Ik had weer een nieuwe destructieve techniek gevonden om uit te testen op het plastic, een cirkelzaagje van Proxxon dat ik op de Dremel kon bevestigen. Ik had het in dit geval nodig om de binnenkant van de cargoluiken te versmallen.
Je kan er een heel fijne snede mee uitzagen, al gaat het niet zo fijnzinnig wanneer de schijf lager in toerental zakt en je de Dremel stevig in bedwang moet houden of hij wil mee met de zaag bewegen. Een voordeel ervan is dat er niets gesmolten wordt, zoals wel gebeurt met een snijschijfje in schuurpapier.
De stukjes kunnen met een handzaagje weggehaald worden.
Na wat bijschuren is het nu mogelijk het cargoluik in geopende stand te maken. Er is nog wel een probleem.
Volgens de plannen zit het tussendek (tween deck) van de C3-schepen ergens waar de spiegel van de achtersteven terug verticaal omhoogloopt, hier aangegeven met WL van waterline. Het model heeft de waterlijn waar je de aanzet voor het roer al kan zien. Als we dus in de laadruimte willen zien, dan moet de bodem van het model daar omhoogkomen. Ook stond er nog de tekst van de mal op die plek gegoten.
Hier kan je nog net zien waar de zaag gezeten heeft in de bodem. Dit schijfje had ik eerder in huis moeten halen.
De afstand tot het plafond moest vooraan 12 en achteraan 11 millimeter zijn, aangezien het dek afloopt.
Op de bodem van het tussendek ligt ook weer een cargoluik naar onderin. Hoe dit luik afgesloten werd, was me niet zo duidelijk, maar het was waarschijnlijk een systeem dat veel geleek op de luiken die op het weather deck lagen. Dit zijn een soort sectionaalluiken die op rollende balken liggen, die op rails over de rand van het luik kunnen rollen.
Ik heb dus het luik maar nagemaakt. In feite had ik het zelfs kunnen overnemen aangezien het toch open blijft.
Dit ziet er van boven voldoende gedetailleerd uit. De wanden heb ik niet afgewerkt met schotten zoals op de afbeelding, die zal je ook niet kunnen zien.
Ik vermoedde dat er nog wat detail ontbrak op de afsluiting van de cargoluiken van de kit. Als er gevaren wordt, zijn die luiken afgeschermd met canvas dat op zijn plek gehouden wordt door aangespannen riemen. Die moeten dus tot aan de kant lopen, zoals op dit Bayfield-schip de Montour. Let ook op de steunen voor LCVP's aan beide kanten, die mis ik nog op het model. In de kit zit er nog een verzonken rand rond het luik maar dan zou het zeil weg moeten zijn. Misschien zou je dan de segmenten kunnen zien maar niet de richels die er nu zijn. Ik ga dus de riemen aanspannen tot aan de rand.
Van een strip Evergreen worden er stukjes van 1 millimeter afgesneden voor elke riem op de luiken.
Hier zitten de drie overblijvende deksels op hun luiken vast, met voor elke riem twee spanners.
De ankers zijn ook op hun nieuwe plek gezet. Vergelijk met de vorige positie meer naar de dekrand toe.
Ook de hoofdmasten hebben een laddertje gekregen. Daarvoor heb ik dezelfde bevestiging uitgesneden.
Ik heb de laadbomen een keer op hun plek bevestigd, waarvoor ik fijne gaatjes heb geboord waar de draad aan het eind in paste. Het wordt wel een karwei om hier de rigging van te doen, met alle nodige katrollen aan.
Ik had geen boor van 1,2 mm om de nieuw gescratchte patrijspoorten op maat te maken van de al bestaande. Maar ik had wel een messingbuis van die diameter. Ik heb aan een uiteinde groeven gevijld en dan kon ik ze als boor gebruiken in de voorgeboorde gaten.
Dan konden de overgebleven patrijspoorten uit de Cleveland-PE-set op de meest zichtbare raampjes geplakt worden. Ik heb ook de steunen voor de LCVP's onder de davits toegevoegd. Er zouden er nog meer moeten komen om viermaal een LCVP bovenop de andere twee te kunnen zetten. Ik zie er wel wat tegenop om dit ook nog in serie te gaan maken.
Gisteren was het weer zodanig goed dat ik de hele dag met P+ in de weer geweest ben. Eerst mocht de Spinosaurus aan de beurt, maar op de achtergrond zie je wat er de volgende vijf uur nog aan de beurt kwam. Alles wat blauw was, moest nog in de glanzende lak.
De Clarley-floats van Voyager die ik over twee weken gewonnen had op E-bay, konden nu gebruikt worden om de freighter van te voorzien.
Zulke velletjes met resin zijn eigenlijk ontworpen om helemaal weg te schuren tot aan de details, maar ik wilde het me niet lastiger maken dan nodig is en ik begon de vlotten uit te steken met een nieuw scalpel.
Voor de bodem van de vlotjes had je een randje moeten overlaten uit het vlies, maar ik had geen problemen met het vastzetten van het PE aan de rand.
De roeiriemen zijn in aparte PE-stukken voorzien, zodat je de vlotten zelfs in gebruik kan tonen.
Ze zullen apart in de verf gezet worden zodat ze niet de scheepswand erachter gaan maskeren.