen, auto’s en schepen gebouwd maar allemaal in plastic. Ben ook een poos bezig geweest met modelspoor maar door ruimtegebrek en gebrek aan financiën ben ik daar mee gestopt.
Omdat ik werken met hout prettig vind en altijd vol bewondering naar modelschepen staat te kijken heb ik een aantal maanden geleden het model San Francisco II van Artesania Latina met gereedschapset aangeschaft.

Het hout voor de spanten en dekken was al uitgefreesd, waarschijnlijk met een laser, en de loze of valse kiel en de verschansingen lagen los bij, allemaal al voorgesneden dus je hoeft er in principe niets meer aan te wijzigen, bovendien was al het klein materiaal mooi verpakt in dozen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eerste probleem was dat de kiel niet recht was en voordat ik er achter kwam dat dit een eerste vereiste is wil je dat de spanten ook in één lijn komen te staan had ik de voetjes voor de masten al op de kiel gelijmd. Uiteindelijk heb ik de kiel een aantal uren in het water gelegd (waardoor de voetjes van de masten ook weer los kwamen) en dan tussen twee rechte planken geklemd en dit in zijn geheel een aantal dagen laten drogen.

Vervolgens heb ik de spanten met het vooronderdek op de kiel geplaatst en vastgelijmd, uiteraard na controle of alle spanten links en rechts even ver stonden en het vooronderdek ook horizontaal staat.

Afbeelding
Daarna de dekken, de schotten en de spiegel beplankt volgens de gebruiksaanwijzing (de naden op het dek zijn met potlood nagebootst).

Afbeelding

Nadat ik de spanten afgerond had zodat zij een perfecte kromme lijn vormen heb ik de verschansingen geplaatst. Toen dat gedroogd was kwam ik erachter dat de schietgaten niet overal even ver boven het dek stonden. Na een kwartier meten en kijken bleek ook dat de romp scheef was getrokken, vraag me niet waarom maar het feit lag er.
Vervolgens de verschansingen weer losgetrokken (weken in water kon niet meer want dan zou alles loskomen) waarna de romp weer recht was. Eerst moest ik er dus voor zorgen dat de schietgaten overal even ver boven het dek kwamen te staan, dit heb ik gerealiseerd door het plaatsen van een latje (of latjes) op de plaats waar de verschansing op het spant rust. Door nu de verschansing in drie delen!! per kant te snijden en de delen 1 voor 1 weer op de spanten te lijmen bleef de romp nu wel recht. Ra, ra, politiepet.

Afbeelding

Nu ben ik aan de beplanking begonnen. Mijn eerste latje van 2 mm dik had ik 1 dag in het water laten liggen en toen ik het latje ter hoogte van het dek op de romp wilde spijkeren brak het. Ik moest dus een manier vinden om het latje zo zacht te krijgen dat het niet breekt en zo kwam ik dus op brouwers.nl waar ik een schat aan informatie kan vinden over houten scheepsmodellen maar hoe ik mijn latjes zo zacht krijg heb ik niet kunnen vinden maar Ptér (Peter) is met een artikel bezig waarin hij uit gaat leggen hoe hij de beplanking van zijn schip, de San Juan Nepomuceno, uit voert dus is het nog even wachten op zijn verslag.

Ik begrijp uit verschillende artikelen op brouwers.nl dat je met de beplanking het best vanaf de kiel kan beginnen terwijl de Bouw Beschrijving en het boek “Historische Modellschiffe aus Baukästen” van Peter Holz, zeggen dat ik aan de onderkant van de verschansing en zo naar de kiel toe moet werken en daarna pas de werkelijke kiel moet plaatsen.
Ander probleem is ook dat ik volgens de BB de planken aan de kromming van het dek aan moet passen terwijl er in al genoemd boek staat dat je de latten volgens hun natuurlijke kromming vast moet lijmen en dan eventueel overlappende stukken van het vorige latje af moet halen. Als ik het latje volgens zijn natuurlijke kromming ter hoogte van het dek vastspijker loopt hij bijna recht en dat is niet volgens de BB en trouwens ook niet volgens afbeeldingen die ik van originele schepen zie.
Goede raad is welkom!

Tot zover mijn eerste bericht op het forum. Ik hoop in de toekomst een constructieve bijdrage te kunnen leveren.

_________________
Beginnend brouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Hallo Richard of "bakkie".Het is maar net welke naam je prefeert.

Hartelijk welkom bij ons op het forum,als eerste.
Is dit je eerste houten project?,zo ja,dan heb je wel lef,want het is niet zomaar de eerste de beste kit om mee te beginnen,althans het is geen beginnerskit.

Ikzelf bouw al heel lang in plastic modelbouw,en ook ik ben inmiddels overstag gegaan om ook aan deze bijzondere en toch wel moeilijkere tak van modelbouw te beginnen.Hoewel ik op dit moment nog geen houten schip heb gebouwd.Ik heb nog enkele prachtige kunststofprojecten iggen,waarna ik er ook aan ga geloven :P .

Je hebt het getroffen,op ons forum zitten wel enkele ervaren scheepsbouwers in hout,die je gegarandeert ermee gaan helpen :wink: .

Op dit moment kan ik je nog niet zoveel raadgevingen geven,louter omdat ik nog in mijn kinderschoenen ermee sta.Maar ben gerust hulp is onderweg.

Ik hoop dat we veel van je mogen lezen,en natuurlijk ook mooie foto`s mogen zien...en veel plezier ermee.Ik sta voorlopig nog midden in het project "Hermann Marwede".....

Ron(homeghost).

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 apr, 2007 20:51 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
Beste Ron,
Dank voor je woorden van welkom.

Het is inderdaad mijn eerste houten kit en ik was er al bang voor dat het geen beginnerskit was.
Maar ja, de techniek moet ik toch in de vingers krijgen wil ik het geheel tot een goed einde brengen. En het hoeft niet volgende maand af te zijn toch?

homeghost schreef:
Hallo Richard of "bakkie".Het is maar net welke naam je prefeert.

Hartelijk welkom bij ons op het forum,als eerste.
Is dit je eerste houten project?,zo ja,dan heb je wel lef,want het is niet zomaar de eerste de beste kit om mee te beginnen,althans het is geen beginnerskit.

Ikzelf bouw al heel lang in plastic modelbouw,en ook ik ben inmiddels overstag gegaan om ook aan deze bijzondere en toch wel moeilijkere tak van modelbouw te beginnen.Hoewel ik op dit moment nog geen houten schip heb gebouwd.Ik heb nog enkele prachtige kunststofprojecten iggen,waarna ik er ook aan ga geloven :P .

Je hebt het getroffen,op ons forum zitten wel enkele ervaren scheepsbouwers in hout,die je gegarandeert ermee gaan helpen :wink: .

Op dit moment kan ik je nog niet zoveel raadgevingen geven,louter omdat ik nog in mijn kinderschoenen ermee sta.Maar ben gerust hulp is onderweg.

Ik hoop dat we veel van je mogen lezen,en natuurlijk ook mooie foto`s mogen zien...en veel plezier ermee.Ik sta voorlopig nog midden in het project "Hermann Marwede".....

Ron(homeghost).

_________________
Beginnend brouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Dag Bakkie!!!

Welkom op het gezelligste modelbouwforum van NL. Ik zie meteen dat je behoorlijk van leer getrokken bent met een juweel van een scheepje.

Pter die een bepaalde voorliefde heeft voor spaanse schepen.... :roll:

Ten eerste wil ik je een aantal complimenten geven. Je bent kritisch op jezelf en dat is zeer goed. Je verbeterd jezelf en creatief om een valse kiel weer recht te krijgen. Je bestudeerd literatuur over houtbouw schepen!!
Keurig!!!! :brouw:

Nu lees ik je probleem betreft het buigen van huidplankjes. Wanneer dit met warm water niet lukt, gooi er dan een scheut ammoniak bij. Let wel op, dit spul is moordend voor je luchtwegen, dus in een geventileerde ruimte a.u.b. toepassen......zo houdt je de overige leden in het huis ook tevreden!! :lol:

De ammoniak zorgt ervoor dat de cellen in het hout soepel worden dit proces duurt ongeveer een 30 tot 40 minuten afhankelijk van de dikte en type hout.

Let op: Iets wat Beagle me altijd verteld, dit werkt alleen met hout welke geen loog bevatten. Eikenhout bevat wel loog en dit hout wordt meteen zwart!

Het hout wat vaak in de kits van Artesania Latina zitten om je romp mee te beplanken is walnoot. Dit kun je gewoon met ammoniak behandelen.

Ik zal snel een update gaan doen voor mijn San Juan, waarbij ik al een redelijke buiging heb moeten maken bij de boeg.

Oja, nog een tip. Hout buigt 1 kant vaak soepeler op, dit is de kant waarbij de nerf de buigrichting volgt. Buig ook die kant op en je zult zien dat het hout wel een 90graden gebogen kan worden met behulp van warm water en ammoniak! :wink:

Succes en vragen staat vrij!!! :)

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
welkom op het forum.
Er staan hier overal verschillende tips hoor. Je moet maar eens wat grasduien in de bouwbeschrijvingen van Ptér en Corne om er twee met name te noemen. verder zijn er natuurlijk ook nog ander houtbouwers Ook hun topic's met hun wederwaardigheden met hout staan vol met tips. Dus op een rustige avond, ipv eens lijm te snuiven en/of amoniak eens rustig doorlezen.

Zijn er vragen of weet je iets niet goed? Eerst vragen, liefst met een foto- dat maakt het eenvoudiger ? Dan pas doen !!!! dat kan enkle frustraties vermijden.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 apr, 2007 20:51 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
Beste Peter,

Dank voor je reactie.
Ga morgen meteen ammoniak kopen om het uit te proberen.

Dat juweeltje heb ik gekocht omdat ik het ook een mooi schip vond maar Ron vertelde mij al dat het beslist geen beginnerskit is, dus ik ben al hartstikke blij dat er op dit forum ervaren brouwers zitten die beginners als ik met raad en daad bij kunnen staan.
Ik laat me in ieder geval niet van de brouw brengen als het even niet lukt.

Groetjes,
Richard
Ptèr schreef:
Dag Bakkie!!!

Welkom op het gezelligste modelbouwforum van NL. Ik zie meteen dat je behoorlijk van leer getrokken bent met een juweel van een scheepje.

Pter die een bepaalde voorliefde heeft voor spaanse schepen.... :roll:

Ten eerste wil ik je een aantal complimenten geven. Je bent kritisch op jezelf en dat is zeer goed. Je verbeterd jezelf en creatief om een valse kiel weer recht te krijgen. Je bestudeerd literatuur over houtbouw schepen!!
Keurig!!!! :brouw:

Nu lees ik je probleem betreft het buigen van huidplankjes. Wanneer dit met warm water niet lukt, gooi er dan een scheut ammoniak bij. Let wel op, dit spul is moordend voor je luchtwegen, dus in een geventileerde ruimte a.u.b. toepassen......zo houdt je de overige leden in het huis ook tevreden!! :lol:

De ammoniak zorgt ervoor dat de cellen in het hout soepel worden dit proces duurt ongeveer een 30 tot 40 minuten afhankelijk van de dikte en type hout.

Let op: Iets wat Beagle me altijd verteld, dit werkt alleen met hout welke geen loog bevatten. Eikenhout bevat wel loog en dit hout wordt meteen zwart!

Het hout wat vaak in de kits van Artesania Latina zitten om je romp mee te beplanken is walnoot. Dit kun je gewoon met ammoniak behandelen.

Ik zal snel een update gaan doen voor mijn San Juan, waarbij ik al een redelijke buiging heb moeten maken bij de boeg.

Oja, nog een tip. Hout buigt 1 kant vaak soepeler op, dit is de kant waarbij de nerf de buigrichting volgt. Buig ook die kant op en je zult zien dat het hout wel een 90graden gebogen kan worden met behulp van warm water en ammoniak! :wink:

Succes en vragen staat vrij!!! :)

gr.
Peter

_________________
Beginnend brouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Bakkie schreef:
Ik begrijp uit verschillende artikelen op brouwers.nl dat je met de beplanking het best vanaf de kiel kan beginnen terwijl de Bouw Beschrijving en het boek “Historische Modellschiffe aus Baukästen” van Peter Holz, zeggen dat ik aan de onderkant van de verschansing en zo naar de kiel toe moet werken en daarna pas de werkelijke kiel moet plaatsen.Goede raad is welkom!


Wil je zo getrouw mogelijk bouwen, ttz zoals ze vroeger schepen maakten en om ze ook het uitzicht te geven, zoals je nu nog ziet in musea en wil je een beetje als scheepsbouwer je niet laten kennen, dan begin je de beplanking vanaf de kiel tot aan het eerste berghout.
De reden waarom dat zo is, heeft te meken oa. met de zandstrook en met de omtrek van je spante. Dat stukje omtrek is ook niet overal even lang en zoals men vroeger al had vastgesteld kan je een plank die in een punt ergens in no-ware eindigd niet goed vastmaken. zo ook in modelbouw.
Maar het maken van de beplanking vanuit de kiel en het evenredig verdelen van de huidplanken is wel moeilijker en voor een beginner nogal moeilijk te vatten. Daarom dat de heren bouwkits-makers-verkopers je een ander methode aanraden, die eenvoudiger is, gemakkelijker is. Jij als koper moet toch de kit kunnen bouwen.
:wink: :lol: Het heeft geen zin om iets te verkopen dan de koper niet kan afmaken.
Wij ,ik vooral, promoot nogal het historische juiste en hecht daar nogal wat belang aan. Als je weet hoe ze het vroeger deden, is het gemakkelijk van het ook zo, welliswaar in het klein, na te bootsen. Onze modellen zijn tenslotte nabootsingen of replica's :wink:
Soms blijkt dat de oude werkwijzen van welleer zich ook goed passen in deze ultra-moderne wereld.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 apr, 2007 20:51 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
Beste beagle,

Dank voor je reactie.
Ik zal je raad komend weekend opvolgen.

PS. Weet je wanneer oud worden echt vervelend begint te worden? Als je vergeet dat je iets vergeten bent.

Groetjes,
Bakkie
beagle schreef:
welkom op het forum.
Er staan hier overal verschillende tips hoor. Je moet maar eens wat grasduien in de bouwbeschrijvingen van Ptér en Corne om er twee met name te noemen. verder zijn er natuurlijk ook nog ander houtbouwers Ook hun topic's met hun wederwaardigheden met hout staan vol met tips. Dus op een rustige avond, ipv eens lijm te snuiven en/of amoniak eens rustig doorlezen.

Zijn er vragen of weet je iets niet goed? Eerst vragen, liefst met een foto- dat maakt het eenvoudiger ? Dan pas doen !!!! dat kan enkle frustraties vermijden.

_________________
Beginnend brouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2007 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Hoi Bakkie :D

Welkom op het forum en veel succes met je mooie schip. Zelf ben ik geen houtbouwer, maar vind het machtig mooi om te volgen. Snap alleen niets van de uitleg van Beagle, Ptèr en de anderen; ik hoop dat jij er meer mee kan :wink:

Heel veel plezier en laat die foto's maar komen.

Groetjes
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Hoi Bakkie,

Van harte welkom! Een zeer mooi eerste project, dat ik met plezier zal volgen! Een geruststelling: er zijn meerdere mensen (op andere fora) die dit bootje als eerste project aanpakken en met succes afronden!

Veel plezier ermee,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement