Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie spuitklus en fraai uitgevoerd. Het gaat al echt een heel schip worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 20:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Fvdm. Gisteren heb ik verder aan de vitrine gewerkt. Een bezoek aan de doe-het-zelver was aangewezen, het vorige recept werd nagevolgd maar dan wat wijder afgemeten.

photo 532937

Het kader werd in verstek gezaagd en rond de bak gelegd. Deze keer is de onderplaat iets steviger dan de boekenplank van de Princeton. Er zal ook met een cirkelzaag een stukje af moeten.

photo 532938

photo 532939

Natuurlijk kwam ik op het einde twee centimeter te kort. Ik ging eens kijken wat er van vorige keer overbleef, want die bak was een stuk kleiner.

photo 532940

Helaas was er toen een stuk verkeerd gezaagd, zodat ik het met dit compromis zou moeten doen.

photo 532944

Natuurlijk zou dat een project als de Zuikaku onwaardig geweest zijn, dus ben ik vandaag nog eens op bezoek gegaan voor een extra lat. Dit zal waarschijnlijk binnen een paar jaar toch weer opgebruikt kunnen worden voor het volgende schip. Het spuitbusje bevat een donkere tint van goud, dat ga ik gebruiken voor het chrysant-embleem op de voorkant. Daarvoor heb ik namelijk geen airbrushverf. De grote pot verf is niet voor dit dio, maar zal wel ten goede komen aan de modelbouw.

photo 532945

Die zal namelijk gebruikt worden om mijn hobbyplek op te kalefateren, die sinds de aankoop van het huis er zo bij lag. De vorige dagen heb ik me meerdere keren geërgerd aan kleine stukjes die hier gevallen zijn en die ik niet meteen terug vond. Dat moet met een nieuwe laag verf op te lossen zijn.

Nu over naar de airwing, die stond eergisteren al in de decals:

photo 532934

photo 532935

photo 532936

Deze zijn grotendeels uit de vliegtuigset van Hasegawa, slechts een paar staartinsignes moesten van het Fujimi-blad gehaald worden omdat ik betwijfelde of de door Hasegawa voorziene versies waar niks over de Zuikaku of najaar 1944 bij stond, wel pasten voor deze datum.

photo 532941

Dan moesten ze nog een keer in de afplaktape. De Zero's en de Tenzans moesten nog een zwarte cowling krijgen.

photo 532942

photo 532943

Dit is het resultaat. Je ziet hier dat ook het schip ondertussen al wat verder verweerd is. In de buurt van de schoorstenen ben ik met NATO zwart aan de slag geweest, net als onder galerijen, waar al met roest gewerkt was. Op het dek zijn er lijnen en vlekjes lukraak geplaatst om het er meer gebruikt te doen uitzien. Ik moet bij de vliegtuigen nog wel de gele leading edge afwerken, bij Hasegawa zijn er telkens twee decals in plaats van een brede bij Fujimi. Dat werkt makkelijker maar dan moet je het wel dichtschilderen. De decals zijn allemaal met Daco Strong bewerkt en vallen goed in de paneellijnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Maak je die kap zelf?

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 22:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
StevenVD schreef:
... Een paar zaken waren ondertussen nog gebeurd, maar op de volgende foto's zie je vooral de aankomst van de glazen vitrine. Deze is gekocht bij mijn reptielenspecialzaak, die dit doorbestelt bij een Nederlandse producent. Voor minder dan 50 euro staat hier nu een bak van 85 x 20 x 25 centimeter. De breedte heb ik gekozen omdat er nog antennemasten naast het schip gaan uitsteken.

photo 532807

...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Sorry, ik lees veel en zie veel.... had t gemist ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Ik zit hier weer met open mond naar te kijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 20:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag weer een update over het waterdiorama voor de Zuikaku.

photo 533353

Eerst deze foto die tooont hoe het embleem van de marine hier goud gespoten is. Dit kleefde reeds op de voorsteven, dus heb ik een rond gaatje gesneden in een papier dat over het hele schip ging. Zo kon ik dit stukje met een spuitbus doen. Misschien wat overkill, maar het geeft het beste resultaat.

photo 533355

Op het dek zijn ondertussen alle stukjes PE voor de vliegtuigvoorzieningen geplaatst. Deze klep moest met 6 katrolletjes open gehouden worden.

photo 533354

Het kader rond het schip wordt met houtlijm op zijn plek gelijmd.

photo 533356

Het voetstuk is hier ingesmeerd met plaaster.

photo 533357

Een testje of het nog past.

photo 533358

photo 533387

Hier heb ik nu ook maar de mast geïnstalleerd. Daarvoor heb ik nog een paar gaatjes in het dek moeten boren, want het PE van Shipyard was verkeerd geëtst.

photo 533359

Een deklaag, deze keer met gekleurd plaaster. Daarover is nog eens een fijn grijs laagje gegoten, zodat deze tekening door de acryl-laag zal dringen, iets wat aangeraden wordt in de handleiding daarvan.

photo 533360

Het AK waterproduct wordt opgebracht.

photo 533361

Na voltooiing van de deklaag begint de verkleuring zich al te manifesteren. Al het lichte blauw verdwijnt in een paar uur tijd.

photo 533362

De plastic zijkant is hier in verstek gezaagd.

photo 533363

De kanten van het dio moesten wel getrimd worden om met 1 plastic profiel van 2m te volstaan.

photo 533364

Met de zijkanten er tegen wordt duidelijk dat er best nog een centimeter in de hoogte van het piepschuimblok af gaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Steven, waarom doe je nu een plastic strip rondom het schuim? Waarom ook niet eens een keer de zijkanten als water maken?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 8:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat sluit visueel beter aan met de basis. Er blijft een paar millimeter blauw zichtbaar onder de rand. Het waterproduct is moeilijk volledig glad te strijken en op de zijkanten wil je natuurlijk geen golven hebben. Het zou anders zijn als je dit als een blok epoxy in een bak zou kunnen gieten, dan is de kant volkomen glad en te presenteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: IJN Zuikaku 1/350
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi Steven,

Met verbazing kijk ik weer wat voor een pracht stukje werk jij aan het maken bent.

Wel een vraagje wat mij bezig houdt, waarom kies je voor een volledige romp en niet een waterlijnmodel als je toch al van plan bent (aanname hoor) om water om je model heen te maken? En die vorm in het schuim, maak je die als je romp klaar is (en bouw je daarna verder) of pas aan het eind? Het laatste lijkt mij zo lastig omdat je model dan zo kwetsbaar is.

M.vr.gr.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement