Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2007 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Hoera, het eerste dubbele frame staat:

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week verder met het volgende frame! Zal dan ook wat foto's laten zien van de bouwwijze. Tekenen, zagen, plakken schuren....

Vrolijk pasen alvast!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Goed, zoals beloofd een wat meer gedetailleerd verhaal!
Het begint allemaal hiermee:
Afbeelding

Netjes uitknippen van de losse onderdelen, dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Als je dat voor alle delen gedaan hebt en ze netjes bij elkaar legt:

Afbeelding

Dit zijn dus de twee helften van het dubbele frame. Die plakken we op hout:

Afbeelding

En dat zaag je vervolgens uit met je mooie nieuwe electrische figuurzaag die je eronder ziet. Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Vervolgens plak je de boel aan elkaar:

Afbeelding

Omdat de twee frame-helften overlappen heb je telkerns een mooi oppervlak om te lijmen. Dat doen we allemaal netjes volgens het patroon wat op de pagina staat.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Erg gaaf Paul. Ik heb ook even de verslagen van de andere bouwers doorgenomen en het ziet er heel mooi uit.

Heb je dat hardhout gewoon gehaald bij de lokale bouwmarkt? Dat is best splinterig spul.
Heel gaaf project en je bent al goed op weg voor een Trial-run.

Wat voor zaag machine heb je als ik vragen mag en heb je er een plaatje van? Ik heb best aardige gezien van het merk Proxxon.

Succes,
Peter!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
He Peter,

Dankje! Is ook erg leuk om te doen, als je de tijd hebt uiteraard. Het hout komt inderdaad van de bouwmarkt, maar de splinterigheid valt reuze mee, je kunt er hele mooie kanten aan krijgen. Wel is de structuur een beetje grof naar mijn idee.

Het is een proxxon figuurzaag, dus de plaatjes zul je wel gezien hebben. Als je iets specifiek wilt zien, laat het maar horen, een foto is zo gemaakt. Het bevalt tot nu toe (een dagje klooien en een dagje hieraan werken) prima, alleen moet ik er natuurlijk nog wat vaardigheid in krijgen...

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mja, voor een trial voldoet het meer dan genoeg lijkt me....je had het zelfs met multiplex kunnen doen! :lol:

Ik heb hier in NL nog niet een leverancier gevonden die netjes van hout naar keuze strips kunt schaven voor je. Dat zou ideaal zijn.

Dus ook een Proxxon. Ik wilde zo'n ding gaan aanschaffen als ik inderdaad spanten moet gaan uitzagen. Vooralsnog met kitbouw is dit niet nodig. Bedankt voor de info en keep the updates comming!!!!!!!

Peter! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2007 16:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Gelukkig, ligt het niet aan mij dat ik er geen kon vinden! Voor een plankje kun je misschien nog wel terecht bij enkele lokale houthandels, maar latjes van 1x5 mm wordt wat lastig. Ik zal even kijken, maar ik denk dat die van mij uit Duitsland gaan komen..

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Section model drawings
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2007 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 apr, 2007 23:43 pm
Berichten: 1
Woonplaats: Munich and also Croatia
Hallo Paul,

I am new here in modelbrouwers and I hope it is ok, if I am allowed to write in english,
due to the fact that me "Holländisch" (I am german...sorry!) is not the best.

A very interesting site with a lot of detailed topics you have here and I am happy that I found this forum. :D

as I wrote already in modelshipworld.com you are making here a very clean and correct done "Trial-Run",
and you should change it to a real-final run, due to the fact that the final result will be very good!

If somebody is also interested in this Triton-section model,
everybody is invited to download the detailed drawings of the section model
(off course free of charge, costfree) on www.modelshipworld.com .

In moment we are preparing the drawings for the full-complete model of the HMS Triton
which will be available later on also for download.

Paul,
I am looking forward to see your Section growing
(and in some months also the complete model) :D

_________________
HAPPY MODELLING

Uwe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2007 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Paul,is het zo erg moeilijk om de spanten met een handfiguurzaag eruit te zagen?.Omdat ik,over enige tijd,dus dit soort klussen met de hand wil gaan doen,vind ik heerlijk.

Mits het ermee gaat natuurlijk...

Voor de rest,vind ik dit puik werk.Kan haast niet wachten...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2007 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Uwek schreef:
Hallo Paul,

I am new here in modelbrouwers and I hope it is ok, if I am allowed to write in english,
due to the fact that me "Holländisch" (I am german...sorry!) is not the best.

A very interesting site with a lot of detailed topics you have here and I am happy that I found this forum. :D

as I wrote already in modelshipworld.com you are making here a very clean and correct done "Trial-Run",
and you should change it to a real-final run, due to the fact that the final result will be very good!

If somebody is also interested in this Triton-section model,
everybody is invited to download the detailed drawings of the section model
(off course free of charge, costfree) on www.modelshipworld.com .

In moment we are preparing the drawings for the full-complete model of the HMS Triton
which will be available later on also for download.

Paul,
I am looking forward to see your Section growing
(and in some months also the complete model) :D


Hi Uwe,

You found me (and Peter/Ptèr/katsumoto)! A very warm welcome! No problem at all to write in English, there are more germans participating, mainly in the cars-forum I think. And of course there is the german version: http://www.standmodellbau.de/

One of the reasons this is a trial run, is because of my personal situation: I'm in between jobs as they say (or actually between one job, two job offers and application where I would really like to work). If I am accepted for the application, I will be moving to England. I am not too comfortable to stick several kilos/pounds of wood in my backpack when I go there. SO it's frustrating, but I/you will have to wait a little longer before the final run... But (hinting to Ptèr ;)) I'll most likely buy my wood from http://akrowood.de. Still thinking about which kind. Same place you ordered right?

Ron, waarschijnlijk zijn de spanten in je Sloup gewoon voorgesneden, zoals dit ongeveer:

Afbeelding

Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken! Wat voor mij de reden was om machinaal te gaan is dat ik zelf mijn zaag niet netjes verticaal hield. (Ik ben niet echt de meest getallenteerde handwerker, ik ben meer van het denkwerk.) Op zich geen probleem, wat ruimer zagen en dan schuren. Maar ja, Paul heeft dan wel alle tijd, maar hij is ook behoorlijk lui!
Ga in ieder gevall lekker door met je Hermann Marwede, wat je daar uitspookt allemaal volg ik met plezier!

Morgen hopelijk weer nieuwe plaatjes!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2007 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Jawel, een nieuw plaatje. Werkloos zijn heeft zo z'n voordelen ;)

Eentje maar:

Afbeelding

Wat valt er op?
-het tweede frame is ook klaar, nog 7 te gaan
-het tweede frame is smaller: 2x5mm ipv 2x7. Met het risico mijn vingers af te zegen heb ik van elk deel 2 mm afgehaald met mijn nieuwe speelgoed. Slecht een deel verprutst en ik heb nog tien vingers ;)
-De frames staan scheef ten opzichte van elkaar en de kiel. Het eerste frame is echt scheef, het tweede is een stuk beter. Mooi aandachtspuntje voor de volgende! Deze maar ietsje bijwerken

Oh, en Ron, ik heb dat je het niet erg vind dat er iets opstaat wat er neit op hoort. Het geheel is niet stabiel genoeg...

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement