1;
Bij het spuiten, en zeker met spuitbussen is het handig om eerst een dunne mist laag te spuiten en deze een aantal minuten te laten, dan pas iets meer verf. De mistlaag zorgt voor betere hechting en minder zakkers. Probeer zo dun mogelijk te spuiten. Less is more.
2;
Het kan ook werken om de spuitbus voor gebruik in wat warmer water te zetten. (Geen heet water, maar warm) dan wordt de druk iets hoger en meestal de verf iets fijner verneveld.
3
Zakkers kun je -als de verf écht goed droog is- met fijn polijstpapier grit 1000-1500-3000 worden weggeslepen. Om krassen (swirls) te voorkomen het polijstpapier nat maken, en steeds tussendoor in bakje water dopen. Echt goed droog is verf na meerdere dagen (liefst een week of langer) op kamertemperatuur.
Polijstpapier om een houtje doen of een rond stukje steel zodat je heel gericht de zakker kunt polijsten, en niet de omringende verf dunner schuurt.
Oja,
Probeer delen zoals de buizenpakketten zoveel mogelijk als losse modules te bouwen. Dan kun je ze weghalen als je je model spuit. En op het laatst pas definitief plaatsen.
Succes! Leuk schip, weer eens wat anders.
Odorf