Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 1:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Ik kon hier geen topic over vinden, dus vandaar dat ik er hier eentje open.
Ik heb een aantal vragen over houten modelbouw schepen voordat ik er eentje aanschaf.
Namelijk:

1. Wat zijn de benodigde tools die echt nodig zijn?
Ik had gelezen: vijltjes, glanslak voor boten, spijkerduwen, klemmen set om de planken op hun plaats te houden, winkelhaar/geodriehoek, houtlijm uiteraard, schuifmaat, mis ik nog iets?

2. Boten die maar 1 laag aan latten hebben, die kan je toch niet glad schuren? dan gaat het mooie van de latten er toch vanaf en de lijnen tussen de planken zijn dan niet meer zichtbaar?
Had op internet al zitten zoeken maar kon hierover vrijwel niets vinden, ook niet op YouTube.

3. het buigen van de latjes kan in water, is dit goed voor het hout of is een speciale tool hiervoor geschikter?

4. Ik las op internet dat Woodfiller handig was om de boot mooi te maken na het schuren, is dat zo?

Mocht iemand sommige of alle vragen willen beantwoorden of nog tips hebben dan hoor ik dat graag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Mijn advies is om eerst een model te kiezen dat nog minder ervaring en gereedschap vereist. Zo kun je ervaring opdoen en wordt het ook een prettige ervaring. Je kunt dan zelf ook de lat hoger leggen door het model steeds meer details mee te geven bijvoorbeeld.

Qua gereedschap (basis): hobbymesjes, vijltjes, schuurpapier, tangetjes, klemmetjes, stalen lineaal, fijn zaagje, fijn schaafje, wat handboortjes, een "Dremel" met assecoires, etc, etc. Je hebt nooit genoeg :wink:

Groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Dankje voor je reactie.
Als ik aan iets begin dan wil ik ook goed uitpakken.
Daarom heb ik vandaag de Occre Montanes 1:70 gekocht.
Het is absoluut geen beginners model, maar wel een model waar ik trots op kan zijn als die eenmaal klaar is en waar ik zin in heb om aan te werken.
Het meeste gereedschap wat je aangeeft heb ik wel, dus dat moet vast goedkomen :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 3:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
ja dat begrijp ik wel en ik hoop dat je veel plezier beleeft aan het bouwen. Ik lees ook graag op het forum van modelshipworld waar veel ervaren bouwers bij elkaar zijn en waar je veel informatie en tips kunt vragen. https://modelshipworld.com/

Veel succes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Wat ontbreekt aan materialen is een andere soort lijm om diverse soorten materiaal ( gietijzer, koper)met hout te verlijmen. Met houtlijm gaat dit niet zo prettig. Ik gebruik zelf daarvoor UHU lijm, droogt snel en zit goed stevig vast. Ook bepaalde lijmtangen kunnen nuttig zijn. Ik zelf gebruik vaak punaises om latjes op de juiste plaats te houden terwijl ze drogen.

Voor wat boten met een deklaag, deze kun je gerust schuren. Zelf heb ik al diverse boten gebouwd en de lijnen blijven zichtbaar. Je moet de deklaag wel schuren want bij de bouw zul je merken dat de romp niet overal netjes glad aan elkaar aansluit. Kijk maar eens in mijn bouwverslag van de San Juan en ook die van The Cutty Sark.

Om de latjes de juiste ronding mee te geven, leg ik ze inderdaad eerst een dag in het water. Hiervoor gebruik is een pvc buis met een doorsnede van 32 mm en aan de uiteinde twee dopjes, waarvan er een vastgelijmd zit. Deze vul ik met water en daarna de latjes er in en de dop er op, want anders komen ze er boven weer gedeeltelijk uit. Afhankelijk van de dikte en de buiging is dit de tijd dat ze in het water moeten liggen belangrijk. Beter goed nat en dan opspannen en laten drogen, daarna kun je ze vastlijmen.

Van woodfiller heb ik nog nooit van gehoord of gelezen in andere bouwverslagen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Een advies aan je is werk langzaam en neem je tijd, want een houten schip bouwen vergt veel secuur werk en schroom niet om advies op dit forum te vragen.
Succes met de bouw, en ik volg je verslag.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als je geen ervaring hebt met houten modelbouw zou ik zeggen, zoals reeds eerder werd aangehaald beginnen met een niet te groot en te moeilijk model. Om een houten schip te bouwen heb je ook heus geen volle gereedschapskist nodig, als je voorheen plastiek modelbouw deed dan heb je volgens mij al wel de meest nodige tools in huis.
Mijn opa zaliger bouwde ook houten schepen en qua gereedschap had hij een miniatuurschaafje, een zelfgemaakt mes, een els, een paar lijmklemmen en handdrilboortjes in enkele maten en uiteraard schuurpapier. De Santa Maria die hij destijds zo gebouwd heeft, nota-bene met materiaal wat toen voorhanden was staat nu al jaren in het scheepvaartmuseum in Antwerpen. Het enige wat hij voor dat schip destijds had gekocht waren de messing kanonnen en het touw voor de tuigage. Btw: het schip was ongeveer een meter lang en hij had er vijf jaar aan gewerkt. :)

Enfin: succes ermee, ben wel heel benieuwd... en ja: als je hulp nodig hebt: er zijn hier ervaren houtbouwers die je maar wat graag zullen helpen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Een houten schip bouwen is wel leuk werk. Ik heb nog steeds de Mississippi liggen waar ik mee verder moet. Ik heb toen ook zitten denken om een oude driemaster ofzo te gaan bouwen maar ergens ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. De romp mooi dicht krijgen is niet zo makkelijk, zeker niet met een enkel laags romp. Je moet namelijk de latjes verjongen om zowel achter als voor hetzelfde aantal latjes te krijgen als in het midden (het breedste deel van het schip).
Vergeet niet om als eerste een bouwplank te maken waar je de valse kiel tussen kunt klemmen want als je gaat beplanken moet hij wel recht zijn en recht blijven. Verder staan er tal van bouwverslagen waar je zeer nuttige tips kunt vinden. Pter heeft hier ooit een how to gemaakt over het beplanken en ook Beagle heeft her en der zeer nuttige tips geschreven. Het is even zoeken maar zeker de moeite waard.

Succes en ik ga je zeker volgen want ik vind het een zeer mooie tak van de modelbouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
volvotje schreef:
Succes en ik ga je zeker volgen want ik vind het een zeer mooie tak van de modelbouw.

Niet enkel een mooie tak maar ook de oudste en sorry voor de plastiekbouwers maar houtbouw is "echte" modelbouw!
Mijn opa zaliger noemde een plastiek kit "een puzzel", en eigenlijk had hij ergens wel gelijk. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelb ... psromp.pdf

Hij stond bijna boven aan maar hier heb je alvast wat leesvoer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
walesha schreef:
..en sorry voor de plastiekbouwers maar houtbouw is "echte" modelbouw! .


Ja ja, het zal :) Sorry, maar met die stelling ben ik zeker het niet eens. Dat vind een houtbouwer misschien, maar een plasticbouwer zegt misschien juist andersom. Het gaat om het bouwen en of dat nou plastic of hout is zal mij een zier zijn. Als ge maar leut en plezier hebt en ontspanning. Want daar gaat het toch om? ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vandorpe marc en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement