Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2023 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Le Fleuron 1729 Gun deck

Hallo allemaal,
Welkom bij mijn “tussendoor” bouwproject van Plank On Frame (POF) Le Fleuron 1729 Gun deck. Ik bouw normaliter niet meerdere projecten tegelijkertijd. Ik heb de ruimte er niet voor en daarbij focus ik me graag op één project i.p.v. meerdere. In dit geval kan ik mooi wat uitprobeersels voor het WvH project tijdens de bouw van deze kleine kit uitproberen en combineer ik het nuttige met het aangename. Doordat het maar een klein project is, ben ik redelijk "snel" klaar en geeft het niet al te veel afleiding van mijn hoofdproject.

Meer dan 15 jaar geleden heb ik de monographie van Gerard Delacroix en Jean Boudroit Le Fleuron 1729 gekocht met het idee dit prachtige maar zeer moeilijke schip te bouwen als ik "groot genoeg" ben...De schepen uit deze periode van Louis XIV, XV en XVI vind ik fascinerend en ze zitten vol met gedetailleerd snijwerk met Barok elementen. Ooit zal ik dit schip bouwen zei ik tegen mijn vrouw.

photo 592952

Terwijl ik aan het worstelen ben met het spantenplan van het schip Wappen von Hamburg zag ze dat ik voornamelijk aan het bedenken en tekenen ben. Bij het zoeken naar kerstcadeautjes vond ze een kleine kit van Le Feuron. Het is maar een deeltje van het schip, maar ze wist zeker dat ze mij er een plezier mee zou doen en dus twijfelde ze geen moment en bestelde het. Ze heeft het goed voor me verborgen gehouden, want ik wist van niets. Ze wist dat ze mij hiermee erg blij zou maken en het ook een welkome afleiding zou betekenen naast het WvH project. Deze kerst had ze het onder de boom gelegd tussen de andere cadeautjes voor de kinderen. De hele tijd liep ze rond met glinsterende oogjes en ik vroeg me al wat ze in d’r schild voerde.

Het moment suprême…
Tja, bij het uitpakken van alle cadeautjes, kwam het moment dat ik mijn pakketje opende. Ik dacht eerst nog aan een groot boek voor in de boekenkast. Ik lees nogal graag en het was voor de hand liggend. Na het openen van het papier zat ik heel even zonder woorden……

photo 592951

De ogen van mijn vrouw glinsterden nog steeds en ik keek in een vol lachend gezicht. "En?" zei ze, "is het wat?"
Een bouwdoos van een stukje van Le Fleuron. Het schip dat voor mij nog onbereikbaar is. Ze zei dat ik er aan kan bouwen terwijl ik nog nadenk over de romp van het WvH en als het dan af is op mijn kantoor op mijn bureau kan staan. Ik vond dat een fantastisch idee. Ik ben een gelukkig mens, wat een fantastische vrouw heb ik en trots dat ik ben, dankbaar voor dit geweldige cadeau!

Copyrights en plagiaat
Een kleine kanttekening moet ik wel maken, heel waarschijnlijk is deze kit tot stand gekomen door plagiaat te plegen op de plannen van Le Fleuron uit de monography. Dat wil zeggen dat de maker van deze bouwdoos, zonder toestemming van de originele auteurs de tekeningen heeft gebruikt om deze te gebruiken bij commercieel gewin. Dit is niet alleen "not done", het is diefstal, verboden bij wet en daarmee ook strafbaar. Mijn vrouw wist dit natuurlijk allemaal niet en dacht mij een groot plezier te doen...

Op het eerste gezicht lijkt het verdacht veel op copy & paste van de oorspronkelijke tekeningen, alhoewel na wat meetwerk....
Na het opmeten, nakijken en vergelijken is deze kit geen letterlijke kopie van de tekeningen. Ik heb met name de binnenkant van de kit vergeleken met de tekeningen en daar heeft de kitmaker de keuze gemaakt om zijn of haar fantasie flink te gebruiken. Ook de afstanden tussen de spanten, maatvoering van de spanten en de spantvorm zijn anders. De geschutspoorten zitten niet op de juiste plek t.o.v. de tekeningen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wel zijn er elementen gebruikt die 1:1 uit de tekeningen komen. Denk hierbij aan het uiterlijk aan de buitenkant. Het uiterlijk van de kanonnen en affuiten, de tuigage etc. Toch zou dit ook bij andere schepen kunnen passen en niet alleen bij le Fleuron. Ook het kopieren van delen uit de tekeningen is in mijn ogen not done.
Uit respect naar de auteurs van de monography laat ik het verdere promoten van dit product achterwege en adviseer ik het om het niet te kopen! Om die reden heb ik ook getwijfeld om van deze kit een bouwverslag te maken, en terwijl ik dit schrijf twijfel ik nog steeds of ik er goed aan doe of niet. Lastig wat goed en fout is in deze...omdat ik weet dat er er volgers zijn die graag de bouwstappen bij een dergelijk project zouden willen zien. Ik zie de reacties wel tegemoet.

De bouwdoos concentreert zich alleen op het groen omrande deel van onderstaande foto.

photo 592950

Ik wil het verdere vergelijk met de monography en copyrights daarmee sluiten en me te richtten op de bouw van deze kit. Nogmaals raad ik aan het niet te kopen en ik zal het persoonlijk zelf ook niet gekocht hebben, hoe groot fan ik ook van het schip ben. Het respect naar de mensen die heel veel tijd en werk gestoken hebben om tot de monography te komen is te groot.


De inhoud van de bouwdoos
Zoals op eerdere foto getoond is, zit alles verpakt in een kleine bruine doos. Geen opdruk of mooie print op de doos. Hmmm....dat benieuwd wat daar uit gaat komen.
Ik was enigzins verrast van de kwaliteit van alle onderdelen die uit de doos kwamen. Alles zit mooi verpakt. Al het hout is een mooie kwaliteit Perenhout. Er wordt een kleine bouwstelling meegeleverd die is van multiplex.
Alle houten onderdelen zijn met een laser uitgesneden en voor alle planken zijn strips perenhout meegeleverd. Ook die zien er heel goed uit.
De kanonslopen zijn gegoten witmetaal en zien er mooi uit. Het verdere ijzerwerk is PE. Het meegeleverde touw is waardeloos en dat wordt vervangen voor beter touw.
Oh ja, er wordt ook een soort van bouwbeschrijving meegeleverd. Het bestaat uit een paar blaadjes met heel slechte foto's en daar heb je niets aan. Een enkel blad wordt meegeleverd met wat schematische tekeningen en die zijn wel bruikbaar, maar niet om over naar huis te schrijven. Het wordt een soort van mini puzzel denk ik, maar de kwaliteit in algemeen lijkt wel erg goed te zijn.

photo 592959

photo 592958

photo 592957

photo 592956

photo 592955

photo 592954

photo 592953


De bouw
Het begint met het assembleren van de kleine bouwstelling. De bedoeling is om een box te maken waarbij de individuele framedelen en dekbalken stevig en goed op hun positie blijven tijdens het aanbrengen van de huidplanken en dekplanken.
Alle delen zijn laser gesneden en staat binnen een paar tellen in elkaar. De onderdelen passen heel goed. Op een paar dingen na wordt niets gelijmd, alleen de balkdragers zijn tegen de zijkant en onderkant gelijmd. In een later stadium is het handig om af en toe de bovenkant en zijkanten te kunnen verwijderen om beter bij het werkstuk te komen..

photo 592960

photo 592961

Nu de bouwstelling in elkaar staat is de volgende stap om de spanten uit het hout te halen. Deze zijn al met de laser uitgesneden. Perenhout is veel harder dan noten of linde en daarmee gebruik ik een klein figuurzaagje om het omliggende hout wet te halen. Zodoende is het makkelijker om de fragiele spanten uit de plaat hout te halen.

photo 592962

Een voordeel van lasergesneden onderdelen is dat alles al mooi in model gebracht is en het vaak op de computer in CAD is ontwikkeld. Daarmee is de pasvorm vaak ook goed. Het nadeel is de roetaanslag of residu dat de laser achter laat op de onderdeeltjes. Deze moet eerst verwijderd worden en dat is altijd een karwei. Met schuren moet je oppassen dat je het zwarte roet niet in je hout schuurt. Met mijn naaldvijlen haal ik als eerste de meeste aanslag weg. Daarna met schuurblokjes het restant.
Er moeten spantparen gemaakt worden, dat wil zeggen dat er steeds twee stukken tegen elkaar gelijmd worden. Alleen de buitenste spanten blijven enkelvoudig in deze kit. Wel een beetje vreemd om dat zo te doen want het echte schip heeft alleen maar spantparen.

photo 592963

photo 592965

Nu kunnen de spanten op z'n plek in de bouwstelling gezet worden. Ik lijm nog niets, want er moet nog wel het e.e.a. aan worden aangepast.
Zo teken ik alvast de positie af van de geschutspoorten. Ik heb de monography maar weer opzij gelegd. Er klopt weinig qua maatvoering met de tekeningen.

photo 592966

photo 592967

Na het aftekenen maak ik de openingen in de spanten. Ook hiervoor gebruik ik mijn figuurzaag en mijn hobbymes. Ik doe dat voor alle 3 de poorten.
Hierbij zie je dat het verstandig is om niet meteen alles vast te lijmen omdat je er anders niet goed meer bij kunt komen.

photo 592968

photo 592969

Nu de openingen van de poorten zijn gemaakt en ik de spanten weer teruggeplaatst heb in de bouwstelling, begin ik aan de dekbalken. Ook deze zijn wederom voorgesneden met de laser. Enkele dekbalken dienen te worden opgebouwd uit meerdere laagjes. Dit is niet zoals het hoort, maar bij deze kit hebben ze dat gedaan zodat sommige uitsparingen ontstaan in het hout.

photo 592970

photo 592971

photo 592972

Een dryfit van de dekbalken in de bouwstelling. Tussen de dekbalken komen een paar horizontale balkjes en die zaag ik op maat met behulp van mijn verstekbakje.
Deze lijm ik wel vast tussen de balken zodat een stevig geheel onstaat.

photo 592973

photo 592975

photo 592976

De zijkanten van het dek wordt afgesloten met een stuk perenhout. Om deze te kunnen plaatsten moet ik de steuntjes van de bouwstelling korter maken. Ik plaats deze op de juiste plek maar gebruik nog geen lijm. Dit komt later bij het aanbrengen van de dekplanken.

photo 592977

photo 592978

photo 592979

Hiermee is het eerste deel van het dekframe en de spanten van het schip klaar. De volgende stap is het aanbrengen van de dekplanken.

Beplanken van het dek
De fase van de bouw begint met de eerste plank die zorgt voor het afvoeren van water via spuigaten. Om die reden moet daar een schuine kant aan gemaakt worden. De schuinte is nagenoeg 45 graden. Later wordt in deze plank wellicht nog wel een spuigat aangebracht. Ik zal daar nog eens over nadenken, het is in iedergeval geen onderdeel van de kit.

photo 592980

photo 592981

Een dryfit, wederom zonder lijm om een indruk te geven hoe dit er dan uit gaat zien....

photo 592982

Ik ben nog niet tevreden over de aansluiting van de plank met de spanten. Met behulp van een schuublokje schuur ik de plank passend aan de spanten. Hierna test ik per spant of deze mooi aansluit... Na tevredenheid lijm ik de plank op de balken. Op de foto's is ook te zien dat ik tijdelijk delen van de bouwstelling heb losgehaald om goed bij het werkstuk te kunnen komen. Later plaats ik ze weer terug.

photo 592983

photo 592984

photo 592985

photo 592986

Een simpele tekening toont het patroon van de dekplanken. Het is voor het eerst dat ik tussen de planken breeuwnaden ga simuleren en daarna de planken ook zal voorzien van nagels / pennen. Ik heb altijd een haat en liefde relatie gehad met het naabootsen van breeuwnaden. Er zijn vele manier om dit te doen. Ik zie mensen zwarte stift of verf gebruiken die op de zijkanten worden aangebracht, soms wordt hiervoor ook een zacht HB potlood gebruikt. Een andere manier is het gebruik maken van zwart papier of zelfs zwart touw. Een derde manier die ik zie het gebruik maken van houtlijm gemengd met zwarte verf. Allemaal manier die werken met hun positieve en negatieve kanten. Voor mij was dat nog steeds niet de juiste oplossing om een strak resultaat te krijgen. Ook wilde ik niet dat het papier, of grafiet van het potlood in mijn plankjes zou smeren bij het schuren of schrapen van het dek.
Bij deze kit zit een vel zwart PVC van 0,3mm. Het is de bedoeling om daar reepjes van te snijden en tussen de dekplanken te lijmen. Ik heb daarmee een proefje gedaan en ik was best enthousiast. Bij het schuren of schrapen krijg je een heel strak resultaat en het ziet er overtuigend uit. Ik denk dat ik mijn manier gevonden heb die ik ook bij mijn WvH project ga gebruiken.

photo 592987

photo 592989

photo 592988

photo 592990

photo 593111

photo 593112

Tot zo ver deze update en start van dit beknopte verslag.

Tot snel,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo allemaal,

De laatste dag van het jaar is ingegaan en daarmee nog net een kleine update voor het nieuwe jaar begint.
Ik heb het dek verder afgemaakt, de laatste plankjes gelegd. Daarna het hele dek geschraapt en vervolgens alle gaatjes geboord voor de pennen.
De pennen heb ik gemaakt van kleine cocktailprikkers.

photo 593223

Als eerste begin met het rooster en het frame waarin het rooster rust. Het frame is opgebouwd uit een aantal plankjes. Deze zijn met een las op de hoeken verbonden.
Het rooster is in elkaar gezet en netje gebogen met een heet buigijzer.

photo 593220

photo 593221

photo 593222

photo 593224

photo 593225

photo 593228

photo 593226

photo 593227

photo 593229

photo 593230

photo 593231

photo 593232

Bedankt voor het kijken en ik wens iedereen een heel goede jaarwisseling en het allerbeste voor 2024!

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2024 9:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wow,jij heb echt een dijk van een vrouw he,mooi geschenk voor onder de boom en uit jou handen moet dit weekend pronkstuk worden
Tja, plagiaat of niet, ik denk dat de halve wereld bestaat uit "beter goed gejat dan slecht bedacht". Als koper ter goede trouw,want wie leest er nu een boek over een ouwe zeilboot en gaat dat dan ook nog eens vergelijken met een kit. Duh, dan moet je wel mattaklap zijn,toch ;)

Nee,als ik dat spul zie, beginnen mijn handen te jeuken en mijn vingers te tintelen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2024 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een mooi cadeau wat je gekregen hebt. Ik vind dit soort kits altijd heel leuk want het geeft een goed gevoel (vind ik dan) van hoe het er aan toe ging op een schip.
De breeuwnaden vind ik erg goed gelukt zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bert Takken schreef:
Wow,jij heb echt een dijk van een vrouw he,mooi geschenk voor onder de boom en uit jou handen moet dit weekend pronkstuk worden
Tja, plagiaat of niet, ik denk dat de halve wereld bestaat uit "beter goed gejat dan slecht bedacht". Als koper ter goede trouw,want wie leest er nu een boek over een ouwe zeilboot en gaat dat dan ook nog eens vergelijken met een kit. Duh, dan moet je wel mattaklap zijn,toch ;)

Nee,als ik dat spul zie, beginnen mijn handen te jeuken en mijn vingers te tintelen


Dank BertUS, het is een leuke kit om te maken maar er zitten veel fouten in die je voor lief moet nemen.

fvdm schreef:
Dat is een mooi cadeau wat je gekregen hebt. Ik vind dit soort kits altijd heel leuk want het geeft een goed gevoel (vind ik dan) van hoe het er aan toe ging op een schip.
De breeuwnaden vind ik erg goed gelukt zo.


Dank je! Ik ben zelf ook tevreden over de breeuwnaden Ferry. Dat is voor het eerst dat ik dat zeg, want mijn eerdere pogingen vond ik niet zo succesvol en liet ze op mijn vorige schepen daarom achterwege. :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement