Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2024 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Heel mooi geworden, maar hoe dik is dat metaalfolie dan waar je mee werkt. Scheurt dat neit?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2024 19:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, de dikte van een plaat ligt tegen de 0.1mm aan als ik het tussen de schuifmaat steek. Om het te doen scheuren langs de snijlijn moet je het minstens een paar keer aandrukken, dus als het profiel losgemaakt is uit de plaat is het stevig genoeg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2024 8:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Dan is het interessant spul om je eigen metaalwerk mee te maken dus. Solderen wil niet lijkt mij, dan vervormt het bij het leven.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2024 1:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het eerste wat me nu te doen stond, was alles eens helemaal mat te spuiten, zodat alle lijmvlekken van de reling weg zouden zijn. Spoedig zou het schip er nu op komen en dan zou er geen toegang meer zijn voor de airbrush naar het dek van de ABSD.

photo 594753

photo 594754

photo 594755

Ik wilde ook de werken aan de romp al af hebben nu ik er nog goed aan kon. De figuurtjes moesten er dus nu op komen.

photo 594756

photo 594757

Ook de figuren op de bodem van de ABSD wilde ik al plaatsen.

photo 594761

photo 594762

photo 594763

photo 594764

Achteraf gezien was er nog vrij veel plaats tussen het schip en de muren. Wie een slagschip bouwt, zal hier wel beter aan doen.

Nu de matte lak er op zat, konden ook alle raampjes in de cabines geplaatst worden. Dat betekende dus 180 raampjes vullen met een druppel houtlijm.

photo 594758

Wanneer dat opdroogt, wordt er een doorzichtig vlies gevormd.

photo 594759

De kisten kregen een wash met een donkerbruin acrylverfmengsel. Tot hiertoe leken alle kisten qua kleur nog op elkaar.

photo 594760

Dat verandert na een flinke dry-brushbeurt met lichtere kleuren.

photo 594767

Ik wilde ook de scheepsschroeven nu plaatsen, en omdat ik plaatjes vond van een ABSD waar een scheepsschroef gedemonteerd was, wilde ik de buitenste stuurboordschroef losmaken. Denk er aan dat dit niet de schroeven uit de kit zijn, maar die van de Princeton. Daardoor moest ik wel een stukje paspin verwijderen.

photo 594765

Ik had al gemerkt dat de boeg van de Columbia niet goed wilde aansluiten op de houten blokken van de ABSD. Ik dacht eerst dat mijn metalen paspinnen te lang waren, maar achteraf bekeken ligt het aan de kit van de Birmingham. Daarvan hebben ze de kiel niet recht gegoten. De Cleveland-kits lijken me daarom ook een afrader om te combineren met een ABSD, buiten het feit dat ze te kort zijn om al je 10 pontons te kunnen gebruiken. Het is op de Columbia-foto's niet te zien, maar waarschijnlijk liggen er maar 8 pontons.

photo 594766

Nu is het te laat om hier een mouw aan te passen. Het schip is vastgelijmd en het is tijd om de meertouwen vast te leggen. Ik had voor de voorste twee mijn 0.4mm staaldraad genomen, maar die was te stijf om rond de bolders te wikkelen, dus die sprongen los. Gelukkig kon ik vandaag nog langs een modelbouwzaak en hadden ze daar zachtere messingdraad. Die probeer ik zo dadelijk eens uit.

photo 594768

photo 594769


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2024 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 21:38 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Alkmaar
Mooi werk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2024 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Flyboy. Dit weekend was ik op zoek gegaan naar een betere draad om de meertouwen van te maken. 0.4mm was nog net iets te dik, dus kwam ik naast 0.5mm ook thuis met 0.3mm zachte messingdraad en die bleek ideaal om alles mee te doen. Ik heb dan ook de twee al gespannen draden in staal verwijderd en de messingdraad zit nu aan elke panamakluis. Er zijn nog een paar bolders losgekomen, maar eens die met secondelijm teruggezet waren, bleven ze vastzitten.

photo 594957

De winkel waar ik dit kocht, Baillien, heeft blijkbaar zijn eigen merk van draad.

photo 594955

photo 594956

photo 594958

De draden spannen vergt wel wat moeite bij het vastknopen onder de reling van de ABSD door. Daarna moet je checken of de kabels nergens een golfbeweging of een knik maken.

photo 594960

Het hele schip hangt nu in een web van meertouwen.

photo 594959

Iemand heeft me getoond hoe je de uiteinden van die draden afzonderlijk kan rollen en toevoegen. De meertouwen werden opgerold zodat ze niet hinderden.

photo 594961

Ik had een stelling gebouwd aan de achtersteven en daar steekt nu ook een ploeg de handen uit de mouwen.

photo 594962

photo 594963

Er moet nu nog een heel aantal van die rolletjes gerold worden, want op het schip moet elke draad ook nog een eindje krijgen. Dan kan ik alles beginnen inkleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2024 8:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Die steiger met die mannetjes erop is ook geweldig mooi gelukt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2024 2:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De scheepstouwen zijn nu geschilderd met Vallejo zwart, bruin en dan verdund dark earth.

photo 595072

photo 595073

photo 595074

Voor het uiteinde van elk touw op het dek moest ik nog een rolletje maken.

photo 595076

Dezelfde schildervolgorde werd hier aangehouden. Ik wilde niet met verf morsen op het houten dek zoals ik op ABSD gedaan heb, want van dat dek kan het niet weggewassen worden.

photo 595077

Die rolletjes zijn dan overal op het dek toegevoegd.

photo 595079

photo 595080

Er was alweer een onvolledigheid aan de ABSD-kit.

Citaat:
And to ensure it would resist tidal movement and the seasonal threat of cyclone activity, it was secured by 32 fifteen-ton anchors, 14 on either side and two at either end, attached with 900 feet (274.3m) of chain.
( https://southpacificwwiimuseum.com/absd-1/ )

Voor die 32 ankers moet ik aan elke lange kant 14 ankerkettingen voorzien, wat inhoudt dat er 14 maal vijf centimeter ketting zou moeten zijn. Aan een korte kant zijn er twee, maar die kunnen korter. Desalniettemin berekende ik dat er anderhalve meter nodig was om alle ankerkettingen te kunnen voorzien. Een van deze twee eindjes is wat je krijgt in de kit, de andere komt van de Cleveland upgradeset.

photo 595078

photo 595075

Daarom heb ik al een bestelling gedaan voor drie Mastertools kettingsets met ieder 60 centimeter met schakels van 1 mm. Die moet ik aanspannen tegen de bodemplaat alvorens ik het water kan toevoegen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2024 1:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Even een update over de twee kranen die op de ABSD komen. Ik had die in het zelfde blauw gezet als de rest van het dok voordat ik er de haarlaktechniek op gedaan had, maar op referentiefoto's zijn deze kranen in een lichtgrijze kleur. Ik had ook de giek niet helemaal dekkend geschilderd. Daarom heb ik de kranen nu nog omgeschilderd naar grijs.

photo 595319

photo 595320

Na een beurt met matte lak konden ook hier de glaasjes toegevoegd worden met houtlijm.

photo 595322

photo 595323

De kisten van L'Arsenal zijn nu ook mat gelakt en kunnen op hun plek. Ik heb bericht gekregen dat de kettingen voor de ankers van de ABSD vandaag op transport gegaan zijn, dus ik hoop dat ik ze dit weekend kan bevestigen.

photo 595321


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Man, man, man, wat wordt dat mooi...

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement