Nu de Zuikaku van de werktafel verdwenen is, is er plek om een nieuw scheepsbouwproject op te starten. De schaal blijft dezelfde, 1/350 maar de afmetingen verzinken in het niet bij die van de Japanse reuzencarrier. Een middelgroot en twee kleine scheepjes zullen nu getoond worden op een stukje Normandisch strand een paar dagen na D-Day. Uit deze scheepjes zal een gestadige stroom van voertuigen het strand op rollen en hier zullen ook de nodige manschappen hun opwachting maken, terwijl alles nauwkeurig in het oog gehouden wordt door de geschutsbemanning en er ook nog wat goederen af en aan worden gesleept. Het strand zal nog sporen bevatten van de gevechten die er zich een paar dagen voordien hebben afgespeeld.
De inleiding voor dit project is te vinden bij deze kit van AFV die ik - het lijkt al een eeuwigheid geleden - in 2019 gewonnen heb op de ESM, omdat de Princeton daar als beste schip uit de bus kwam. Dat verhaal lees je hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=52493&start=30. Het is een prachtige kit, waarvan er op the ship's forum ook al een verslag liep van Tracy White, waaruit je te weten kwam hoe het interieur van het schip getackeld wordt.
Heel wat stukjes voor een schip van geen 30 centimeter lang.
Heel wat mogelijkheden om uit te kiezen. AFV leverde ook een PE-uitbreiding van deze kit, naast een transparante resin seabase maar gelukkig had ik me daar niks van aangeschaft, buiten het feit dat ik de voertuigenset en verf voor het schip er ook bij gewonnen had. Die zal voor een groot deel bruikbaar zijn maar de Amtraks horen in een ander theater thuis.
Dat alles heb ik wel te danken aan Lifecolor, die een gulle prijs voorzien hadden. Even later kwam er ook een set van Infini uit voor de LST, die verdeeld werd door de Aviation Megastore. Deze set is veel en veel uitgebreider dan die van AFV zelf.
Het is haast niet te geloven dat ik voor deze LST meer PE in huis heb dan voor de Zuikaku. Ik denk dat deze set ook een goeie opstap gaat zijn voor de set van de Essex carrier, die hierna komt en nog wat complexer gaat zijn.
Ik vermoedde dat de opstelling van het schip op een strand met voertuigen nogal een asymmetrische bedoening zou worden, zodat je een driehoekige base nodig zou hebben. Dat zou interessanter gemaakt kunnen worden door een wat bredere hap uit het strand te nemen en er nog extra schepen aan toe te voegen. Een tweede LST zou de kosten echter onnodig opdrijven, maar na de LST heeft AFV ook nog een duoset LCT's uitgebracht. Die waren ideaal voor dit doeleind en er was blijkbaar ook een duo-PE-set voor uitgebracht. Die liet ik beide meteen van de Sockelshop komen.
Hier zijn ook heel wat kleurstellingen mogelijk.
De uitbreidingsset heeft een verpakking op A4-formaat, maar er zit maar PE in ter grootte van 2 A6-jes. Hier zitten geen gedraaide elementen in, dus moet ik vast eens op zoek naar wat er nog van de Princeton overgebleven is. De lading die op deze twee schepen en op de LST te zien zal zijn, is grotendeels in een bestelling bij L'Arsenal gedaan. Dit heb ik al eens eerder voorgesteld bij het koopspook, daarvan resulteerden de volgende foto's:
Dat was oorspronkelijk allemaal voor de LST besteld, maar nu komen de Churchills waarschijnlijk op een LCT en de Stuarts en Humbers op de andere. Ik vond geen informatie over de capaciteit voor zware vrachtwagens met trailers zoals de M26's, zo geraak je waarschijnlijk toch niet aan de vooropgestelde 33 trucks per LST. Verder zijn er ook nog de DUKW's die desnoods op eigen houtje het strand opgereden kunnen komen. Dat brengt ons nog bij het personeel. Het belangrijkste leken me de soldaten, die bij Black Cat te vinden waren.
Er was ook een Bofors-geschutsbemanning die geheel of gedeeltelijk op dit dio toegepast kan worden. Voor de carrier zien we dan wel wat er overblijft.
En dan heb ik nog de North Star lastdragers, maar daar zal wel wat reconstructie op moeten toegepast moeten worden, want die hebben het transport uit Oekraine maar matig overleefd.
Dit had er zo moeten uitzien:
Tenslotte heb ik het qua lectuur redelijk beperkt gehouden en er de volgende twee boeken bij gelegd.
Het is eerder aan te raden om filpjes te kijken, zoals eentje dat Tracy aangeraden heeft in zijn verslag:
Of eentje dat gaat over de berging en restauratie van de enige LCT die in Normandië dienst gedaan heeft en die nu in een Engels museum staat:
Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am Berichten: 2823 Woonplaats: Leiderdorp
Dat is weer een volle werktafel voor dit project. Een bekend onderwerp dat altijd weer een goed excuus is om -all out- te gaan. Je kan hier heel vaal kleine verhaaltjes in kwijt, leuk!
_________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) ------------- GroepsbouwFranseLuchtvaart1900 - Nu
Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am Berichten: 130
Zeer interessant om te volgen, maar wat een verschillende vaar en voertuigen zijn er bedacht en gebruikt om deze operatie te starten. Succes met de bouw hiervan. Dick.
Bedankt voor jullie mooie reacties, ik heb de eerste bouwstap nog wat laten wachten omdat ik terwijl nog een interessant referentiewerk te pakken gekregen heb, dat nog veel bruikbaarder is dan de boeken hierboven getoond. Het gaat om een ander boek van David Doyle, deze keer met veel beeldmateriaal over zowel LST's, LCT's als andere grote types van landingsschepen.
Van heel wat schepen wordt zowel de dienst tijdens de oorlog als de latere geschiedenis beschreven en er zijn ook wat foto's van de laatste nog operationele LST in opgenomen. Pas toen ik deze gelezen had, voelde ik me klaar om er in te vliegen, want ik wilde de details uit alle aftermarketspullen wel kunnen controleren.
Het begint al met de basisbestanddelen van de LST. Hier moeten wat zaken van weggehaald worden, zodat het PE in de plaats kan komen.
Het laadruim zal niet zoveel detail bevatten, maar hier is de lift toch al voorzien van PE en gedraaid messing.
Zo moeten alle windassen verwijderd worden, want die van Infini zijn veel gedetailleerder.
De grote windas voor het hekanker is het moeilijkst bereikbaar. Het lukt wel met een aantal zaagjes die tussen de bolders door kunnen.
Maar het plastic is toch van een behoorlijke dikte.
Het is wel even volhouden.
Daarna hoeft er alleen nog wat geschuurd te worden.
Het voorkasteel heeft twee barbettes voor luchtdoelgeschut, maar die zijn te dikwandig en worden vervangen door metaal.
Na knippen en schuren blijkt dat ook hier mechanische onderdelen vervangen meten worden. De afstand tot de rand is kort en da's een meevaller om te zagen.
Er zijn altijd wel een paar gaatjes die gedicht moeten worden.
De luiken in het dek worden voorzien van deuren die kloppen met wat ik in het boek zie.
Bij elk stuk van de bovenbouw moet eerst gecheckt worden wat er af geschuurd moet worden, voor dat samengesteld kan worden. Hier worden ladders, waterdichte deuren en ramen vervangen.
Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am Berichten: 1676 Woonplaats: Almere
Oehhh! Deze moet ik volgen. Er blijft bijna geen origineel plastic over van de kit, als ik de extra's zo bekijk. Gaaf hoor!
_________________ Greetz, Daniël To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything. (By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
Bedankt voor de interesse , Racedees. Dit weekend ga ik rondhangen in Affligem, dus zal er niet veel gebouwd worden, maar van begin deze week heb ik wel al dit resultaat van het onderdek:
Primer ging niet zo geweldig maar dat heb ik met een penseel en wat aceton bijgewerkt tot het te overschilderen was. De blauwe dekkleur is met Lifecolor verf, de muren met Tamiya wit gespoten. Uiteindelijk zal je hier niet veel meer van kunnen zien en het plafond is daarom de moeite niet om te schilderen.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen