Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: King of the Mississippi
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2016 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
En hier is er weer één die deze paddlewheller aan het bouwen is. Vorig jaar ben ik naar mijn broer geweest die in de USA woont. Zijn huis staat in een klein dorp in de staat Arkansas en de Mississippi river is niet zo heel ver rijden. Voor hun begrippen dan want we zaten toch nog ruim twee uur in de auto. Deze rivier wou ik perse een keer zien en daar zie je dan ook paddlewheelers varen in diverse soorten en maten. Ze doen er zelfs complete cruises mee.
Ik had op dit forum al een paar keer een verslag gezien maar daar bleef het eigenlijk ook bij. Tot een paar weken geleden. Toen zag ik in een winkel deze bouwdoos liggen en was meteen verkocht (en de doos ook). Mijn enthousiasme over deze schepen was weer gewekt en het idee dat dit schip op een mooie plek in de woonkamer kan gaan pronken als hij af is gaf de doorslag om hem te kopen.
Ik heb van de doos geen foto's gemaakt maar wel even schaamteloos van internet geplukt als jullie (nog een keer) de inhoud willen zien. Dus roep maar als ik deze moet plaatsen.
Uiteraard heb ik wel foto's gemaakt van de vorderingen tot nu toe.
Als eerste moest uiteraard de romp in elkaar gezet worden. Ik was erg blij dat het een vlakke bodem is en dat dus alleen de boeg voor problemen kon gaan zorgen. Dat heeft me wel enige moeite gekost en er zitten wat foutjes in maar ik zal niet klagen.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie zien zit er bij de eerste spant een kleine knik, ik had daar de spant beter moeten aanpassen.
Daarna ben ik begonnen om de onderkant van het eerste dek te beplanken. De onderkant? Jazeker want ik vind het geen gezicht om tegen kaal triplex aan te kijken als je onverhoopt de romp eens goed van dichtbij wil bekijken.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we begonnen om de romp te beplanken en de roeren te bevestigen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vervolgens mag ik de mooie spitse boeg mishandelen.

Afbeelding

Hier zijn nog geen foto's van. Zo moet het er dan ongeveer uit komen te zien als het dek erop zit.

Afbeelding

Tussen het beplanken van de romp ook al bezig geweest met de twee vertrekken die op het eerste dek komen.

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond heb ik het dek op de romp gelijmd en ligt nu te drogen. Morgen de zijkant van het dek even afplakken met tape zodat ik de romp in de blanke lak kan zetten. Doe ik er geen tape op dan is de kans groot dat er lak op komt en dan moet ik weer gaan schuren als ik de afwerkrand moet gaan bevestigen.

Tips, trucs, commentaar is altijd welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep, 2016 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Beste bouwer,

Ik heb onlangs dit schip ook gebouwd, zie mijn verslag. Is het ook van Artisania?
Houdt er dan rekening mee dat je op tijd de boorgaten maakt van de schuine en rechte masten, want in het bouwverslag staat dit niet aangegeven, en op het moment dat je dit op de foto's ziet dan kun je er moeilijk bij.
Verder is het een mooi schip om te bouwen. Wel geduld hebben met de balustrades, want dat was voor mij een tijdrovend karwei.
Veel succes met het bouwen en blijf je volgen.

photo 382100

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Die ziet er netjes uit Wil. Bij die schuine masten ben ik nog lang niet maar heb het genoteerd.
Over tijdrovend werk gesproken. Ik ben de halve zondag bezig geweest met de scharnieren van de deurtjes van het eerste vertrek. Volgens mij was die voor de paarden bedoelt. Na talloze mislukte pogingen en zere vingers heb ik ze maar aan de kant geschoven en heb ik het dek beplankt. Hier heb ik nog geen foto's van want die komen als het af is, moet het dek nog bijwerken en de afwerklat moet er nog op aan de zijkant.
De deurtjes heb ik vandaag weer gepakt en na een paar pogingen heb ik het maar opgegeven en ze er zo opgezet. Het is niet volgens de bouwbeschrijving maar het lukte me echt niet.

Afbeelding

Nog een paar spijkertjes erin en dan vind ik het zo wel goed.
De deurtjes van het achterste vertrek zijn van triplex en ze willen graag hebben dat die geverfd worden. Prima maar ik wil dat niet :lol:

Afbeelding

Ik heb een paar latjes gesneden die er opkomen, ramen uitsnijden, netjes afwerken en de deurknoppen erop.

Afbeelding

En zo had ik zelf de deurtjes bedacht. Naar mijn bescheiden mening beter als verven.

Groeten Erwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Ik heb even een vraagje. Ik mag voor op de boeg een wave-catcher maken. Dat is een latje van 1,5mm x 5mm. Deze moet dus in de vorm van de romp komen zoals onder afgebeeld.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb dat latje nu in een fles water staan zodat het hout nat wordt en (hopelijk) ook wat soepeler. Kan ik hem straks in één keer in vorm buigen of is het verstandiger om hem in etappes in vorm te buigen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Hallo Erwin,

Ik heb dit minimaal een dag in water laten liggen. ( Heb zelf een dunne pvc pijp van ca 1 mtr, met twee doppen, waarvan er een vastgelijmd is. Ook makkelijk voor langere latten).

Daarna voorzichtig het latje gebogen aan de hand van de ronding van de boeg. ( Was langer dan in de bouwbeschrijving) Nadat het gebogen is met elastieken vastgezet en het laten drogen. Dan heb je de juiste ronding en kun je het naderhand erop lijmen en bijwerken, want het loopt in en schuine hoek af.

Hopelijk heb je hier iets aan.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Erwin,

Voor wat betreft de deurtjes, stond in mijn bouwbeschrijving dat ik ze met hout moest bekleden. Zo zie je maar weer dat niet elke kit hetzelfde is. Vond het bekleden beter met het geheel van de boot, want de deurtjes hebben ook een houten bekleding. De scharniertjes waren inderdaad een probleem.
Maar je bent goed bezig. Vraag vooral als je twijfelt, voordat je het gaat maken. Als het weet geef ik je wel een antwoord. Kijk regelmatig op dit forum.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Dank je wel Wil dan laat ik het latje nog even staan, zometeen wel even het inmiddels koude water vervangen voor weer een beetje heet water. Ik had al gelezen dat anderen een pvc regengoot gebruiken maar die doen van die oude driemasters met hun rondingen. Hier zit weinig ronds aan :lol: Ondanks dat ik net met deze begonnen ben heb ik al wel de volgende Mississippi boot op mijn verlanglijstje staan, namelijk de Robert E Lee. Maar laat ik eerst deze maar eens afmaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2016 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Erwin,

een pvc regengoot is nogal vrij groot, en mijn ervaring is dat je een pvc pijp van ca 32 cm meer dan genoeg is voor de modelbouw. Warm water is echt niet nodig. Ik gebruik altijd koud water.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 8:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
de pvc pijp is niet in cm maar in mm.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
De wave-catcher zit erop. Het buigen van het 1,5mm dikke latje viel me 100% mee. Na een halve dag en een hele nacht in het water te hebben vertoefd was hij goed te buigen. Na het drogen twee schuine kanten erin gemaakt en toen op de boeg gelijmd. Daarna twee gaatjes geboord en de bovenkant met een klein vijltje open gemaakt.

photo 385873
photo 385872

Het achterste vertrek is ook klaar. Gisteravond de laatste deurtjes afgemaakt en gelijmd, de spijltjes geknipt en gemonteerd en vanmiddag de bevestiging van het radarwiel gemaakt en gemonteerd.

photo 385874
photo 385875

Ik denk dat ik (net als eerdere bouwers) het kleinere spul pas ga doen als het grote werk (de dekken) allemaal af zijn.
Het volgende wordt dus het tweede dek met zijn visgraat motief beplanken.

Groeten Erwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement