Hallo beste brouwers,
Het is de eerste keer dat ik op dit forum kom dus zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Richard Baksteen ben woonachtig in Eindhoven en ben 56 jaar.
Heb in het verleden ook al vliegtuigen, auto’s en schepen gebouwd maar allemaal in plastic. Ben ook een poos bezig geweest met modelspoor maar door ruimtegebrek en gebrek aan financiën ben ik daar mee gestopt.
Omdat ik werken met hout prettig vind en altijd vol bewondering naar modelschepen staat te kijken heb ik een aantal maanden geleden het model San Francisco II van Artesania Latina met gereedschapset aangeschaft.
Het hout voor de spanten en dekken was al uitgefreesd, waarschijnlijk met een laser, en de loze of valse kiel en de verschansingen lagen los bij, allemaal al voorgesneden dus je hoeft er in principe niets meer aan te wijzigen, bovendien was al het klein materiaal mooi verpakt in dozen.
Eerste probleem was dat de kiel niet recht was en voordat ik er achter kwam dat dit een eerste vereiste is wil je dat de spanten ook in één lijn komen te staan had ik de voetjes voor de masten al op de kiel gelijmd. Uiteindelijk heb ik de kiel een aantal uren in het water gelegd (waardoor de voetjes van de masten ook weer los kwamen) en dan tussen twee rechte planken geklemd en dit in zijn geheel een aantal dagen laten drogen.
Vervolgens heb ik de spanten met het vooronderdek op de kiel geplaatst en vastgelijmd, uiteraard na controle of alle spanten links en rechts even ver stonden en het vooronderdek ook horizontaal staat.
Daarna de dekken, de schotten en de spiegel beplankt volgens de gebruiksaanwijzing (de naden op het dek zijn met potlood nagebootst).
Nadat ik de spanten afgerond had zodat zij een perfecte kromme lijn vormen heb ik de verschansingen geplaatst. Toen dat gedroogd was kwam ik erachter dat de schietgaten niet overal even ver boven het dek stonden. Na een kwartier meten en kijken bleek ook dat de romp scheef was getrokken, vraag me niet waarom maar het feit lag er.
Vervolgens de verschansingen weer losgetrokken (weken in water kon niet meer want dan zou alles loskomen) waarna de romp weer recht was. Eerst moest ik er dus voor zorgen dat de schietgaten overal even ver boven het dek kwamen te staan, dit heb ik gerealiseerd door het plaatsen van een latje (of latjes) op de plaats waar de verschansing op het spant rust. Door nu de verschansing in drie delen!! per kant te snijden en de delen 1 voor 1 weer op de spanten te lijmen bleef de romp nu wel recht. Ra, ra, politiepet.
Nu ben ik aan de beplanking begonnen. Mijn eerste latje van 2 mm dik had ik 1 dag in het water laten liggen en toen ik het latje ter hoogte van het dek op de romp wilde spijkeren brak het. Ik moest dus een manier vinden om het latje zo zacht te krijgen dat het niet breekt en zo kwam ik dus op brouwers.nl waar ik een schat aan informatie kan vinden over houten scheepsmodellen maar hoe ik mijn latjes zo zacht krijg heb ik niet kunnen vinden maar Ptér (Peter) is met een artikel bezig waarin hij uit gaat leggen hoe hij de beplanking van zijn schip, de San Juan Nepomuceno, uit voert dus is het nog even wachten op zijn verslag.
Ik begrijp uit verschillende artikelen op brouwers.nl dat je met de beplanking het best vanaf de kiel kan beginnen terwijl de Bouw Beschrijving en het boek “Historische Modellschiffe aus Baukästen” van Peter Holz, zeggen dat ik aan de onderkant van de verschansing en zo naar de kiel toe moet werken en daarna pas de werkelijke kiel moet plaatsen.
Ander probleem is ook dat ik volgens de BB de planken aan de kromming van het dek aan moet passen terwijl er in al genoemd boek staat dat je de latten volgens hun natuurlijke kromming vast moet lijmen en dan eventueel overlappende stukken van het vorige latje af moet halen. Als ik het latje volgens zijn natuurlijke kromming ter hoogte van het dek vastspijker loopt hij bijna recht en dat is niet volgens de BB en trouwens ook niet volgens afbeeldingen die ik van originele schepen zie.
Goede raad is welkom!
Tot zover mijn eerste bericht op het forum. Ik hoop in de toekomst een constructieve bijdrage te kunnen leveren.