Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Erik,

Ja, je kunt het bewegen....eenmalig! :mrgreen:
Ze zit in deze positie vast, maar de scharniertjes zijn zo dun, dat ze met een klein beetje aansporing in een andere positie gezet kan worden totdat de lijm ergens loslaat... :roll:
Ik vond deze stand wel wat hebben en daarmee komt ernaast een trap. Heb jij nog vanuit jouw bibliotheek een voorbeeld hoe die trappen eruit zagen op zo'n kraak? Die bij de kit zitten zijn niet helemaal naar mijn gading... :?

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Vandaag een beetje progressie gemaakt met de huidplanken. Echter eerst nog een foto van de mastvoet van de grote mast, aangezien ik die de vorige keer vergeten was te maken.

photo 459789

Hierna wat progressie foto's van de voortgang met het beplankingsproces.

photo 459791

photo 459790

photo 459792

Op onderstaande foto is goed te zien hoe ik het stroken van de huidgangen anders heb gedaan dan bij de eerste laag. De lijn die ik aanhoud met de tweede laag beplanking is beduidend anders. Dit zorgt ervoor dat ik mijn huidlatjes wat meer moet manipuleren in de juiste lijn.

photo 459796

photo 459793

Onderstaande foto is op de kop of boeg genomen. Hierbij let ik op dat zowel links (bakboord) als rechts (stuurboord) aan elkaar gelijk zijn wat betreft de latjes en hoe ze bij de boeg uitkomen.

photo 459794

photo 459795

Volgende week zal deze romp wel gereed komen denk ik. Ik ben tot de laatste 5 stroken aangekomen. Na de laatste foto heb ik nog een aantal latjes gelegd.

Fijne avond,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 nov, 2018 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Veel over een trapje staat er niet.
Dit is een model van een kraak uit Lissabon - "Madre de Deus" van 1589. (wel ongeveer 100 jr later.)
Misschien geeft het je een idee
Afbeelding

Nog wat foto's uit het boek van "Pastor"
De ankerwinch
Afbeelding
Rek met emmers
Afbeelding
Kaapstander
Afbeelding
Detail reling
Afbeelding
Een trapje op voordek
Afbeelding

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bedankt Beagle!! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
***Chapter 10 - Hullplanking finished***

Hallo luitjes!

Vanavond heb ik de laatste latjes gelegd op de romp en daarmee het beplankingsproces afgerond.
Het is geen eenvoudige klus, gelukkig een redelijk eenvoudige romp. Zowel bakboord als stuurboord zijn symmetrisch en ben ik gelijk uitgekomen. Het voorbereidende werk heeft dus zijn vruchten afgeworpen.

Ik zeg, sit back and hopefully enjoy! :wink:

photo 460171

photo 460169

photo 460170

photo 460175

photo 460173

photo 460172

photo 460174

photo 460176

photo 460177

Op de zandstrook na, helemaal dicht....en nu de zandstrook...

photo 460179

Hierna volgen de foto's van een voltooide rompbeplanking. Ik hoop dat mijn uitleg, een aantal posts terug, hieromtrent voor iedereen een hulp biedt.

photo 460178

photo 460180

photo 460182

photo 460181

photo 460183

photo 460184

photo 460185

photo 460186


Hierna gaan we weer verder met de opbouw aan de bovenkant van het schip, maar dat is voor de volgende update. :wink:

fijne avond! :brouw:
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een hele fraaie romp geworden. Proficiat

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 8:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
abspluut een mooie hull

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bedankt mannen! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 12:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Peter,

Ziet er heel goed en strak uit. Mijn complimenten. Blijf je volgen.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Chapter 11 - It's all about the rudder...

Hallo medebrouwers,

Vandaag een belangrijke update aangezien dit schip en met name een belangrijke opvarende (Columbus), moeite heeft gehad de juiste koers te vinden met dit schip....Eerst zet hij koers naar Indië en komt aan in Amerika. Vervolgens wordt het schip een eindje voor de kust tegen de bodem / rotsen geparkeerd waardoor het schip verging. :roll: Een sterk staaltje stuurmanskunst zo te zeggen.
Het onderdeel dat ik vandaag ga tonen heeft in het verlengde daar wel wat mee te maken, dat wil zeggen ik heb het roer met helmstok gefabriceerd. Natuurlijk moet je niet vergeten dat het laveren van een schip een combinatie / samenwerking is van zeilen en het roer.

Maar eerst een paar andere kleine geitjes ofwel kleinigheidjes... :mrgreen:
Ik heb nog wat kleine zaken toegevoegd aan het schip ter versiering als mede constructieversterking.

photo 460457

photo 460459

photo 460458

photo 460461

Zo...langzaam aan wordt het steeds meer schip. Door naar het roer.
Het roer wordt al deels voorgesneden uit notelaar. Deze bestaat uit wat verschillende onderdelen die gemaakt moeten worden.
Ik begin bij het roer zelf. Vroeger bestond deze uit meerdere stukken hout die samengesteld zijn. Dit kun je weer simuleren door of verschillende stukken hout tegen elkaar te plakken als een puzzel of met een mesje dunne lijnen te zetten in het hout. Beide heb ik niet voor gekozen. Ik heb simpelweg geen goed voorbeeld van een dergelijk roer uit die tijd. Om die reden laat ik het bestaan uit een stuk.
Wel heb ik besloten het roer wat aan te passen.

Hieronder het roer wat standaard meegeleverd wordt. Ik heb deze al ontdaan van de brandsporen van de laser.

photo 460460

Daarna besluit ik om het roer te versmallen op het uiteinde. Dit komt ten goede van de vaar en stuureigenschappen.

photo 460462

photo 460463

Hierna maak ik de overige onderdelen. De helmstok komt ook standaard mee in de kit, echter hebben ze besloten dat van een andere houtsoort te doen. Deze is veel roder van kleur en in mijn optiek niet passend! Daarbij is het gat voor de roerpen veel te groot! (rode pijl) Voor een metalen band om het roer, heb ik een messing strip in een rechthoek gebogen met een tangetje. (groene pijl)

photo 460464

Ik besluit om de helmstok te fineren met notelaar. Ik heb nog stukjes over die ik hiervoor mooi kan gebruiken. Tevens kan ik ook het gat opvullen zodat deze goed past op het roer! Hieronder het resultaat. Je ziet ook duidelijk het kleurverschil. Ik heb besloten om alles te fineren dat uit die plaat gehaald moet worden.

photo 460465

Nu de combinatie dryfitten op het roer...Let op de hoek die de helmstok maakt t.o.v. het roer. Dit is ongeveer 80 graden en dus moest de opening in de helmstok ook onder die hoek gemaakt worden wilde deze goed passen.

photo 460474

Hierna ben ik gestart met de scharnieren. Deze worden standaard meegeleverd in de kit en zijn van messing. Zoals al die bouwdozen zijn de scharnieren veel en veel te groot. Ik heb ze een stuk kleiner gemaakt en daardoor wat beter in verhouding, maar alsnog zijn ze te groot. Ik wilde echter geen hele nieuwe maken met dun messing plaatwerk. Dus ik heb ze uiteindelijk gewoon geplaatst.

Het proces, boven oud, onder na de modificatie.

photo 460466

photo 460467

Scharnierpennen gemaakt van 1,5mm messing draad...

photo 460468

Deze worden vervolgens in de scharnieren geplaatst. Normaliter zou ik dit solderen, echter mijn soldeerspullen zitten ergens in een doos in de opslag... :roll:
Ik gebruik dus maar wat CA lijm, echter ik ben er niet zo fan van omdat dit niet zo geschikt is voor messing.

photo 460470

photo 460469

Nu wordt het tijd om alles een ander uiterlijk te geven. Alle metalparts (messing of pewter) maak ik normaal zwart met Brass Black of Super Blue. Dit chemische goedje zorgt ervoor dat het metaal of messing "zwartig" oxideert en behoudt een metalen uitstraling. Dit geeft een mooiere uitstraling t.o.v. verven...
Ik geef hiervan een voorbeeld:

photo 226830

photo 226831

photo 226829

photo 226827

photo 226826

photo 226825

photo 226824

Nu, ook dit spul staat ergens in een verhuisdoos in de opslag....Even snel Googlen en incl. verzendkosten kost een nieuw potje al snel 20 euro...
Ik zag dat ik ook nog een beetje zwarte verf op voorraad had en heb besloten om tegen mijn principes is, toch maar de zwarte verf te gebruiken. :? Mocht ik later het geverfde niet mooi vinden, kan ik het altijd nog aanpassen als ik mijn potjes brass black en super blue weer gevonden heb. Een klein stemmetje in mijzelf zegt dat ik er nu al spijt van heb...

goed, het resultaat na een bad zwarte verf...

photo 460472

Verder met de montage op het roer...

photo 460475

photo 460476

photo 460477

En daarna op het schip geplaatst...

photo 460478

photo 460479

photo 460480

photo 460481

photo 460482

Goed, ik zie dat ik inmiddels al 424 foto's in dit bouwverslag heb zitten...misschien moet ik er wat minder gaan maken... :mrgreen:

Tot zo ver.

Houdt allen het roer recht en dan koers ik rustig naar een volgende update toe... 8)

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement