Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 0:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Dit weekend niet veel tijd gehad om te werken aan het schip, dus de update is wat kort.
Ik heb de boegspriet vorm gegeven, gezwart met Oost Indische Inkt en verder een blok aangezet. Bij de scheg nog een katrolblok gemaakt en geplaatst.

photo 576001

photo 575999

photo 576000

photo 575998

Ik zit inmiddels al aan de 500 foto's voor dit verslag. :roll:

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Oostindische inkt gebruiken om te zwarten is eigenlijk wel een mooie oplossing. Dit trekt helemaal in het hout?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 7:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Oostindische inkt gebruiken om te zwarten is eigenlijk wel een mooie oplossing. Dit trekt helemaal in het hout?


Het werkt heel fijn. De inkt trekt alleen in de bovenste laag van het hout. Hoe zachter en poreuzer het hout des te dieper het zal intrekken.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 20:55 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Werkt heel fijn met inkt. Zo heb ik ook wel eens bruine inkt gebruikt. Als je dit gaat gebruiken. Dan wel een goede inkt. Ik heb een scheepje staan waarvan ik het staand wand met inkt gekleurd had. Dat is nu meer licht bruin zeg maar. Dat was inkt van Parker. Die verkleurd dus wel degelijk.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2023 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Masten

Hallo allemaal,

In deze update wil ik laten zien hoe ik de masten van mijn Xebec heb gemaakt. Het rondhout van de masten heb ik taps laten aflopen met behulp van schuurblokjes. Daarna ben ik gestart met de masthoofden en deze gemaakt van noten. Ik heb de sleuven erin gefreesd met mijn Proxxon multitool en afgewerkt met behulp van sleutelvijltjes. De sleuven zijn iets meer dan 1mm breed en 8mm lang. In de sleuven moeten schijven komen die ik van 5mm rondhout heb gemaakt. Met behulp van een sleutelvijltje een sleufje in de rand van de schijf gevijld en daarna gedryfit.
De schijven zijn donkergrijs gemaakt en geplaatst in de masthoofden. Daarna de masten met inkt gezwart aan de boven en onderkant. De inkt vloeit over en trekt in het hout. Om een strakke lijn te krijgen zonder "bleed outs" maak ik een klein sneedje in de mast met een hobbymesje. Dit is later niet meer te zien.

photo 576567

photo 576569

photo 576568

photo 576570

photo 576571

photo 576572

photo 576573

photo 576574

Tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2023 22:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ziet er goed uit. Die rollers kun je makkelijk draaien met de dremel.

Een ongevraagde tip.
Als je het boortje wat je gebruikt om het gat te boren in het gaatje houd. Met een klein tipje foto lijm. Dan blijft het schijfje zitten. Dan kun je makkelijk met een klein vijltje of gutsje en zelfs met een schuurpapiertje een geultje draaien. De dremel niet op een te harde snelheid en dan heb je een mooi egale gleuf.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2023 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik heb het tweede anker ook gemaakt. Dit schip heeft maar twee ankers, echter ik maak nog twee reserve ankers die vaak meegenomen werden mocht een anker verloren gegaan.
Daarnaast wil ik ook nog de boeien maken die aan de anker bevestigd waren. Dat is dan voor een volgende update.

De ankerstokken bestaan uit 3 op elkaar gelijmde stukjes notenhout van 5x1mm.

photo 576711

photo 576709

photo 576710

De opening aan de bovenkant is kleiner dan die aan de onderkant

photo 576712

Het vormen van de ankerstok

photo 576713

photo 576714

Van heel dun messing plaat heb ik reepjes gesneden en met bruineringsvloeistof (patina grijs) gemaakt. De messing strips gebogen zodat dit de banden worden die om de ankerstok wordt gezet.

photo 576715

Daarna de ring omwikkeld met touw en de kabels aangebracht.

photo 576716

photo 576717

De boeien volgen later, dat is ook nog een proces om die te vervaardigen.

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2023 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ankerboeien(d)

Hallo allemaal,

De avonden zijn deze voorjaarsvakantie gevuld met wat werk op de werf. Deze keer heb ik geprobeerd de ankerboeien te maken. In werkelijkheid werden de boeien gemaakt van op elkaar gestapelde kurkschijven. In mijn geval heb ik een stukje notenhout gebruikt. Er zijn verschillende soorten ankerboeien, de meest bekende is wellicht de "rugby" vorm. Ik heb een kegelvormige boei gemaakt die ik ook op andere Xebec's gezien heb. In de bouwdoos zitten geen ankerboeien inbegrepen en wordt er ook niet over gesproken. Aan de hand van wat afbeeldingen ben ik tot een reconstructie gekomen.

Ik begin met het maken van de kegelvorm. Ik heb deze uit een stukje notenhout gevormd. Ik heb zowel een balk als rondhout gebruikt om tot hetzelfde resultaat te komen.
Eerst snijd je de zijkanten tot een piramide vorm. Daarna de kantjes rondvijlen totdat een kegelvorm ontstaat.

photo 576804

photo 576806

photo 576805

photo 576807

photo 576809

photo 576808

Nadat ik de kegels gemaakt had, heb ik ze met Oost Indische Inkt gezwart en daarna voorzien van een laagje olie. Nadat alles droog was ben ik begonnen met het touwwerk.
De boei werd in een soort net vastgehouden. Aan de bovenkant van de boei, het breedste deel dat uitsteekt boven water, is een messing ring aangebracht. Je kon daarmee de boei letterlijk aan de haak slaan bij het binnenhalen of ophalen van het anker vanuit de bijboot / reddingssloep.
Aan de onderkant (de punt) is een lus gemaakt die vervolgens aan het touw wordt gebonden. Dit touw word vervolgens weer aan het anker vastgemaakt.

photo 576810

photo 576811

photo 576812

photo 576813

photo 576814

Zoals gezegd heeft dit schip primair twee ankers en dus heb ik twee van die ankerboeien gemaakt. De reserve ankers moeten nog gemaakt worden, maar krijgen geen boei in dit geval.
Hierna de lijn aan de boei geknoopt en vastgezet aan het anker.

photo 576815

photo 576816

photo 576817

Dat was em weer voor deze update, tot de volgende!

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik had geen idee van deze ankerboeien. Dit is voor het eerst dat ik daarvan hoor, leerzaam. Knap touwwerk trouwens zoals dat geknoopt zit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Ik had geen idee van deze ankerboeien. Dit is voor het eerst dat ik daarvan hoor, leerzaam. Knap touwwerk trouwens zoals dat geknoopt zit.


Dank Ferry, touwen en knopen is niet helemaal mijn ding. Dat wil zeggen dat ik er niet zo goed in ben. Ik blijf wel proberen om er iets van te maken.
Inmiddels heb ik ook de tweede boei aan het andere anker gezet.

Leuk dat je even reageert! :brouw:

photo 576893

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement