Nadat ik vorig jaar een hoop filmpjes op YouTube had bekeken van de scheepsbouwers wilde ik dat ook wel eens. Maar ja, 1/200 is zo groot.
Gelukkig had Krikke juist toen een leuk Hasegawa 1/350 modelletje in de aanbieding, dus die maar gekocht. Lijkt me handiger om mee te beginnen dan zo'n joekel.
Dit is een 'Super Detail' versie van de Kagero, dus je krijgt er een fretje PE bij. En da's wel handig, want als er 1 ding is dat echt moet dan zijn het wel de railings.
En die zitten er standaard niet bij. De rest zien we later wel. Het gaat in elk geval niet zo massaal zijn als met een Pontos set, da's niet leuk meer.
Uiteraard kon ik het niet laten en toch ook maar een 1/200 model aangeschaft, de Trumpeter Scharnhorst. Alleen omdat de enige variant van de Yamato er eentje uit
de jaren 70 was, en ook daarvan heb ik wat op YT gezien. Dat gaat hem dus niet worden. En tja, dan komt 2 maanden later een nieuwe tooling van de Yamato uit,
en dus heb ik nu 2 van die monsters in mijn stash. Leuk voor als ik met pensioen ben straks. Dagelijks een filmpje doen enzo.
Maar ja, terug naar deze.
Het aantal onderdelen valt best mee, als zijn de meeste best wel klein en fragiel. Ik vraag me af hoeveel ik ervan ga breken in de loop van deze bouw.
De kit heeft een best aardig decal vel, nou even uitvoegelen waar dat allemaal heengaat.
En er zit een zakje bij met een stukje resin, wat ankerketting, en wat metalen loopjes. En die zijn al uitgeboord dus dat is helemaal netjes.
Zoals gezegd, Super Detail set, dus wat PE:
Redelijk dik spul, maar dat is niet erg. Het was alleen wel handig geweest als ik in mijn doos ook de extra handleiding voor dit PE had gekregen.
Niet dus. Nu vraag ik me wel af waarom ik destijds Krikke niet gebeld heb, maar ja. Ook zoeken op het internet leverde niks op, en zonder
handleiding wordt dit niks. Dus uiteindelijk besloten om dan maar een setje van White Ensign Models aan te schaffen.
Het PE is wat dunner, en er zit een handleiding bij. Wat de railings betreft moet ik even denken welke van de twee ik ga gebruiken. Die van WEM
(onder) is recht, terwijl die van Hasegawa hoger is en wat doorzakt.
En je raadt het al... nog geen dag in huis en iemand wijst me op een webwinkel in Duitsland die dus de Hasegawa instructies has ingescand en
online gezet. Dus geprint dan maar,. Dat betekent dus kiezen. Voor sommige dingen dan. De twee sets hebben wat overlap, maar beide sets hebben ook
onderdelen die de ander niet heeft. Dus lekker combineren wordt dat.
Dan de instructies. Tja... Het ziet er leuk uit, maar de onderdelen zijn niet zo groot als op de tekening.
Er moet ook nog wat antennedraad worden gespannen, maar ook daar heeft Hasegawa aan gedacht met een zij- en een vooraanzicht.
Draad wel even zelf verzorgen, maar dat is geen probleem.
En dan, na veel overpeinzen en denken toch maar besloten aan deze te gaan beginnen. Ben benieuwd of ik deze voor Telford/ESM af krijg. We
zien wel, het gaat in elk geval geen haastklus worden. Als het niet lukt is er immers altijd volgend jaar nog.
Dus de doos weer eens open getrokken, alles eruit, en foto's maken. En kijk eens wat daar bovenop ligt....
Juist ja - de originele Hasegawa instructies voor de PE onderdelen die dus gewoon wel in de doos zat. *zucht*
Even vergelijken wat ze met de mast doen:
En dan de verf. Hasegawa verwijst naar spuitbussen van Mr.Color. Liever niet. Maar het zijn nogal specifieke kleuren behorende bij specifieke Japanse
scheepswerven. Gelukkig heeft Tamiya die kleuren opgenomen in de nieuwe LP serie, dus dat komt goed. Alleen nog kiezen welke je gaat bouwen:
1941, 1943 of 1945. En die keuze is makkelijk, alleen de 1943 versie was uitgerust met 3 geschutskoepels. Dus die wordt het.
Ik ben benieuwd....