Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Bootjebouwer. Nadat ik de ene set van size small al uitgetest had en te klein had bevonden voor dit doeleind, zijn 3 sets size M van Mastertools kettingen binnengekomen. Op de foto's valt juist uit te maken dat er zo'n 24 schakels op het dek moeten liggen.

photo 596016

photo 596020

Ik hechtte stukjes van 44mm aan een schakel uit draad aan de ankerpunten. Ergens had ik gelezen dat er wel 40 ankers waren, dus moesten er wel overal kettingen liggen.

photo 596021

Om te vermijden dat die kettingen van het dek loskomen als je op de houten plaat drukt, worden ze met tentharingen daarin vastgelijmd. De kettingen werden verder alleen aan de dekrand verlijmd.

photo 596023

Gestadig vermeerderde het aantal ankerkettingen zich tot 40. De kettingen hoeven niet geschilderd te worden, je ziet hier hoe ze een bruin stof afgeven in de verpakking.

photo 596022

photo 596025

photo 596024

Het interieur van de Kingfishers werd groen geschilderd.

photo 596018

De canopies was ik vergeten te spuiten, maar dat kan evengoed met de kwast.

photo 596017

photo 596019

Heel raar hoe Very Fire maar een enkele set staartroundels voorzien heeft. Ik zal het andere paar moeten schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een mooie kettingen op deze manier Steven, is dit gevaarte straks nog te verplaatsen?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 2:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Markie. Het zal maar iets zwaarder wegen dan Zuikaku, waarvan de vitrine 15 centimeter smaller was. Dat glas maakt het meeste van het gewicht uit.

Nu was het tijd voor eigenlijk de belangrijkste stap van het hele diorama. De waterpasta zou nu op de grondplaat gesmeerd worden. Het was de vorige keren prima gegaan bij de Princeton en de Zuikaku. Vooral bij die tweede was het donkerder uitgevallen. waarschijnlijk door het dikker aan te brengen over de witte plaaster. Bij het Overlord-diorama had ik er groen bij gemengd en ik had persoonlijk opgevangen in Puurs dat het water me daar een medaille gekost heeft, wat natuurlijk zonde is van het werk dat er voor de rest in dat dio zit. Daarom wist ik dat ook dit dio zou staan of vallen met het aanbrengen van de verf.

Het moeilijkst bereikbare deel van het water zat tussen de pontons van de ABSD. Ik smeer het product gewoonlijk met een paletmes, maar daar paste alleen een penseel. Ik besloot om er een restant van de vorige pot voor te gebruiken, dat was ook al iets dikkere verf geworden, die snel donker kleurde.

photo 596248

Dan kon met het paletmes de omtrek van de plaat bestreken worden.

photo 596249

De felblauwe kleur ziet er in het begin afstotelijk uit, zelfs al kom je dit blauw op die locatie in Espiritu Santo werkelijk tegen.

photo 596266
(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Champagne_Beach_Espiritu_Santo_(29173593482).jpg)

photo 596247

Maar wie dit soort producten kent, weet dat ze snel beginnen te verdonkeren.

photo 596250

Omdat ik vermoedde dat het hout teveel ging doorschijnen, had ik de rest van de boten nog niet op het water aangebracht. Mijn plan was om de pasta zelf als lijm te gebruiken, want het was me opgevallen hoe moeilijk de pontons van de ABSD los te maken waren als ze zelf nog maar aan de rand hiermee in contact gebracht werden met de houten plaat. Ik wilde ook niet dat het water zulk een vlakke spiegel zou blijven als nu. Het speelt zich in een afgeschermde baai af, maar er zijn golfjes op het water te zien door de wind. Met de tweede laag zou ik dus vanuit een vastgelegde lichting de golven moeten boetseren terwijl de boten een voor een toegevoegd moesten worden. Daarvoor stak ik een nieuwe pot verfpasta aan.

photo 596251

Dit lukt het best als het spul al zo'n vijf minuten aangebracht is, dan wordt het iets vaster.

photo 596252

Boeggolven en deining worden met een penseel toegevoegd.

photo 596253

De barges worden voor het aanbrengen onderaan ingesmeerd met de verf, om daarna niet teveel boeggolven meer te moeten voorzien.

photo 596254

Ik merkte, dat de L'Arsenal LCA's te hoog op het water lagen. Er moest een gat uitgesneden worden om ze in te zetten.

photo 596255

Daarna werd het hout zorgvuldig uit het gat geschept om de pasta niet te verontreinigen.

photo 596257

Uitgespreide hekgolven horen bij snelle bootjes. Die worden met een scalpel vormgegeven.

photo 596256

Drie van de vier LCA's werden op een dynamische manier opgesteld. Ze zitten iets onder een hoek naar de richting die ze sturen.

photo 596258

De APA bleek op een plek te zitten waar het niet helemaal egaal was. Er was vooraan een kier van een paar millimeter om op te vullen. Het roer zat iets te hoog, dus brak ik de stuuras en zetten het los op de pasta. Aan de waterlijn zit er nu wel een meniscus van een paar millimeter.

photo 596259

Er moest op gelet worden dat de overgang naar het deel tussen de pontons volledig bedekt werd. Ook de kier in de bodemplaat moest opgevuld worden.

De volgende foto's zijn van een dag later, met alle bootjes op hun plek. Nu schijnt het lichtblauw nog slechts op een paar plekken door en herken je er geen hout meer in.

photo 596260

photo 596263

photo 596262

Naast de APA had ik de golven in de eerste laag in een andere richting liggen. Als het schip zou stampen, dan zou je wel dit patroon krijgen, vermoed ik.

photo 596264

Deze zullen de komende dagen verder hun post innemen op het diorama. Het valt me sterk op dat de figuren van Ion een pak minder schade oplopen bij het losmaken dan die van North Star.

photo 596265

Het plan is om de ontbrekende vliegtuigdecals te gaan printen op dit decalpapier. Je moet er daarna liquid decalfilm over sprayen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Man,man, wat een fraai werk. Dit ziet er top uit!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2024 1:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt J.

Jullie zagen laatst het lege decalpapier, dat is voorlopig alleen gebruikt om er de twee minuscule roundels op te printen. Het was belangrijk dat ik de witte film had gekocht, want de printer kon de witte ster natuurlijk niet printen.

photo 596428

Die decals moesten dan ook nauwkeurig uitgeknipt worden.

photo 596427

Maar het was zeker de moeite, en ik heb al een volgende decal-ontwerp bedacht voor de mosasaurus. Rechts is de nieuwe decal te zien.

photo 596430

photo 596431

Dan wordt ook dit glaswerk met houtlijm ingevuld.

photo 596432

De vliegtuigjes kunnen nu op het dio gezet worden. Ik heb ze toch maar in het water geplaatst, daar komen ze evengoed tot hun recht dan op het schip. Enkele figuren zorgen ook voor een accent.

photo 596433

De LCA hebben nu ook wat deining meegekregen met witte Vallejoverf.

photo 596434

Een van de barges wordt aangemeerd met een stukje geschilderd ijzerdraad.

photo 596435

photo 596436

Vandaag kwam er weer een mooi nieuw schip binnen.

photo 596437


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2024 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi hoor. Vwb de houtlijm methode; waarom geen Kristal Klear? Die droogt denk ik veel meer helder op dan houtlijm.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 12:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Ronald. Ik heb wel Crystal Klear, maar ik betrouw het spul ook niet helemaal, want vreemd genoeg groeit er een schimmelkolonie in mijn potje. Vandaag vindt de tewaterlating van onze ABSD plaats, het is nu helemaal af. Ik zal de eindfoto's in daglicht in een volgende post plaatsen, zo is er een onderscheid met de laatste bouwstappen. Een naambordje is er voorlopig niet, er is ook geen tijd meer om dat tegen morgen te laten maken, want dan zal het model in een wedstrijd meedoen.

photo 596668

Er waren opmerkingen gekomen over de watervliegtuigen, die met de verkeerde zijde aan de ABSD afgemeerd waren. Ik heb ze dus losgemaakt van het water, dat nog steeds wat rubberachtig blijft aanvoelen. In feite is dat een nadeel, want het neemt meteen de textuur van bijvoorbeeld de mouw van je trui aan als je er te lang op drukt. De onderlaag is waarschijnlijk nog niet droog. Maar daardoor konden de drijvers er nog af en werden de toestellen omgedraaid. Daarna heb ik ze met meerdere stukjes koperdraad en rigging line aan de ABSD bevestigd. Ook dat leek me onvoldoende, want niets zou beletten dat ze tegen de hull zouden botsen of in elkaar verstrengeld zouden geraken. Ik besloot dus iets toe te voegen dat op sommige foto's van de ABSD te zien is: een boei wordt wel eens gebruikt om schepen dwars op het dok aan te meren. Het andere eind hangt dan aan de boei. Ik heb een 1/35 remdruktank van een truck gebruikt om een simpele boei mee te scratchen. Ik heb er een stuk uit gezaagd om ze af te zinken. Ik spoot ze dan geel met een spuitbus en heb er wat zandkleur over gewasht. Nu kunnen de vliegtuigen zeker niet meer weg. Je kan je misschien nog afvragen hoe die twee monteurs op de vleugel gekomen zijn. Daarom heb ik om de hoek een sloep gelegd met wat matrozen in, hier niet mee op de foto.

photo 596667

Iets anders dat ik nog op het dok wilde. Een van de video's over de ABSD toont het wapperen van de vlag. Ik vond nog bruikbare decals, maar die zouden er altijd te glad uitzien zonder ondergrond. Ik knipte daarom een stukje zilverpapier op maat en bracht de decal daarover aan.

photo 596669

Nu gedraagt de vlag zich zoals ik wil, in een fikse bries.

photo 596670

Omdat er nog plek was aan de uiteinden van het dok, wilde ik nog wat houten voorwerpen toevoegen. Er is nog veel overschot van het dek van de Cleveland-set. Hieruit sloeg ik met een doorslag wat schijfjes.

photo 596671

photo 596672

photo 596673

Met partjes van een tandenstoker en een eindje koperdraad is dit snel tot een kabelrol om te vormen. De schijfjes zijn in een hoek van 90 graden op elkaar gekleefd om de houten schijf in twee lagen op te bouwen. Daarna heb ik uit de set nog wat dekplanken geknipt. Ik heb ook nog wat aan de kranen en scheepstakels gewerkt, zodat elk exemplaar er natuurlijk bij hing. Twee ervan hebben een kist aan de haak. Ik zal hier nu overgaan tot de foto's die gisteravond nog genomen zijn, toen de laatste laag matte lak gelegd is om alle lijmvlekken weg te werken. Daarbij zijn er nog drie mannetjes en een stuk vuurleiding opnieuw bevestigd.

photo 596674

photo 596675

photo 596676

photo 596677

photo 596678

photo 596679

photo 596680

photo 596681

photo 596682

photo 596683

photo 596684

photo 596685

photo 596686

photo 596687

photo 596688

photo 596689

photo 596690

photo 596691

photo 596692

photo 596693

photo 596694

photo 596695

photo 596696

photo 596697

photo 596698

photo 596699

photo 596700

photo 596701

photo 596702

photo 596703

photo 596704

photo 596705

photo 596706

photo 596707

photo 596708

photo 596733

photo 596734

photo 596735

photo 596736

photo 596737

photo 596738

photo 596739

photo 596740

photo 596741

photo 596742

photo 596743

De glazen vitrine van de reptielenwinkel past er nog steeds moeiteloos over. Het gewicht gaat daardoor wel een stuk omhoog. Misschien ga ik onder de plank nog voetjes plaatsen, want anders krijg ik het stuk niet van een tafel als het niet geschoven mag worden. Ik heb de hoekjes van het kader ook al meermaals moeten repareren nadat het door een deur heen moest.

photo 596709

photo 596710

photo 596711


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi en levendig, benieuwd om deze in het echt te zien. moet ik ook eens zoeken achter die watergel...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 14:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu de eindfoto's en een nabespreking.

photo 596712

photo 596713

photo 596714

photo 596715

photo 596732

photo 596716

photo 596717

photo 596718

photo 596719

photo 596720

photo 596721

photo 596722

photo 596723

photo 596724

photo 596725

photo 596726

photo 596727

photo 596728

photo 596729

photo 596730

photo 596731

Ik zal nog enkele tips geven voor mensen die ook een ABSD gekocht hebben en die willen bouwen uit de doos of met extra's zoals hier.

Out of the box:
- De set is bruikbaar voor alle soorten geallieerde schepen op 1/350. De periode is wel beperkt tot 1944-1945, waarna de ABSD's een verbouwing ondergaan hebben met een uitbouw aan de buitenkant van de muren. Misschien valt die wijziging wel te scratchen.
- De Clevelandkruisers zijn het meest gefotografeerd in de ABSD's, als je graag in detail wil gaan, maar er zijn wel bedenkingen als je deze lichte kruisers wil gebruiken. Als eerste valt op te merken dat je niet de volledige inhoud van de ABSD-set mag gebruiken, zoals ik hier gedaan heb. Omdat ik al te ver gevorderd was om dit terug te draaien, heb ik he erbij gelaten, maar in feite moet je de lengte dan beperken tot 8 dokmodules. Dit is perfect mogelijk met de kit van Takom, laat er twee delen tussenuit en check waar de torens naast de muur dan moeten. Helaas heeft de Cleveland-romp van Very-Fire een knik in de kiel, waardoor je die aan het begin van de bouw zou moeten rechten. Ook de positie van de houten stutten ("docking plan") zal je moeten uitzoeken voor je schip, want in de kit is dit beperkt tot dat van een groot slagschip. De samenstelling van de kielblokken per drie is ook niet voorzien, waardoor ik voor de Cleveland maar net toekwam met het aantal blokken die eigenlijk voor een Iowa voorzien waren.
- Je kan de modules ook los gebruiken, als decor voor een diorama van een havendok of tijdens het vervoer door een sleepboot. Dan nemen ze veel minder plek in.
- Ik heb gemerkt dat de diepgang van de ABSD kit minimaal gekozen is, voor het afbeelden van een volledig leeggepompt dok. Te laat kreeg ik door dat op de meeste foto's van droogdoksituaties de diepgang zodanig geregeld is, dat de hulpschepen met hun dek gelijk liggen aan het dok. Dat maakt het dok toegankelijker.
Mijn belangrijkste tip voor een goede passing, is dat je elke aparte component van de muren van de kit perfect recht opbouwt, waarbij je de top van de muur als eerste aan de zijkant lijmt (en niet eerst de vier zijkanten en dan pas de top, zoals ik deed). Zo zullen de pontons goed aansluiten zonder spaties, die helaas in mijn model nog opduiken.

Aftermarket
- De ABSD-kit is goed uitgerust met componenten om het nodige detail aan te brengen, waardoor het geen kit is voor beginners. Er lijkt op het eerste zicht veel PE in te zitten. Helaas, als je de puntjes op de i wil zetten, is de kit nog onvolledig. Er zijn relingen voorzien voor de catwalks, waarvan de constructie wel wat problemen oplevert door de volgorde van de bouw. Maar op een volledig leeggepompte ABSD is er uiteraard rond de muren reling nodig, hiervoor moet je zo'n 240 centimeter aftermarket reling kopen. Ik heb de verkeerde soort gebruikt, je zou hier 2-chain reling moeten voorzien in plaats van mijn 4-bar.
- Wil je een schip plaatsen groter dan 8 modules lang (zie "out of the box punt 2) dan moet je extra blokjes scratchen. De geleverde blokjes hebben een kleine lossingshoek, dus als je die met 3 aaneen kleeft voor de kielblokken, dan krijg je een lichte trapeziumvorm. Misschien zijn ze beter te vervangen, maar met +500 blokjes is dit een boel zaagwerk.
- Geen van de hulpschepen is momenteel beschikbaar in 1/350. Wil Takom dat modelbouwers met het dok historische foto's kan nabouwen, dan zullen ze ervoor moeten zorgen dat er op deze schaal pontons uitkomen van het type YF en YRDM, een drijvende kraan en brandstofpontons. Je moet ook aan een zijde de meegeleverde houten verlengkade vervangen door een klein ponton. Wel vindbaar zijn sleepbootjes en landingsvaartuigen. Ik had hiervoor graag LCM's gebruikt, maar ik kon niet aan redelijk geprijsde kits raken. Er is een mooie kit uit van Black Cat, maar ze hebben een in mijn opzicht onredelijke leverkost van 30 euro op hun site.
- De Cleveland en Birmingham kits hebben nu beide een mooie uitbreidingsset van Veryfire gekregen, die ik ten zeerste aanraad. Het PE is van hoge kwaliteit. Ook het dek is prima. Voor de Columbia CL-56 moesten sommige delen van de opbouw gescratcht worden.
- De figuren van Ion zijn zeker een aanrader, ze ondervonden tijdens het losmaken en plaatsen nauwelijks schade, want ik niet kan zeggen van North Star. Die laatste hebben iets fijnere ledematen, maar dit lijkt me niet op te wegen tegen een goede plaatsing van de figuren.

Nu kan ik verder met de bouw van de Essex-carriers elders in dit forumdeel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 14:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ga je die gel gebruiken voor Fort Drum, Silenoz?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement