Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo iedereen

Mijn volgend projekt waar ik al enkele weken mee bezig ben:

Het plezierbootje van den John ( JFK) :wink:

Ik wilde opnieuw een boot maken maar doch niet te groot of te klein en redelijk gedetailleerd én het moet in de vitrinekast passen :
mijn keuze viel dus op de PT 109

photo 368971

de bouwdoos dus: groot, zwaar en gevuld met één romp, dek, 5 sprue's, handleiding, stukje photo-etch en een boekje met foto's en tekst.
geen foto's :oops:

de romp past niet op mijn mat:
photo 368969

volgens de handleiding wordt de boot in het groen maar op het www en het boekje vind ik geen kleurfoto's ervan, dus zal het 99% zeker zijn dat het bootje volledig in het groen met rode onderkant gespoten wordt. Indien iemand het tegendeel kan bewijzen, geef gerust een seintje 8)
Veel foto's van de PT109 zelf zijn niet te vinden, de belangrijkste staan ook in het boekje van Italeri en het zijn meestal (wazige) zwart-wit foto's.
De echte boot van JFK heeft niet lang gevaren ( de boot werd tijdens een mislukte missie door een Japanse kruiser overvaren en gezonken)
dus veel verwering zal er niet zijn.

Ik bouw alles in één keer, demontabel weliswaar, zodat ik met de airbrush overuren kan draaien. :D

De stand van zaken

De achterkant
photo 368970

Enkele overzichten , zonder PE

photo 368972

photo 368973

photo 368974

2 stuks van deze:
photo 368975

De 4 torpedobuizen, nog wat werk aan om de 2 helften naadloos te krijgen. Ik wil deze echt perfekt hebben want dat zijn zijn de aandachts-trekkers ( Ben ik perfectionistisch??)
photo 368977



Tot de volgende


groetjes

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2016 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Dit is nou zo'n bouwdoos waarvan ik zeg "die zou ik best willen bouwen".

Ik zie dat jij gelijk voortvarend te werk gaat maar omdat je jezelf de vraag stelt of je te perfectionistisch bent wil ik daar toch op in haken. Op de foto's zie ik toch her en der wat spue-aanhechtingen en op de vijfde foto op dat schuine stuk zit een naad. Ik begrijp dat je graag wilt bouwen want het is gewoon een prachtige bouwset maar ik zou alle detaills nog wat achterwege laten en eerste gewapend met diverse plamuren, vijlen en schuursticks nog even de romp en opbouw nagaan. Daar zul je later alleen maar plezier aan hebben.

ps. Die schroef, is die al vastgelijmd? Misschien verstandiger om die apart van de rest te spuiten en (als je dat wilt) te verweren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2016 7:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Wat een gave bouwdoos! Echt een groot model in deze schaal. Details die Italeri gegoten heeft zien er netjes uit in ieder geval.

Die torpedo's zullen straks inderdaad wel in het oog springen. Zelf heb ik een hekel aan ronde vormen die in twee helften zijn gegoten (schoorstenen etc vaak ook) in verband met de naden die dan veel werk kosten om mooi glad gemaakt te worden.....

Volgens iemand die op RCGroups.com research gedaan heeft naar de PT109 is hij inderdaad niet groen:
Citaat:
"Some time back I provided some information about accurately painting PT-109 at the time Kennedy was the boat's skipper. I've continued to do research on this subject with a variety of answers. Based on exchanging letters with Dick Keresey who was the skipper of PT-105, I'm convinced that the 109 boat was never MTB green. According to Dick, his boat was dark gray, and all the boats in his squadron (of which the 109 was a part) were gray. PT Boats Inc also states that the 109 boat was gray. There is a good picture of the 105 and 107 boats in route to Rendova with the dark gray paint scheme. So, with that in mind if you are going to paint the 109 boat after Kennedy took charge, you would paint this to match Navy spec 5D. A good match for this color is Model Masters Gunship Gray. Consider lightening up the paint with a little white to account for weathering. Take note that the Floquil naval colors are not longer being produced.
I also saw a note (above) stating that the 109 boat was called "JFK". According to Mr. Keresey his squadron didn't name their boats, or at least paint anything on them indicating their names. Photos don't show any evidence of a name painted on the 109.

Some modeling tips for the 109 under Kennedy...

1. The mast should be in the folded down position. It's possible there wasn't even a mast. All photos of the 109 boat after Kennedy took charge show no mast. Mr. Keresey said that a lot of the time the masts were left folded down, but he isn't sure about the 109.
2. Add depth charges forward of the torpedoes on each side. The 109 accidentally launched the forward port torpedo, driving the port depth charge through the deck. It was not replaced so one depth charge on the starboard side is accurate too. Consider adding a 37mm anti tank gun if you can find it. The book PT-109 describes how the gun was lashed to the deck.
3. Don't add stanchions and ropes on the foredeck. These had all been removed on all boats while in combat.
4. Don't add bow "PT-109" decals. The rest are accurate.
5. The spot light should be omitted. There is not even evidence of a mast for the spot light. The 80' Elco boats had a mounting on the port side of the cockpit. But looking at photos of the 109 cockpit with Kennedy sitting in it I noticed that the mounting point for this auxiliary mount show empty screw holes.
6. Sand off any evidence of a cockpit wind screen. The cockpit was fitted with armor plate on the front and sides. The port side of the cockpit should be the same height across and behind the wheel. Not curved as modeled. See photos for a better description."


:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2016 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooitje, zoals aangehaald zijn er nog diverse naadjes enz te zien, dus gewoon nog eens overlopen.

In verband met het 37mm kanon: er zijn er een paar op de markt:

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=7557

Maar zo te lezen zou ik gaan voor de Bronco of of Trakz resin kit... maar dat hangt af van jou budget.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2016 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2015 14:10 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Wormerveer
Vraagje over de machinegeweren

Moeten de schoudersteunen niet 180 graden gedraaid worden?

_________________
Huidig Proces:

*2010 Shelby GT500 1/12* maar dan net even anders...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo
iedereen,

@Kees en Silenoz,
Macrofoto's zijn natuurlijk k#t, je kan de kleinste details erop zien :evil:
Ik besteed nochthans veel tijd aan het verwijderen van flash, er zijn er toch nog die aan mijn ogen ontsnappen :?

Ik zal beter moeten kijken. :roll:

Kees , die schroef is nog niet gelijmd.


In de kit zit ook een 37 mm knaller 8)

photo 369047
photo 369046



@ Mephisto

'schoudersteunen' zijn goed, hoor Het zijn handgrepen :)

photo 369045
photo 369043

@ Marijn
bedankt voor de tips.
De 6e tip is mij ook al opgevallen, hier zie ik ook niets dat op een doorzichtig scherm lijkt. Dat zit wel als PE in de doos :?
photo 369048


tot de volgende,


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een goeie avond, allen!

Een kleine update mijnentwege:


Den schieter voor den achterkant
photo 371188


:?: En nu een vraag aan de kenners:

Voor de 37mm kanon moet ik het stuk met handwieltje monteren aan het groen gekleurde stuk zie foto's
photo 371190

Maar in werkelijkheid 'past' het lijk niet (???)
Wat is er mis?? Moet dat groen 'aanhangsel' nog naar beneden geplooid worden? Of wat? :?
photo 371186

Kan iemand van jullie me helpen adhv een uitleg, tip of een foto?
Alvast dank



Nog een kleine opmerking voor de toekomstige bouwers van deze boot:
nummering van onderdelen in sprue's en tekeningen verschillen.
Wat er juist is laat ik voorlopig in het midden, in dit geval is het miniem.
photo 371189

Misschien zitten er nog zo'n foutjes in?? :wink: Goed uitkijken dus 8)



Tot de volgende


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2016 8:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Zit dat groene onderdeel vast gegoten aan dat "blok" of kan het dat deze hier op een verkeerde hoek op geplakt is toevallig?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo iedereen,

De bouw gaat rustig verder:

37 mm kanon:
photo 373253

photo 373252

photo 373251


De diepte-bommen:

rechts zie je de bommen volgens Italeri; links mijn aanpassing volgens de zwartwit foto:
photo 373254

photo 373262

Ik heb dus strookjes alu-folie gekleefd en ertussen een groef in gevijld.


De afsluitdeksels van de torpedo-buizen:

De 'hendels' met 'schroefdraad' uit de kit waren iets te kort
photo 373256

Oplossing is simpel; men kleve stukjes buis ertussen (als schroefdraad ) en dan plak je er de afgesneden 'hendels' erop.

photo 373255

photo 373257



Enkele overzichtsfoto's zoals de PT er nu bijstaat.
Alle onderdelen staat er nog los op.

photo 373258

photo 373260

photo 373259

photo 373261

Op de laatste foto zie je mijn eerste kennismaking met PE. Het is toch wel petit-mini-pruts, zulle :roll:


tot de volgende,


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PT 109 Italeri 1/35
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
kanon is blijkbaar opgelost, anders: http://www.primeportal.net/artillery/bi ... e/m3_37mm/

Mooi werk tot nu toe.

Afbeelding

op het uiteinde van de koelmantel zit nog een uitstoterrondje die je eventueel kan verwijderen, en binnenin de beugels waarin ie op en neer beweegt zit er ook nog eentje, maar om op te vullen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement